Zahalováním to začíná a podřezáváním krků končí. Kníže, Filip, Sobotka, Okamura i další k šátkům muslimek v českých školách

03.09.2014 4:35

ANKETA Podle ombudsmanky Anny Šabatové je zákaz nošení hidžábu (šátku pro muslimky) ve škole nepřímou diskriminací. Dle ministra školství Marcela Chládka muslimky šátek při výuce mohou mít. Podle většiny oslovených českých politiků by ale muslimky měly respektovat české zvyklosti a šátek by ve škole nosit neměly.

Zahalováním to začíná a podřezáváním krků končí. Kníže, Filip, Sobotka, Okamura i další k šátkům muslimek v českých školách
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na Letnou za ministerstvo vnitra svolali muslimové modlitbu (arabsky salát). Protestovali tak proti zásahu policie minulý pátek

Anketa

Má Česko zakázat muslimkám nosit na veřejnosti šátky, burky apod.?

92%
8%
hlasovalo: 16178 lidí

Střední zdravotnická škola v Praze vloni na podzim nedovolila muslimské studentce ze Somálska, aby při výuce nosila šátek zahalující vlasy a krk. Studentka školu opustila, hidžáb považovala za projev náboženského vyznání. Ředitelka školy argumentovala školním řádem, který zakazoval všechny pokrývky hlavy. Dívka údajně právě kvůli tomu ze školy odešla.

„Pro osoby bez vyznání či osoby vyznávající náboženství s méně striktními pravidly není zákaz nosit pokrývku hlavy obecně důležitý. Pro muslimské ženy má však nošení muslimského šátku zásadní význam jako projev náboženského vyznání. Plošný zákaz tedy nepochybně představuje zásah do náboženské svobody a jednání ředitelky školy bylo v rozporu s antidiskriminačním i školským zákonem,“ uvedla veřejná ochránkyně práv Šabatová v tiskové zprávě.

Její postoj zastává i ministr školství Marcel Chládek z ČSSD: „Jsme demokratickou zemí, což znamená také respekt k víře. Případy tohoto typu by měl posuzovat ředitel školy, případně její zřizovatel, který by neměl toto právo omezovat.“

Ať si v klidu nosí židovští kluci kipu, muslimské holky šátek a křesťané křížek

ParlamentníListy.cz se dotázaly českých politiků, jaký mají na věc názor. Ti se většinou kloní k tomu, že by se cizinci měli přizpůsobit našim pravidlům a pravidlům školy, do které chodí, často s dodatkem, že v muslimských zemích většinou nejsou tolerovány projevy nemuslimských vyznání a křesťané jsou perzekvováni. Názor není ale jednotný ani uvnitř některých politických stran.

Předseda ANO a ministr financí Andrej Babiš na dotaz ohledně nošení muslimských šátků nereagoval. Neodpověděl ani premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka či předseda KDU-ČSL a vicepremiér Pavel Bělobrádek.

„Myslím, že nakonec by se měla česká společnost přidržet rozsudku Evropského soudu pro lidská práva, že je právem státu stanovit pravidla pro omezení nošení náboženských symbolů zejména ve veřejných budovách,“ řekl ParlamentnímListům.cz předseda KSČM a poslanec Vojtěch Filip.

„Jsem pro největší otevřenost. Ať si v klidu nosí židovští kluci kipu, muslimské holky šátek a křesťané křížek. Šabatová má obyčejně pravdu,“ míní předseda TOP 09 a poslanec Karel Schwarzenberg.

Cizinci žijící v naší zemi by měli respektovat naše zvyklosti

„Myslím, že je dobré, aby každý člověk, který chce žít v České republice, dodržoval naše pravidla a nevymezoval se ostentativně proti našem zvyklostem,“ míní předseda Úsvitu a poslanec Tomio Okamura.

Tomio Okamura

  • SPD
  • Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • poslanec

„Myslím si, že by cizinci žijící v naší zemi, ať už jsou jakéhokoli vyznání, měli respektovat naše zvyklosti,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Jaroslava Jermanová z ANO.

