Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem nechtěl vystoupit, to tady říká každý a pak vystoupí. Ale já musím reagovat po předřečníkovi k meritu obsahu věci. Já se tím zabývám, i na několika vysokých školách to přednáším. Jenom řeknu, proč takový zákon se asi pravděpodobně přijímá, co se mi na něm líbí a co se mi na něm nelíbí.
My si musíme uvědomit, že my tady jednáme o úpravě korporátního práva v oblasti podnikání. Tzn. soukromoprávních korporací typu akciová společnost, předpokládám, především. V té jsou různé orgány, které mají svoji roli a funkci. My se tady bavíme o orgánu, který je dozorový, kontrolní, ale někdy má i jiné pravomoci. Třeba může odvolávat představenstvo, schvalovat nějaké strategické rozhodnutí. Takže co je pro mě přínos, co je podstatné, je v tom zákoně jedna věc, která se baví o tom, že bude posuzována kompetence členů dozorového orgánu. Samozřejmě my tu pak máme rozdíl mezi ovládanými veřejnými subjekty, akciovka, kterou vlastní obec, kraj, stát. Pak máme korporátní.
A jen proč takové věci nejsou špatné? Ono v tom korporátním soukromém podnikání většinou podnikatel sám od sebe chce, aby to bylo efektivní, hospodárné, účelné, aby tam kontrola efektivně fungovala. Oproti tomu se někdy může stát ve veřejném sektoru, a to není pouze u nás, i v jiných zemích, že tam ten primární motiv zisku nemusí být naplňován státem nebo veřejným subjektem. A co tady na pana předřečníka navážu, s tím opravdu nesouhlasím. Ono je opravdu něco malinko jiného pan ministr v ČEZ nebo hejtman v nějaké své podřízené akciovce. Má právo nějakou formou vystoupit a řídit ji. Na valné hromadě. To je nejvyšší orgán, který je kompetentní, o tom my se tady vůbec nebavíme. A tam on má právo vystoupit, projednat strategii řízení té firmy, soukromé korporace, která je vlastněna veřejným subjektem, dát nějaké strategické rozhodnutí. Dokonce jsou i nástroje, kde může dát pokyn, tzv. koncernové řízení. On, pokud se k tomu rozhodne, tak valnou hromadou může dát pokyny k tomu, aby dopravní podnik nebo nemocnice udělala to a to. I tyto nástroje akcionář má. Takže oddělme rozhodovací politickou rovinu, která tady je, která by ale nikdy neměla zasahovat do standardního procesu akciovky. Ona má generovat zisk primárně. To vyplývá ze zákona o korporacích a do toho nemůžeme zasahovat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
Senát , Wagenknecht , 12. schůze , nominační zákon , 30. 10.
autor: PV
Pokorná Jermanová (ANO): Emisní povolenky schválila Fialova vláda a teď proti tomu falešně bojuje
A kdo schválil a podepsal Green Deal? A co jste udělali pro jeho zrušení, jak jste slibovali? Podle mě jste jak jeden za 18 a druhý bez dvou za 20
Další články z rubriky

14:12 Turoňová (Stačilo!): Na Krétu a Gavdos se valí tisíce migrantů
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k migraci.
- 12:17 Senátor Hraba: TOP 09 se asi zdá, že mají zbytečně moc voličů
- 10:17 Šťastný (PRO): Když stát rabuje obce
- 8:14 Senátor Hájek: Leyenová. Sebereflexe = 0. Sebevědomí = 100
- 6:14 Balaštíková (ANO): Tohle není obnova důvěry, to je její kremace
- 22:31 Peštová (ANO): Blackouty nejsou strašení – jsou reálná hrozba. A tato vláda ji ignoruje