Stanjura (ODS): Ne plošný zákaz, ale inteligentní dopravní značky a vymáhání dodržování zákona

05.03.2019 19:27

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 5. března 2019 ke změně návrhu o provozu na pozemních komunikacích a silničním provozu.

Stanjura (ODS): Ne plošný zákaz, ale inteligentní dopravní značky a vymáhání dodržování zákona
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Zbyněk Stanjura

Tak jsem optimista a věřím, že tu debatu stihneme ukončit do 19 hodin. Tak abych nezapomněl. Za prvé jménem pěti poslaneckých klubů ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN vetujeme projednávání podle § 90. Čili to samo o sobě svědčí o kvalitě toho návrhu. Nechám to na kolezích, kteří budou mít podrobnější vystoupení, kteří určitě navrhnou zamítnutí.

Protože tohle se opravit skutečně nedá. A nechal bych to na pana ministra Ťoka, aby se touto problematikou zabýval, jeho ministerstvo. Aby to proběhlo řádným připomínkovým řízením. A pak si myslím, že bude smysluplné, abychom to projednávali.

Já se obávám, že efekt toho návrhu, který by byl schválen tak, jak je předložen, by byl přesně opačný. Neměli bychom už ani jeden rychlý pruh. Měli bychom dva, možná tři, pomalé. To znamená, představme si to. Pravý pruh plný kamionů, v čele ten nejpomalejší. Kdo z řidičů osobního vozidla by zajel mezi ty kamiony? No já určitě ne a myslím, že bych nebyl zdaleka jediný.

No a pak musíme věřit, že v tom levém pruhu ten první je rychlý, že jede těch 130 a nejede 100 nebo 90. Ale někdo takový se na dálnici najde vždycky a ten by udával tempo i toho levého pruhu. Takže by těch stresových situací neubylo, ale přibylo.

Ale já jsem o tom problému debatoval v jedné televizní debatě s panem ministrem Ťokem a tam jsme se shodli, že bychom potřebovali - ministr vnitra už utekl - statistiku policie. Už dnes jsou úseky, kde je zakázána jízda kamionů v levém pruhu. A podívejte se, jak to vypadá. Jestli Policie České republiky vymáhá, nebo nevymáhá plnění tohoto zákona. No nevymáhá, nevymáhá. A od toho bychom se měli odrazit.

Já vím, že je mnohem pohodlnější měřit rychlost při vjezdu do obce nebo města, že jel někdo šedesát, pro policii. Ale neplní se, nevymáhá se stávající znění zákona. Myslím, že řešení je poměrně elegantní a hledejme řešení hodné 21. století, ne plošný zákaz. Potřebujeme proměnlivé značky, které budou reagovat na počasí, na intenzitu provozu, na noční nebo denní dobu. Tohle je přesně řešení. Nemusí to být každý den stejně, nemusí to být každé pondělí stejně a přesto můžeme pružně reagovat.

Ale co je k tomu potřeba? Aby někdo vymáhal plnění, respektive respektování toho zákazu. Já plně rozumím tomu - naštěstí moc často po dálnici nemusím jezdit - když mám tři pruhy a v pravém je kamion, který jede 80, v prostředním jede kamion 82 a v levém jede kamion 84. A je tam ta zákazová značka. A je tam Policie České republiky? Není. A to je ten problém. Ne plošný zákaz. Ale inteligentní dopravní značky a vymáhání dodržování zákona přímo na místě.

A měl by tady být ministr vnitra, případně šéf dopravní policie. A mě by zajímala statistika, kolik přestupků zachytili, kolik blokových pokut uložili řidičům kamionů, kteří nedodržovali platné dopravní značky, kdy je zákaz jízdy kamionů vlevo.

Já nevím. Já se domnívám, že je to minimum, ale je předpoklad pro vůbec debatu o takovém návrhu zákona, abychom věděli, co se děje dnes na těch silnicích. A dejme tomu, že bychom to přijali, měli bychom ten pravý pomalý a levý pomalý, a kde bude ta policie? Bude to jak dneska? Pořád přemýšlí: úsekové měření, jestli na 80 budou měřit, jestli všichni jedou 80, ale klíčová přece není jenom bezpečnost, ale i plynulost dopravy. Ta plynulost je možná důležitější, resp. plynulost přispívá k ekonomice. Mnozí ekonomové počítají, jaké ztráty jsou na národním hospodářství, kolik času prostojí řidiči ve frontách. Ta čísla jsou podle mě složitě dokazatelná, nicméně ty studie existují a jsou to opravdu ohromující cifry.

Měli bychom se zaměřit na kvalitu dopravní sítě. Možná nic proti kolegům na Slovensku, já tam občas jezdím, tam zase těch čtyřpruhů, kde by byla zakázána jízda v levém pruhu, tolik není, jak v České republice. Takže ohánět se zkušeností Slovenska mně nepřijde úplně šťastné. Ale tento návrh zákona opravdu není dobře a já myslím, že zpracovatelé to udělali chytře, že je tady reprezentuje paní poslankyně, protože kdyby tady byli někteří jiní, tak ta kritika by byla mnohem silnější. Z respektu k ní ta kritika je poměrně mírná. Proto také volím slovník poměrně mírný, ale to se opravdu opravit nedá.

Sice paní předkladatelka mi říká, že to tak nebylo, a já jsem trošku ironicky dneska na tiskové konferenci říkal, že je poznat, že to psali, když sněžilo. Paní předkladatelka říká, že to tak není, ale pro mě ten návrh zákona tak vypadá, že to psal někdo, který byl rozčílený v tom autě; já bych byl také rozčílený a nemohl bych předjet ty kamiony, tak rychle napsal: já jim to zakážu. Dobrý nápad, ale ty dopady by byly podle mě přesně opačné, než paní předkladatelka řekla, že bude mít plynulou dopravu a v levém pruhu, jak se bude dobře jezdit. Já se obávám, že tudy cesta, a je to příznačné zrovna u novely o provozu na pozemních komunikacích, tudy cesta skutečně nevede.

reklama

autor: PV

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Navrátil (KDU-ČSL): Senior Pas a Rodinné pasy poskytují slevy na zboží, služby a další aktivity

12:05 Navrátil (KDU-ČSL): Senior Pas a Rodinné pasy poskytují slevy na zboží, služby a další aktivity

Moravskoslezský kraj opět podpořil slevové karty pro seniory a rodiny s dětmi. Senior Pas a Rodinné …