„Mně osobně hidžáb nevadí, protože mám respekt k osobním svobodám. Ani školní řád nesmí být v rozporu s platnými zákony a Ústavou. Chybou je, že učitelé či ředitelé škol neumí vysvětlit význam a rozdíly náboženství. Nošení šátku vidím jako problém tam, kde to může ohrozit bezpečnost a hygienu. Takže například při výuce v dílnách a podobně,“ sdělil místopředseda poslaneckého klubu ČSSD Antonín Seďa.

„Hluboce s těmito názory paní Šabatové a ministra Chládka nesouhlasím. Potom nutit nosit uniformu v některých demokratických zemích či zakazovat si do školy vzít nůž je diskriminací! Bože, kam to spějeme?“ reagoval místopředseda Poslanecké sněmovny a první místopředseda STAN Petr Gazdík.

Mají štěstí, že nejsou křesťankami v Iráku, kde muslimové křesťany vraždí a vyhánějí z domovů

„Osobně s názorem ombudsmanky ani ministra nesouhlasím. Žijeme v České republice, nikoli v arabském světě, kde se my také musíme přizpůsobit tamním zvyklostem a naše ženy tam také nesmí chodit v minisukních,“ říká ParlamentnímListům.cz místopředseda Senátu Přemysl Sobotka z ODS.

„Zaprvé, je mi záhadou, proč tyto muslimky byly na tuto školu ze svých muslimských rodin poslány. A za druhé - jsme zemí, která patří do evropského prostoru. Naši předkové při obraně křesťanství přinesli mnoho obětí, a to i na životech. Dnes musíme křesťanské hodnoty, na kterých naše civilizace vyrostla a stojí, umět hájit. Takže v české škole – bez hidžábů,“ vysvětluje místopředsedkyně poslaneckého klubu TOP 09 Jitka Chalánková.

Europoslankyně KDU-ČSL Michaela Šojdrová připomíná, že u nás zákon nezakazuje nošení šátků, ale svěřuje školám, aby svým vnitřním předpisem upravily vnitřní chod školy, včetně práv a povinností žáků, například školním řádem. „Pokud tedy škola takové opatření má, není to diskriminace. Toto opatření se totiž vztahuje na všechny. Myslím, že výroky o nepřímé diskriminaci těchto dívek zbytečně podněcují náboženskou nesnášenlivost. Myslím, že dívky u nás nikdo nenutí vzdávat se svého přesvědčení. V naší škole, pokud do ní chtějí chodit, budou muset respektovat stejná pravidla jako všichni žáci. Žákyně mají štěstí, že nejsou křesťankami v Iráku, kde muslimové křesťany vraždí a vyhánějí z domovů,“ upozornila europoslankyně.

„Osobně v šátku nevidím problém. Jinou věcí asi je zahalení obličeje,“ soudí europoslanec ANO Pavel Telička.

Ustupování těm, kteří agresivně a netolerantně prosazují svou ideologii...

„Domnívám se, že ombudsmanka Šabatová i ministr Chládek projevují absolutní neúctu k dějinám a historickým tradicím českého národa. Tradice našeho národa vychází z kořenů křesťanských, nikoli islámských. Národ, který ztratí úctu a pojetí svých tradic, brzy ztratí i sám sebe – tedy pokud se tak již nestalo. Také slovo ´diskriminace´ je v naší zemi, ale i v Evropě, často zneužíváno. Vytvořili jsme si z něj posvátný bič, proti kterému se neumíme bránit. A tak jen koukáme, jak je proti nám účelově používán, jak na nás dopadá. Ustupování těm, kteří agresivně a netolerantně prosazují svou ideologii, nikdy k ničemu dobrému nevedlo. Zažili jsme to mockrát a mohli bychom si to konečně přiznat a vycházet z toho,“ upozorňuje senátor ODS Milan Pešák.

„Paní Šabatová by se měla seznámit se skutečnostmi, ze kterých nás brzy bude bolet hlava,budeme-li stále ustupovat a nepostavíme-li se jim. Šátky na hlavách žákyň? Těmi to začíná a podřezáváním krků ´nevěřících psů´ to končí! Nevidím jediný důvod, proč by to tak mělo být.  A pokud ano, pak až poté, kdy v islámských zemích budou postaveny křesťanské kostely a uznávána tato víra, přestanou být vražděny ženy jen proto, že se nechtějí podvolit rodičům a provdají se za toho, koho si vyberou samy. Je normální, že ukamenují těhotnou ženu a toto vraždění začne její otec? Je normální, že ukamenují dívku poté, kdy jí banda gaunerů znásilní?! Takových případů by bylo možné jmenovat celou řadu,“ zlobí se senátor Jaroslav Doubrava.

