Babišův ministr si mne ruce, jak dobrého člověka posadil na hromadu miliard. Jenže zkušená expertka, která zažila své, mluví jinak

09.12.2014 14:03

Na jedné straně panuje radost z nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy, na druhé straně obavy. V té druhé skupině je i bývalá kontrolorka kvality silnic a dálnic na ŘSD Miloslava Pošvářová. ParlamentnímListům.cz vysvětlila, proč se ona domnívá, že nově jmenovaný ředitel není tak dobrou zprávou, jak je prezentováno. Nutno ale dodat, že to, který z táborů má víc pravdy, rozsoudí až čas.

Babišův ministr si mne ruce, jak dobrého člověka posadil na hromadu miliard. Jenže zkušená expertka, která zažila své, mluví jinak
Foto: Hans Štembera
Popisek: Miloslava Pošvářová

Anketa

Koho byste volili v 1. kole prezidentské volby? (anketa je čistě orientační, žádný kandidát ještě nepotvrdil účast ve volebním klání; hlasování probíhá od 9.12.2014)

hlasovalo: 67640 lidí

Novým generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stane od této středy Jan Kroupa, jmenoval ho do funkce ministr dopravy Dan Ťok, jak se již předtím v kuloárech šeptalo a ParlamentníListy.cz o tom již 5. prosince informovaly. Podle tiskové zprávy, kterou vydalo ministerstvo, má být základním úkolem Jana Kroupy stabilizovat situaci v této klíčové podřízené organizaci ministerstva. A mimo jiné též rozběhnout stavby, které měly administrativní problémy, a nastavit transparentní způsob zadávání veřejných zakázek.

Jak dále tiskové oddělení resortu dopravy uvedlo u příležitosti představení nového ředitele ŘSD, jeho jmenováním udělal prý Dan Ťok krátce po nástupu do ministerské funkce důležitý krok ke stabilizaci ŘSD, jelikož vsadil na člověka, který se v organizaci už dříve osvědčil jako odborník.

Pan Kroupa nastaví vše transparentně – doufá ministr Ťok

„Pan Kroupa je člověk, který se nebude muset se situací seznamovat. Může hned druhý den začít fungovat. Chci od něj, aby se co nejrychleji rozběhly stavby, které měly administrativní problémy. Dalším klíčovým úkolem je nastavit transparentní způsob zadávání veřejných zakázek. To znamená plnou otevřenost, zveřejňování smluv a do budoucna i nabídek. A jako třetí věc od něj chci, aby připravil materiál, který bude mapovat, jak jsme připraveni na další zakázky a projekty, tak abychom zlepšili přípravu staveb,“ řekl ministr Dan Ťok.

Bohužel stejný názor jako ministr nemá bývalá šéfka kontroly staveb silnic a dálnic Miloslava Pošvářová, která dlouhodobě poukazuje na to, že při takovýchto stavbách unikají státu miliardy.

Černá mamba a poněkud odlišný názor

Její urputnost a nemlčení jí nakonec přinesly nejprve přezdívku Černá mamba, později hodinovou výpověď a znehodnocení jejího dvouletého úsilí zavést na ŘSD kontrolní systém, který by skoncoval s monstrózním předražováním staveb.

„Bohužel, pokud se snažil ve své pozici ministra dopravy zatočit s korupcí při stavbách silnic Vít Bárta, byl to asi poslední pokus něco napravit. Teď to vypadá, že se vše uzavřelo,“ sdělila ParlamentnímListům.cz Miloslava Pošvářová. Ona sama má na nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic poněkud odlišný názor, než uvádí tiskové prohlášení. „Už jen proto, že do roku 2013 byl Jan Kroupa referentem, který však měl na starosti správy staveb klíčových úseků dálnice D8 a D1. Do ŘSD nastupoval hned po studiích, lidé v ŘSD, včetně zhotovitelů, si ho tak vlastně připravili. Díky jeho bezvýhradné loajalitě a poslušnosti za všech okolností byl tak zřejmě tím nejlepším kandidátem. Jeho jmenování po letech snah o jakoukoli nápravu, není dobrá zpráva,“ řekla dále Pošvářová.

Zda skutečně časem zapláčou zejména daňoví poplatníci a řidiči, kteří na zmiňovaných úsecích budou jezdit, ukáže čas a bylo by nefér předjímat. Přesto se objevují prý obavy i o to, jaký průběh bude nabírat dále v tomto novém složení výstavba dálnice D47.

V minulosti dvě trestní oznámení

Perličkou totiž je, že to byla Miloslava Pošvářová, která na Jana Kroupu podávala v minulosti hned dvě trestní oznámení – kvůli údajnému poškození státu v případě výstavby jedné ze silnic a v případě Lochkovského mostu. „Předpokládám, že vše je stále ještě předmětem šetření,“ poznamenala Pošvářová.

Pošvářová nedávno v jednom z rozhovorů přiznala, že v době svého působení na ŘSD počítala každý den, než ji propustili. „Každý den jsem v duchu děkovala, že můžu tu práci ještě dělat. Že mám možnost ovlivnit neblahé, zaběhlé procesy, které se tam děly,“  konstatovala. Teď cítí jakýsi pocit marnosti, i když, jak říká, dobré je stále alespoň to, že o tom lze veřejně mluvit. Připustila též, že se však obává toho, aby i v tomto směru – tedy co se týká svobody projevu – opět nenastaly nějaké velice razantní proměny.

Nastoupila do ŘSD za 16 tisíc korun. Ale věděla, že tam být musí

Do ŘSD přišla tehdy poté, co byla vyhozena z firmy Mott MacDonald. Tam pracovala osmnáct let. Dělala tam znalecké posudky mostů na D47, které si objednalo Ředitelství silnic a dálnic. „A ty vyzněly významně v neprospěch zhotovitele – firmy Eurovia. Když v únoru 2012 došlo ke změně vedení, rozhodlo se, že firma se bude orientovat na projekty pro velké stavební společnosti. „Bylo mi tenkrát řečeno, že ohrožuji činnost firmy a práci pro sto padesát zaměstnanců. A že tedy musím odejít,“ vzpomíná Pošvářová. Až poté nastoupila jako řadový zaměstnanec na Ředitelství silnic a dálnic – za 16 tisíc korun měsíčně. Přesto prý cítila, že tam být musí.

„Věděla jsem, že dřív nebo později se rozjede konflikt kvůli zfušované dálnici D47 a budu jako expert potřebná. Chtěla jsem se na tom podílet. Pak nastoupil jako ředitel David Čermák a jmenoval mě šéfkou úseku kontroly kvality, který nově vytvořil. Znělo to neuvěřitelně, ale v podniku, kterým protékají stovky miliard, neexistoval do té doby žádný kontrolní mechanismus pro stavby dálnic,“ popsala dále Pošvářová, která se letos ucházela i o přízeň voličů ve volbách do Senátu za Stranu zelených.

Reklamace byly podávány. Končily však ve ztracenu...

Docházelo pak logicky k řadě reklamací staveb. Ovšem ani ty nekončily tak, jak Pošvářová očekávala.  „Buď se úmyslně prošvihly lhůty, nebo se závady vůbec neobjevily v zápisu o předání a převzetí stavby. Například při přebírání části Pražského okruhu jsme pořídili soupis závad, který měl několik desítek stran. A šlo o desítky milionů. Ten jsme předali provoznímu úseku. Pak jsem ke svému zděšení zjistila, že v protokolu o převzetí stavby není ze zdokumentovaných závad uvedena ani jedna. Na poradě vedení jsem dala do zápisu, že žádám vysvětlení, ale ten zápis se pak ztratil. Tehdy jsem pochopila, že rakovina je prorostlá do větší hloubky, než jsem myslela. K zásadnímu zlomu k horšímu pak došlo, když ministr v demisi Žák tehdy vyhodil ředitele Čermáka a na jeho místo nastoupil Pavel Kočica. Pan Čermák mi na odchodu řekl, že mě zlikvidují a celý náš kontrolní systém eliminující vícepráce, půjde do háje. Vedení pak na mě začalo vyvíjet tvrdý psychický nátlak. Chtěli mě vyčerpat. Například jsem v posledních dnech roku dostala ke kontrole šest velkých projektů, které se měly soutěžit. A zároveň mi nařídili, že moji lidé musí mít dovolenou. Takže jsem přes loňské Vánoce nedělala nic jiného, než psala připomínky k projektové dokumentaci. Po svátcích jsem přinesla desítky stran zásadních připomínek. To asi pro ně byla poslední kapka,“ zavzpomínala Pošvářová v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Řešení pro ŘSD? Změna možná není. Jedině prý postavit zcela novou organizaci

Přiznala v něm mimo jiné pak i to, že ŘSD a jeho zaměstnanci jsou podle ní natolik prorostlí s velkými stavebními firmami a jednají v jejich zájmu, že to nezmění ani sebeosvícenější ředitel. „Nejlepší by to bylo rozprášit a postavit úplně novou organizaci,“ uzavřela Miloslava Pošvářová. Nová organizace by fungovala pod zákonem o státní službě, zaměstnanci by měli zajištěný kariérní růst, byli by pod stejnou kontrolou a režimem jako ministerstvo.

„Nedovedu si představit, že by měli takový prostor akceptovat vícepráce, nereklamovat vady a brát úplatky,“ vidí naději a řešení bývalá vysoká státní úřednice, která po vyhození z místa marně hledala nové uplatnění. Nyní je již smířená s tím, že ji ve státní správě nikdo nezaměstná, a tak by si ráda otevřela znaleckou kancelář. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…