Vlašín: Protesty proti dálnicím

03.10.2013 12:20 | Zprávy

Dálnice se u nás staví nejdráže v Evropě. Náklady se vyšplhaly až na 227 milionů na kilometr. Ekonom Michal Mejstřík podle Práva vidí jako hlavní důvod korupci.

Vlašín: Protesty proti dálnicím
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Obvyklým klišé je, že „ekologové" protestují proti všem dálnicím a že protesty  dálnice prodražují.  Požádal jsem proto Ministerstvo dopravy (dále MD) o informace o výstavbě dálnic v ČR. Zároveň jsem si ověřil, proti  kterým dálnicím vedla občanská sdružení protesty. Mezi ně nepočítám například zdržení  způsobené paní Havránkovou. Ta se v roce 2004 dozvěděla, že dálnice má vést přes její pole, a proto pozemky nabídla státu, ten však na nabídku nijak nereagoval. Po té už pak všechny nabídky odmítala.  V roce 2010 vláda rozhodla o vyvlastnění pozemků paní Havránkové i její sestry  Štrosové, ovšem za vysoké odstupné.

Občanská sdružení (dále o.s.) podávala námitky  nebo jinak protestovala proti těmto, dnes již realizovaným, dálnicím: D5  obchvat Plzně - asi 20 km a D11 Libice – H. Králové   52 km.  Z dálnic, které jsou schváleny  a nebo jsou právě ve výstavbě protestovala o.s. proti D1 obchvat Přerova - asi 25 km, D3  Praha – Nová Hospoda  asi 57 km, D8  Lovosice -  hranice SRN  asi 40 km. Ve všech případech o.s. navrhovala jinou trasu, v případě D5 a D8 dokonce kratší trasu. Ani v jednom případě nešlo o to, že by o.s. odmítala výstavbu dálnice úplně.

Z údajů MD jsem zjistil, že v Česku je v provozu celkem 690 km dálnic, z toho do roku 1990  bylo zprovozněno  194  km na trase Brno-Praha,   65 km na trase Brno-Lanžhot  a  23 km  na trase Brno-Rousínov, celkem 282 km. Tato část je tedy mimo hru, protože  před sametovou revolucí o nějakých protestech nemohla být ani řeč ( a mnozí propagátoři dálnic by se do těch dob asi rádi vrátili). Od   r.1990 bylo postaveno 468 km dálnic, dalších 869  je ve výstavbě a  nebo plánováno do roku 2025. Celkem tedy MD počítá ve výhledu  s  celkovou sítí dálnic v délce 1 619 km (dálnice  zprovozněné nebo plánované v letech  1990-2025 činí 1337 km ). Protesty byly a nebo jsou vedeny proti 196 km tj.  12 % trasování dálnic. Pokud  odečteme dálnice před rokem 1990, tak je to necelých 15 % těchto  dálnic. Je tedy zřejmé, že naprostá většína dálničních tras nebyla spojena s environmetálními protesty. A tam kde ano, tam to mělo pádný důvod.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Mojmír Vlašín - profil

Mgr. Filip Turek byl položen dotaz

Řidičák

Zajímalo by mě, jak je to s vaším avizovaným odevzdáním řidičáku? Nebo jste to jen tak plácnul, abyste se zviditelnil, což by bylo stejně hloupé, jako ta vaše rychlá jízda a je fakt, že vy politici rádi něco slibujete a pak couváte

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Majerová (Trikolora): Tragická realita naší současnosti

13:09 Majerová (Trikolora): Tragická realita naší současnosti

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k agresivitě a potlačování svobodné diskuse