„Až se v těchto zemích budou chovat k cizincům tak, jak se mají, i když to je v  rozporu s jejich vírou, tak uvidíme. Jako příklad uvedu případ Hillary Clintonové, když ji v Saudské Arábii zakázali vystoupit, protože neměla zahalená ramena. Umožnili jí to, až když jí je zakryli šálou. Jak se u nich chovají k našim turistkám, chtějí-li se podívat do jejich mešit? Zahalit se, nebo tam nepůjdete! Proč bychom se měli chovat k nim jinak, než oni k nám? Když někam přijdu jako host, nemám přece právo něco nařizovat hostiteli a musím se chovat dle jeho pravidel. Chování paní Šabatové je natolik skandální, že by měla odstoupit,“ dodal pro ParlamentníListy.cz Doubrava.

„Otázka vyznávání víry je na našem území spojena s otázkou svobodného projevu. Nicméně pokud já sama pojedu do muslimské země, rozhodně nebudu místní urážet krátkou sukní a rozevlátými vlasy, tudíž si myslím, že když já respektuji víru a zákony na cizím území, mělo by totéž platit i opačně. Ale to je na dlouhou debatu. Obecně si myslím, že rodiče žáků, kteří z důvodu své víry trvají na jejím dodržování na půdě školy, kam žáci chodí, měli by si dopředu dohodnout pravidla s vedením školy, popřípadě uzavřít interní smlouvu, aby nevznikaly následné neshody,“ myslí si předsedkyně sněmovní Stálé komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny Radka Maxová z ANO.

Další na řadě je zákaz vánočních stromků a potom dojde na vepřové maso a pivo

„Jsem pro školní uniformy, které by mimo jiné vyřešily i tento problém. Jinak podle mého názoru ponechání hidžábu je součástí otázky, zda trváme na evropské kulturní identitě, či nikoli. Další na řadě je zákaz vánočních stromků a potom dojde na vepřové maso a pivo,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz europoslanec KDU-ČSL Pavel Svoboda.

„Podle mého názoru šátek není na závadu. Důležitější je respekt k zákonům a kulturním a společenským normám většinové společnosti,“ říká předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik.

Podle místopředsedy poslaneckého klubu TOP 09 Františka Laudáta každý, kdo přijde do Česka, by se měl chovat v souladu s českou kulturou, a ta je bez šátků. „Každý, kdo bude v muslimských státech, by měl ctít jejich zvyklosti. Vynucovat si vlastní zvyky v cizí zemi považuji za nepřijatelné. Potom ať sem nechodí.“

Poslankyně ODS Jana Černochová se Šabatovou ani Chládkem nesouhlasí: „Školní řád by měl platit pro všechny a ředitel školy by měl mít právo upravit nošení pokrývek hlavy. Na církevních školách šátek či jarmulka nikoho nepřekvapí a jistě to je podle školního řádu v pořádku. Některé soukromé školy nařizují nošení uniforem a také je to v pořádku. Jednoznačně stojím za paní ředitelkou zdravotní školy a myslím si, že to paní Šabatová se svou láskou k multikulturalismu už přehnala. Jde přesně opačnou cestou než integrační.“

Až islámské studentky v Čechách budou vyžadovat zvláštní vyhrazené hodiny plavání...

Poslanec Úsvitu Milan Šarapatka působil více než 12 let v muslimských zemích a setkal se s islámem v jeho nejrůznějších formách. „Nošení hidžábu je v mnoha islámských zemích tradicí, je samozřejmou součástí ženského oděvu a nelze proti němu jako takovému nic namítat. V Evropě se však v poslední době stal kromě tradiční součásti oděvu také viditelným symbolem příslušnosti k muslimské komunitě. Jeho nošení je tak výrazem, jak se vymezit a odlišit od většinové společnosti. A v tom vidím problém. Jsem přesvědčen o tom, že lidé, kteří přicházejí žít do Evropy z jiných kontinentů, aby zde našli živobytí a nový domov, by měli respektovat tradice, zvyky a způsoby většinové společnosti a nikoli se snažit za každou cenu odlišovat. Stejně tak jsme my povinni dodržovat jejich tradice, když přijedeme do jejich zemí na návštěvu nebo se tam rozhodneme žít. Nošení šátku hidžáb nepochybně takovým odlišovacím znakem je,“ vysvětluje Šaraptka.

„Nesouhlasím proto s názorem paní Šabatové, že nošení šátku hidžáb, jakožto symbolu islámu na veřejnosti včetně škol, není problémem. Stejně tak bude problémem, až se islámské studentky v Čechách začnou bránit společným hodinám tělocviku s chlapci nebo budou vyžadovat zvláštní vyhrazené hodiny plavání, jak se to již nyní stává v Německu, Francii nebo Belgii, zemích se silnými muslimskými komunitami. Pravidla používání hidžábu na veřejnosti by proto měla být u nás, tak jako ve Francii a dalších zemích, upravena konkrétní právní normou a její dodržování vymáháno zákonnými prostředky, aby napříště nemohlo docházet k různým výkladům,“ dodal Šaraptka.

„Už v antickém Říme platilo: když chceš v Římě žít, musíš žít jako Říman. Patří k dobrému tónu ctít zvyklosti a tradice hostitelské země a každá země by měla eliminovat narušování své identity. Ten šátek je samozřejmě precedens. Nařídí snad ombudsmanka přepracovat hygienické pokyny pro vypracování provozních řádů škol? Paní Šabatová je známá extrémními fundamentalistickými názory jdoucími proti názorům společnosti. Podporuji ředitelku napadené školy, aby mohla uplatňovat zvyklosti a hygienické normy, běžné v našem školství. Ani pan ministr se moc nevyznamenal,“ soudí senátor za ČSSD Pavel Lebeda.

Můžu nosit v Saudské Arábii do vyučování na krku křížek?

„Nošení pokrývky hlavy ve škole je dle mého názoru přijatelné a je lhostejné, jestli se jedná o muslimy či kohokoli jiného. Za nepřijatelné považuji jakékoli zahalování obličeje ve veřejných prostorách,“ sdělila ParlamentímListům.cz místopředsedkyně TOP 09 a poslankyně Helena Langšádlová.

„Můžu nosit do vyučování kovbojský klobouk? Můžu nosit v Saudské Arábii do vyučování na krku křížek?“ reagoval senátor KDU-ČSL Stanislav Juránek.

„Naše společnost je v tomto ohledu liberální. Pamatuji dobu, kdy nám ve škole zakazovali nosit na krku křížek. A příjemné to nebylo. Náboženská svoboda je garantována Ústavou ČR. Jen jde o to, aby tento přístup nebyl brán muslimskou komunitou jako slabost našeho systému. Byl bych nerad, abychom se dočkali doby, ve které nosit šátky nebo křížky bude povinné. Nebylo by to nic nového. Vždyť jsme za minulého režimu zažili dobu, kdy děti rudé šátky nosily téměř povinně. V tomto ohledu bych bych byl před expanzí náboženských či dogmatických politických ideologií obezřetný. V tom spatřuji možné nebezpečí pro budoucnost demokracie a naší kultury,“ upozorňuje poslanec ČSSD Richard Dolejš.

„Vzato zcela bez emocí podle práva, tedy v tomto případě Ústavy ČR jejíž nedílnou součástí je Listina základních práv a svobod, jež nám všem zajišťuje právo na svobodu vyznání včetně jeho projevu, tak má paní ombudsmanka jistě pravdu. Pokud se bavíme zcela obecně, tak mi nošení šátku nezakrývajících obličej ve školách nevadí, pokud to charakter studijního oboru dovoluje. Tedy jinými slovy chápu, že na zdravotnické škole, a dovedu si představit i na jiných školách, může být i takový šátek problémem. O tomto tématu je však nutné vést debatu pokud možno oproštěnou od emocí,“ myslí si předsedkyně sněmovního Podvýboru pro lidská práva Markéta Adamová z TOP 09.

„V podstatě souhlasím s paní Šabatovou i ministrem Chládkem. Šátek se stal zástupným problémem pro trapné antiislamisty,“ domnívá se místopředseda KSČM a poslanec Jiří Dolejš.

„Bylo by zajímavé znát názor paní ombudsmanky, zda za nepřímou diskriminaci by považovala i to, že například v Anglii, kolébce demokracie, a v Irsku děti nemohou nosit do školy libovolný oděv, ale chodí ve školní uniformě ? Což je ostatně už i v některých našich školách. Opravdu si myslím, že pokud chce někdo u nás žít, měl by respektovat naše zvyklosti  ve veřejných institucích – což škola bezesporu je. Doma v soukromí je to něco jiného. Myslím, že jsme vůči jiným kulturám dostatečně tolerantní a obzvláště v případě muslimů tu tolerantnost k jiným dost postrádám. Jak by asi pochodila dívka na krku s řetízkem s křížkem ve škole v muslimské zemi ?“ říká poslanec Úsvitu Karel Fiedler.

Pokud zde chce někdo žít, měl by se přizpůsobit nám

Senátor Zdeněk Schwarz říká, že pokud nějaký předpis – v tomto případě školní řád – zakazuje zahalení, tak to musí být respektováno. „A zastávám názor, že pokud muslimové chtějí žít zde, tak se musí přizpůsobit a podřídit našim pravidlům nebo sem nepřicházet a vybrat si nějakou muslimskou zemi. Stejně jako oni požadují přísné dodržování jejich pravidel po nás,“ dodal senátor.

Podle poslance ODS Adolfa Beznosky se Anna Šabatová i Marcel Chládek mýlí. „Žijme v Evropě, máme jiné návyky a nevím, proč bychom se měli přizpůsobovat my. Nechci nikoho diskriminovat, ale pokud zde chce někdo žít, měl by se přizpůsobit nám. O žádnou diskriminaci tak nejde,“ vysvětlil.

„Já s nošením hidžábu ve školách v České republice zásadně nesouhlasím. Pokud chtějí žít cizinci v naší zemi, měli by akceptovat naši kulturu. Stejně tak, jako my ji musíme akceptovat v jejich zemích,“ říká pro ParlamentníListy.cz poslankyně Úsvitu Jana Hnyková.

Podle poslance KSČM Miroslava Opálky se člověk má přizpůsobit prostředí, ve kterém chce dobrovolně žít: „Tak, jako když kamkoli přicházím na návštěvu, tak jako slušný člověk respektuji zvyklosti a způsoby navštíveného.“

„Když jdu do nemocnice, tak se tomu musím přizpůsobit. A nevím, co je to nepřímá diskriminace. Tak buď je někdo diskriminován, nebo není. V tomto případě není. Pravidla jsou jasná a musí platit pro všechny,“ reagoval europoslanec KDU-ČSL Tomáš Zdechovský.

„Pokud v té zemi je nošení šátku jejich mrav či zákon, tak ano. U nás ale máme jiná pravidla,“ uvedl poslanec za ANO Bronislav Schwarz.

Když budou mít své muslimské školy, ať si tam nosí hidžáb

„Odpověď je jednoduchá. Když budou mít své muslimské školy, ať si tam nosí hidžáb. Ale dle zákona jsou veřejné školy nenáboženské a občanského rázu, čili tam nemá hidžáb nic dělat,“ řekl europoslanec Miloslav Ransdorf.

„Pan ministr si asi myslí, že se šátkem na hlavě budou lépe učit. A paní Šabatová se může zkusit například projít v plavkách po Teheránu. Jsem zvědav, jak to místní muslimové ocení a pochopí,“ reagoval senátor ODS Jaroslav Zeman.

„Ve vší úctě, před námi všemi stojí díky cílenému stupňování napětí na Ukrajině daleko závažnější problémy. Abychom brzy spíše nenosili plynové masky. Pak se šátek může zdát být prkotinou. Nenechme se prosím odvádět od toho podstatného. Dle mého by si to měla vyřešit škola sama – jednalo-li se vskutku jenom o šátek. Mimochodem dříve na zdrávkách budoucí sestry musely nosit čepce a nikdo nehysterčil. Docela jim to i slušelo. Nu a řádové sestry je nosí stále. Problém bych ale viděl, kdyby někdo trval na zahalené tváři. Čeho je moc, toho je příliš. Ač ctím víru nejen muslimů, jsme v Evropě, v Čechách. A nepovažuji proto za diskriminaci, vyžadujeme-li svůj styl života i od jiných kultur. Mimochodem já taky musel na svatých místech budhistů, a to pod širým nebem sundat, ač v tropech, klobouk a zout boty. Bylo to jejich právo, jako my máme své. A nejen vůči muslimům, to aby bylo jasno,“ uvedl poslanec ČSSD Jiří Koskuba.

„Jinak osobně těžce nesu, že naopak třeba některé Evropanky na islámských plážích o ramadánu vystavují své horní partie bez patřičného dílu plavek. Nepřipadá mi to vůči tamnímu pánskému personálu příliš tolerantní. Zhusta však s ohledem na proporce a spáleniny nejen vůči nim. Je mi líto, dámy snad prominou. Buďme, prosím, tolerantní. Ale odsud potud. Burka je zde nesmysl. Ale odpustit jinému početnějšímu etniku dluhy či platit školné je nesmysl ještě větší. To paní Šabatová a spol. neřeší?“ dodal ParlamentnímListům.cz Koskuba.

Islamisté považují naši toleranci za slabost

„Obecně by mi to nevadilo, pakliže by to nebyl precedens k tomu, aby za chvíli všichni žáci ve školách seděli v šátcích, čepicích a kapucích. Bohužel ale asi fundamentální islamisté považují naši toleranci za slabost. Jinak by si netroufali páchat taková zvěrstva. Navíc kdyby naše ženy v jejich světě vyšly naopak na veřejnost nezahalené, způsobilo by jim to velké problémy. A proto říkám, že není diskriminační zákaz zahalování. Je to logická obrana našich kulturních a náboženských tradic a evropských hodnot,“ myslí si senátor Miroslav Krejča.

„Osobně se domnívám, že pravidla chování žáků včetně nároků na jejich vybavení a ústroj by si měla určovat škola,“ sdělila poslankyně KSČM Zuzka Bebarová-Rujbrová.

„Kdyby byly dívky z Čech ve škole v muslimském světě, také by musely ctít místní kulturu, a proto bych s tím, co říkají paní Šabatová a ministr Chládek spíše nesouhlasil,“ uvedl poslanec ODS Petr Bendl.

„Už to začíná. Zakrývání tváře je prkotina. Imigrační politika je důležitější. Přistěhovalci by měli ctít pravidla země, kam přicházejí,“ uvedl poslanec ČSSD Stanislav Huml.

Zeman versus Zeman

Šabatovou podpořil exministr školství Eduard Zeman, který se v září ujme funkce školského ombudsmana: „Je-li ten šátek vyjádřením určité víry a jsme ve státě, kde je ta víra tolerována, pak je to diskriminace.“

„Paní Šabatová podobnými výroky jen potvrzuje obavy, které provázely její nominaci na pozici ombudsmana. Naprosto nekompetentní výroky jen přispívají dalšímu napětí ve společnosti. Naštěstí její výplody nejsou pro nikoho závazné a věřím, že kompetentní orgány se budou řídit zákony, a nikoliv těmito pomatenostmi,“ napsal na Facebooku místopředseda Senátu Zdeněk Škromach z ČSSD.

K případu se vyjádřil i prezident Miloš Zeman: „Já už jsem řekl, že to začíná šátkem a končí to burkou. No a zejména pro krásné ženy je to výrazné znevýhodnění, i když si zcela výjimečně dovedu představit ženy, jejichž zahalení do burky by pro mužský pohled bylo prospěšné, ale to je naprostá minorita.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČT má k nezávislosti daleko asi jako na Mars... Čeští politici pozorně sledují, co se stane na Slovensku

20:21 ČT má k nezávislosti daleko asi jako na Mars... Čeští politici pozorně sledují, co se stane na Slovensku

Podpoří změny ve slovenských veřejnoprávních médiích objektivitu a vyváženost, anebo povedou k ohrož…