Štefek (KSČM): Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum je jistě úvaha správným směrem...

29.09.2013 22:21 | Zprávy

Zastupitelstvo Středočeského kraje odsouhlasilo v září formu úhrady dluhů za stavbu Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, stavba byla taktéž v září předána kraji a počátkem října proběhne Leteckým stavebním úřadem řádná kolaudace.

Štefek (KSČM): Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum je jistě úvaha správným směrem...
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

„Zdá se, že chmury ohledně budoucnosti stavby jsou zažehnány a nic již nebrání slavnostnímu otevření muzea. Jenomže tak tomu není. Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum, které prostřednictvím létajících exponátů, multimédií a prvků adrenalinu dokáže oslovovat desetitisíce návštěvníků ročně a přispěje i rozvoji technického vzdělávání, které kraj potřebuje, to je úvaha správným směrem. A spojit ho s průmyslovým centrem – Mladou Boleslaví a „Škodovkou“- jistě také. Jen najít ve vhodném čase zdroje na realizaci a provoz.
 
Problémovou však vidím samotnou realizaci, a to nejméně ve čtyřech bodech. Bylo rozhodnuto o stavbě na cizím pozemku. Investice měla být dle původního záměru 75 milionů korun, kofinancovaná z 85% z evropských fondů (ROP), ve schváleném záměru se však vyšplhala až na více než 150 milionů korun. Stavební práce byly zahájeny před schválením projektu v ROP. Informace o neschválení žádosti v ROP přišla na kraj v červenci 2012, na Radě kraje se projednávala až v říjnu 2012, když již byl „hangár“ postaven.
 
Nové vedení kraje se tak muselo vypořádat s problémem, jak zajistit finance na zaplacení stavby, která nebyla v plánu investic. Myšlenka prodat velice účelově definovaný objekt na cizím pozemku, se specifickou nájemní smlouvou, se ukázala jako nepříliš realizovatelná. Kraj tak bude nakonec stát stavba o 19 milionů korun víc, nicméně platba bude uskutečněna až v roce 2015.
 
Prázdný, byť architektonicky zajímavý „hangár“ totiž potřebuje interiéry, které jsou rozpočtovány v částce od 1,5 do 20 milionů. Na poslední chvíli se podařilo prosadit možnost realizace interiérů přes evropské fondy, a na tom pečlivě pracujeme. Expozice již takovým finančním problémem není, bude spíše rejdištěm pro chytré hlavy.
 
Posledním problémem je pak volba provozovatele a otázka provozních nákladů. Původní záměr totiž počítal s tím, že provozovatelem bude příspěvková organizace kraje Muzeum Mladoboleslavska, která by na provoz tohoto muzea potřebovala navýšit roční dotaci o minimálně 2 miliony korun, které se budou shánět dost těžko. Nezbývá než roztočit další kola jednání a věřit, že formou nájmu či jinou podobou smluvní spolupráce se do díla zapojí i další zúčastněné či možné subjekty, od Škody Auto přes Aeroklub Mladá Boleslav po Národní technické muzeum. K tomu nám dopomáhej Vlach.“

Zdeněk Štefek člen Rady Zastupitelstva Středočeského kraje

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

Migrační pakt

Mě by spíš zajímalo, jak řeší migrační pakt nebo cokoliv/kdokoliv to, aby se sem nelegální migranti vůbec nedostávali? K čemu je takové poloviční řešení, že je sem necháme přicestovat a pak budeme řešit, jak je vrátit nebo co s nimi? A když ten pakt tak hájíte, vy souhlasíte i s tou povinnou solidar...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Komrsková (Piráti): Zálohování PET lahví a plechovek. Pojďme do toho

22:14 Komrsková (Piráti): Zálohování PET lahví a plechovek. Pojďme do toho

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zálohování PET lahví a plechovek.