Budoucnost dopravy je podle Zelených v železnici. Ta má největší potenciál k výraznému zlepšení kvality a rychlosti. Stát by měl také reagovat na prudce rostoucí poptávku po osobní železniční dopravě. Ta např. jen na trase mezi Prahou a Jihomoravským krajem zaznamenala mezi lety 2010 a 2016 nárůst o 272 %. Celostátně v tomto období vzrostl počet cestujících na železnici téměř o 109 %, jen za loňský rok jelo vlakem 179 mil. lidí /1.
Přes tento nárůst stát dosud investuje nepoměrně více prostředků do silniční dopravy a česká železniční infrastruktura zaostává. Např. na léta 2017-19 dosahují plánované investice státu a krajů do budování silnic zhruba 200 miliard korun, zatímco do železnic má jít pouze zhruba 109 miliard.
„Lidé si uvědomili, že auta už po našich dálnicích nebudou jezdit rychleji, do ulic měst se také více aut nevejde, a čím dál více jezdí vlakem. Je nutné zvýšit investice do rozvoje železnic. V současnosti jsou výrazně menší, než investice do silniční sítě. Poptávka po rychlejší a pohodlnější železniční dopravě přitom značně stoupá. Železnice, zejména vysokorychlostní tratě, mají potenciál kvalitu a rychlost dopravy násobně zvýšit,“ komentuje situaci Michal Berg, místopředseda Zelených. Jako jeden ze zdrojů pro zvýšení příjmů na rozvoj dopravní sítě navrhují Zelení mýto pro vozidla nad 3.5 tuny i na silnice nižších tříd.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV