Mocný ODSák prý udeřil v kavárně: Tady už nejde o obchody, hrozí kriminál

27.08.2012 10:02

Dalo se prý čekat, že po zveřejnění analýzy problematických smluv pražského Dopravního podniku začne nadneseně řečeno téct krev. Jenže to, co se začalo odehrávat poté, co generální ředitel Vladimír Lich začal v souvislosti s nevýhodnými kontrakty podávat trestní oznámení, překonalo veškerá očekávání.

Mocný ODSák prý udeřil v kavárně: Tady už nejde o obchody, hrozí kriminál
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

Lich byl politiky ovládanou dozorčí radou ještě téhož dne odvolán a od té doby na sebe v médiích neustále útočí skupina kolem primátora Svobody a bývalá generalita pražské veřejné dopravy.

„Tohle je vyhlášení války? Tady už nejde o zkažený obchody, tohle znamená poslat někoho do kriminálu.“ Takto prý vlivný muž pražské ODS Ivo Rittig, jinak prý ztělesnění klidu, zaútočil při náhodném setkání v kavárně na nejmenovaného spolupracovníka pražského primátora Bohuslava Svobody. Podle magazínu Týden to jednoznačně dokumentuje, že nezávislá analýza v pražském Dopravním podniku vyvolala paniku mezi lidmi, kteří byli na zakázky pro pražskou veřejnou dopravu dlouhodobě napojeni.

Podle týdeníku se jedná o bizardní příběh, ve kterém hrají hlavní roli právníci z advokátní kanceláře Šachta & Partners, která se po vypuknutí kauzy přejmenovala na MSB Legal. Sekundují jim prý pražští kmotři Ivo Rittig a Roman Janoušek, někdejší ředitel DP (v letech 2007- 2011) Martin Dvořák a jeho ekonomický náměstek Ivo Štika.

Jen co v roce 2007 nový management nastoupil, začal podle zjištění advokáta Václava Lásky, u něhož si primátor Svoboda objednal analýzu několika problematických smluv, nahrazovat uzavřené dodavatelské kontrakty novými. „Ty už byly zařazeny do struktury, která navazovala na off-shore společnosti,“ popisuje advokát. Nové smlouvy prý bývaly kolikrát až o miliardy dražší než původní.

Systém provázaných dodavatelských společností podle něj vytvořili advokáti z kanceláře Šachta & Partners. „Šlo o vytvoření celého systému propojených firem, které by penězovod vysávaly dlouhodobě,” říká k tomu Láska. Advokáti od Šachtů, konkrétně trojice David Michal, Karolína Babáková a Marek Stubley, zastupovali Dopravní podnik a souběžně působili ve firmách, které s dopravcem obchodovaly. Některé z nich prodali či opustili jen krátký čas před uzavřením kontraktu. "Celé je to kolosální lež, kterou mohl prezentovat jenom pan Láska a nikdo jiný. Je to čistě politická hra, která má udržet popularitu primátora," namítá advokát David Michal.  

Nařčení Dvořák a Štika: Problémy způsobili Svobodovi lidé

Oba někdejší vysocí manažeři Dvořák i Štika se razantně hájí. Martin Dvořák v reakci na obvinění bývalého vedení podal trestní oznámení na primátora Bohuslava Svobodu, šéfa české Transparency International Davida Ondráčku a rovněž na advokáta Lásku (o kterém navíc zdůrazňuje, že v minulosti působil v agentuře ABL a je tedy spojen se stranou Věci veřejné). V rozhovoru pro Prvnizpravy.cz uvedl, že TI a primátor Svoboda pracují pro společný obchodní zájem.

„Jak jsem měl osobně možnost tuto skupinu poznat, jsem si jist, že sleduje minimálně dva cíle. První klíčový cíl je neustále vytvářet přes média pocit hrozby návratu starých kmotrovských struktur a prezentovat primátora jako jediného "rytíře", který je schopný takovéto "šílené hrozbě" zabránit,“ domnívá se Dvořák. „Druhým významným cílem je přesměrovat klíčové zakázky do sféry svého vlivu,“ myslí si, přičemž jako příklad uvádí stavbu tunelu Blanka.

Privatizace pro Bakalu

Ředitel Dvořák se navíc domnívá, že záměrem Svobodova vedení je připravit privatizaci Dopravního podniku. „Jsem přesvědčen, že všechny kroky, které do sebe až geniálně zapadají, směřují k totální destabilizaci DP, zejména finanční. A poté přijde konstatování: už jsme to po těch kmotrech nemohli zachránit a jediná šance je postupný rozprodej "serióznímu", rozuměj finančnímu, investorovi,“ myslí si. Dvořák v této souvislosti zmínil přímý obchodní vztah ředitele Liche s podnikatelem Zdeňkem Bakalou.  

Ještě konkrétnější podobu dal spekulacím o privatizaci DPP modravskému uhlobaronovi v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz někdejší ekonomický náměstek Štika: „Doufám, že nebude privatizován, čemuž napovídalo i zvláštní personální propojení pana Bakaly s panem Lichem.“  

Přímá jízdenka do Ruzyně

V rozhovoru rovněž bývalý náměstek Štika zmínil, že podal dvě trestní oznámení v souvislosti se ztrátou tržeb DPP ve výši čtyř miliard. Podle něj město vždy dorovnávalo dopravnímu podniku cenu za poskytování služeb, které chtělo dávat občanům levněji. V roce 2011 prý měla toto dorovnání činit asi patnáct miliard.

„Město na nás tlačilo, že nemá peníze a že nám dá miliard pouze deset nebo jedenáct. Právní analýzy, které jsme si nechali vypracovat, ale jasně říkaly, že takovouto smlouvu nemůžeme podepsat, protože bychom si tím podepsali jízdenku přímo na Ruzyň – šlo by o porušení povinnosti při správě cizího majetku, jak když vyšije,“ rozčiluje se někdejší ekonomický náměstek, který následně Dopravní podnik raději opustil. 

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

 

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Rána ČT, která chce přidat. Od Křečka i z Fialovy koalice

12:48 Rána ČT, která chce přidat. Od Křečka i z Fialovy koalice

Od posledního stanovení poplatků uplynula dlouhá doba, uvědomuje si ombudsman Stanislav Křeček při r…