Zdechovský (KDU-ČSL): Rozsudek, vydaný v jednom členském státu, musí platit i v ostatních

15.04.2019 19:08

Komentář na facebookovém profilu k justiční spolupráci v rámci Evropské unie

Zdechovský (KDU-ČSL): Rozsudek, vydaný v jednom členském státu, musí platit i v ostatních
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

Jedním z důležitých úkolů Evropské unie je rozvíjet justiční spolupráci mezi vnitrostátními policejními složkami. Musí být nastaven jeden společný právní rámec: rozsudek, vydaný v jednom členském státě, musí platit i v těch ostatních.

Typickým příkladem organizovaného zločinu je stáčení kilometrů u automobilů. Zhruba polovina ojetých vozidel, prodávaných v EU, má totiž stočený odometr. Zatímco u vozidel, kupovaných přímo v zemi první registrace, má upravený počet ujetých kilometrů jen zhruba 5 – 12 % z nich, u zahraničních prodejů tato pravděpodobnost strmě stoupá. V Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného odometru 50 až 80 %! Oběťmi jsou předně zákazníci, ale důsledky těchto podvodů mají negativní dopad i na bezpečnost provozu a na životní prostředí.

Tomáš Zdechovský

  • KDU-ČSL
  • Poslanec EP a člen předsednictva KDU-ČSL
  • europoslanec

Na konci května 2018 jsme schválili zprávu o nutnosti řešení tohoto problému. Rozhodnutí Evropskou komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy, která by tuto problematiku měla vyřešit. Nabízí se řešení, založené na osvědčeném belgickém systému, zvaném Car-pass. Systém funguje tak, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné.

Kromě Belgie v současné době podobný systém funguje také v Nizozemsku a nově i na Slovensku. V případě prvních dvou zemí problém se stáčením kilometrů prakticky vymizel (v Belgii se objevuje jen 0,16 % podvodů ročně). Na Slovensku jsme mohli už během čtyřměsíčního testovacího provozu vidět radikální snížení ze 34 % na téměř 10 %. Průkazka je navíc levná a nepředstavuje nijak extra zvýšenou administrativní zátěž pro majitele automobilů. Prostě ji jen musí mít s sebou vždy, když navštíví servis, technickou apod. Pořizovací cena je od 3 do 7 euro podle toho, o jak moc podrobné záznamy majitel stojí. Pro stát je toto řešení také výhodné, kromě prvotní investice je pak systém finančně soběstačný.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: Vůle v České republice mít vlastnické bydlení je zakořeněná

23:07 Ministr Bartoš: Vůle v České republice mít vlastnické bydlení je zakořeněná

Projev na 23. schůzi Senátu ČR 17. dubna 2024 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,…