Svobodová (OMMO): Pár poznámek k tomu, co také ukázaly letošní volby do krajů

10. 10. 2016 9:05

A co občan, volič? Údajně chtěl změnu, proto volil ANO 2011. Ale já si nemyslím, že to s tou změnou bylo zase tak zásadní. Jiný subjekt – ANO 2011 – zase už není takovým nováčkem.

Svobodová (OMMO): Pár poznámek k tomu, co také ukázaly letošní volby do krajů
Foto: Občané městu, město občanům
Popisek: Občané městu, město občanům

Nikterak výrazná volební účast voličů – celorepublikově 34,57 %. Nejnižší v kraji Ústeckém 28, 94 %, což odporuje názorům o tom, že by stávající politická reprezentace na čele s KSČM nějak výrazněji – především programově - dokázala oslovit občany kraje. Je otázkou: čím je vlastně vládnutí KSČM na čele s O. Bubeníčkem vlastně mohlo nadchnout? Tzv. kroužkování i lídra kandidátky KSČM O. Bubeníčka na krajské kandidátce KSČM napovídá spíše tomu, že voliči, a zejména členové KSČM, se mohli domnívat, že tímto způsobem nějak výrazně posílí pozici právě kandidáta O. Bubeníčka na hejtmana, který v předešlém kraji tento post zastával. Pozice hejtmana je ale spíše výsledkem povolebního dohadování, a to nejen v Ústeckém kraji, politické reprezentace čeká či se již průběžně rozbíhá. Ale kdo ví, o překvapení někdy nebývá nouze. A v Ústeckém kraji se třeba může hrát o neotřesitelnost pozice předsedy KSČM, a tak už se to promýšlí a dohaduje.

Převaha vítězství hnutí ANO – ANO 2011 zvítězilo v 9 krajích, ale vítězství spíše Pyrrhovo jeví se býti tím, co tento výsledek lépe charakterizuje. Obava především parlamentních stran o výsledek ve volbách do poslanecké sněmovny v příštím roce šikuje tyto strany více „k sobě“. Např. v kraji Ústeckém se už předvolební šachy rýsují i v případě povolebních jednání. Tzn., kromě vítězného ANO 2011, se možné jednání jeví také o povolebním souručenství ČSSD, KSČM, ODS. To by dozajista některým zdejším „podnikavcům“, kteří tyto tři strany mají již nějaký čas „podvázány“, vyhovovalo lépe. Příp. emočně podporované odhodlání ANO 2011 nestačí a „podnikavcův kalkul“ je přeci jen ten politický pragmatismus jistící faktor, s nímž mají v kraji Ústeckém nemalé zkušenosti.

Co dál v parlamentních stranách – nemyslím si, že dojde k závažnějšímu, změny znamenajícímu otřesu. Pravda, dílčí posuny nastat mohou, např. v ČSSD, která už ústy svého předsedy Sobotky naznačila, že tzv. zkušenou budou nabírat u Pirátů. Čili do Moskvy se přeci jen nepojede! To nás může těšit. Ale „snowdenovština“ je lákává, tak i zde poněkud opatrněji. Těšit nás může, že pružnost ČSSD není zase tak závratná a regiony mají rády svá „pohodlíčka“.

Pravice a pravicový střed zaznamenaly některé posuny, ale na krajích to bude znamenat spíše vykrývání více méně přijatelných pozic a vyvažování směrem k rozhodujícím aktérům krajské politiky.

Programy, vize, myšlenky, jejich nositelé… Co to je? – tak by se dala nazvat jedna z příčin propadu levice – ČSSD a KSČM. Ale to nepíši nic „objevného“. Je to už proces, který tu více, tu méně podléhá procesu alá humus, ale ne a ne z něho cokoliv v hlavním proudu vyrůst. Že na krajích netřeba idejí a spíše více a ještě více peněz od státu, je hodně „jeté“, ale pokaždé to najdeme na nějakém tom propagačním materiálu zleva. Prostě tenhle svého druhu paternalismus se omílá, aniž by existovala zpětná vazba o tom, že kraje – to by měla být především samospráva, a dokonce mnohem efektivnější podíl občanského principu, než v „centru“, kde tak rádi věří, že když to pošlou těm „dole“, budou to mít na další čtyři roky „nahoře“ jisté. Ale proč na čtyři roky, že? Ke státu se obracíme napořád, aniž bychom často uvažovali, že ani on není a nemůže být všemocný.

A co občan, volič? Údajně chtěl změnu, proto volil ANO 2011. Ale já si nemyslím, že to s tou změnou bylo zase tak zásadní. Jiný subjekt – ANO 2011 – zase už není takovým nováčkem. Má za sebou vládní zkušenosti. Skrze osobu svého předsedy A. Babiše a jeho firemní managament působící také v politice ovládá nemalou část mediální sféry, zkouší, a za pomocí z Hradu se bude „oligarchismu“ více dařit, ze státu udělat firmu, o níž by mohl rozhodovat – když ne on, pak aspoň jeho „společníci“. A když se občanům dá více koblih, přidá tu a tam na platech, mohou si konečně myslet, že jsou skoro stejně tak „úspěšní“ jako Andrej Babiš, a mají se vlastně dobře. A pravda… To destruující tu bude pořád. Budou se chtít mít ještě líp. To je v podstatě jediná záruka a riziko, že to ani ANO 2011 a A. Babiš nemají napořád. Jenže to je princip společenské hierarchie rozporů, na níž společnost, jako je ta naše stojí. „Bohatí“ a „chudí“ se už sice tak nahlas neříká, ale je to stále všudypřítomný aspekt, který nevymizel, ani např. s KSČM na krajích.

Co dál? Neproběhne-li změna v myšlení nás, většiny, která ví, že myslet se vyplatí, a jistě nejen na sebe, o sobě a pro sebe, pak bude zřejmě zase volit např. v příštích volbách. A pořád na to bude stačit nějaká ta koruna na platu, k důchodu,… A co si myslíte? To není podstatné. Svůj díl pragmatismu už jste dostali. Jediné, co snad se bude vyžadovat, abyste věděli, kdo Vám je z té státní kasy dal. A nyní na kase financí „sedí“ A. Babiš, ministr financí. Pokud jen o tom budou volby, pak si myslím, že dopadly, jak nejlépe mohly. Nakonec nezáleží na tom, kdo Vámi tzv. vorá, hlavně když čas od času něco přidá.

No, a nyní už snad jen to 2. kolo senátních voleb. V Mostě prý jasno ani zdaleka není…  A to ani poté, co už budou známy definitivní výsledky.

Převzato z profilu.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ministr Toman: Evropská unie by měla navrhnout mnohem větší zjednodušení Společné zemědělské politiky

22:41 Ministr Toman: Evropská unie by měla navrhnout mnohem větší zjednodušení Společné zemědělské politiky

Pravidla Společné zemědělské politiky, která určují zemědělské směřování všech členských států EU, b…