Prostějov: Nízkoemisní zóny bez obchvatu a parkovacích míst? Nesmysl

16.05.2012 16:08

Od příštího roku budou moci radnice povolit vjezd pouze těm vozidlům, která splní přísné emisní limity. Pomoci jim v tom má nové nařízení vlády. ParlamentníListy.cz proto zjišťovaly, jak se některá města v Olomouckém kraji připravují na zavedení takzvaných nízkoemisních zón. „Nemáme obchvat a záchytná parkoviště. Toto opatření pro nás zatím postrádá smysl,“ ozývá se například z prostějovské radnice. Někteří řidiči se nařízení obávají.

Prostějov: Nízkoemisní zóny bez obchvatu a parkovacích míst? Nesmysl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Nový předpis Ministerstva životního prostředí, jenž je v tuto chvíli v připomínkovém řízení, počítá s vydáváním plaket za cenu 150 korun, které umožní řidičům vjet do jakékoliv obce, jež na svém území vyhlásí takzvanou nízkoemisní zónu, přičemž řidiči většiny vozidel registrovaných před rokem 1997 nebudou mít na plakety nárok a nebudou mít tedy do těchto zón povolený vjezd. Podle zákona budou moci být tyto zóny jen v těch oblastech, které sužuje znečištěné ovzduší. Zřizovat je budou moci také radnice lázeňských měst. Řidiči by však měli mít možnost tato pásma objet po silnicích stejné nebo vyšší třídy.

Olomouc: Čekáme na platný předpis

Radnice největších tří měst v Olomouckém kraji nyní čekají na platný prováděcí předpis. „Jednoznačně se ztotožňuji s názorem řady odborníků, kteří považují za nezbytné vydat ať už nařízení obce či obecně závaznou vyhlášku, která bude vymezovat území nízkoemisních zón a emisní kategorie vozů, kterým bude do těchto zón vjezd povolen, až po vydání příslušného prováděcího předpisu,“ řekla serveru ParlamentníListy.cz vedoucí oddělení odboru životního prostředí a ochrany ovzduší olomouckého magistrátu Jitka Pudelová.

Podle ní však vymezení nízkoemisních zón a emisní kategorie vozů, kterým bude do těchto pásem vjezd povolen, je však jen dílčí krok celého opatření. „Tomuto vydání musí předcházet řada kroků, například zadání studie proveditelnosti, analýza dopravy v daném území, dále zajištění alternativních objízdných tras po silnicích stejné nebo vyšší třídy, nabídnout parkoviště vně zóny, navrhnout dopravní spojení se zónou prostřednictvím městské hromadné dopravy a spousta administrativy ve věci vydávání emisních plaket a udělování výjimek,“ doplnila Pudelová.

Přerov: Chybí obchvat a dálnice

V Přerově se potýkají s absencí obchvatu a dálnice, proto bude pro město případné vyhlášení nízkoemisních zón představovat problém. „Odbor životního prostředí a odbor dopravy na této problematice v současné době pracují a mají mi do týdne předložit představu dalšího postupu a budeme se tím zabývat. Samozřejmě v Přerově je komplikovaná situace tím, že nemáme obchvat a nemáme dálnici blízko města. Takže to budeme citlivě řešit a budeme o tom přemýšlet. Zatím vám nemohu víc říct,“ uvedl redakci náměstek přerovského primátora zodpovědný za životní prostředí Josef Kulíšek (ODS).

Prostějov: Bez obchvatu a  parkovišť? Nesmysl

Také v Prostějově mají problémy s dopravní situací, a proto v tuto chvíli považují vládní nařízení za nesmyslné. „Toto řešení zatím postrádá smysl, protože pokud nebudeme mít, kam tato auta odstavit, pokud nebude vybudovaný obchvat města a záchytná parkoviště, tak to pro nás v tuto chvíli nemá praktický smysl. Pochopitelně ale až bude legislativa v tomto směru naprosto jasná, tak se tímto zabývat budeme,“ prezentovala ParlamentnímListům.cz postoj prostějovské radnice její mluvčí Jana Gáborová.

Řidiči se změn obávají

I když zatím není jasné, zda a kdy budou případně v těchto městech zóny vyhlášeny, u mnohých řidičů jsou již dnes patrné obavy. „To si budu muset jako koupit novější auto, abych mohl v centru zaparkovat, když mě tam nepustí s tím mým? To je pěkná blbost,“ myslí si Jiří  Dočkal z Olomouce, jehož vůz byl podle jeho slov vyroben v roce 1994.

Jiný z motoristů redakci uvedl, že i on by mohl mít s nařízením problém, protože je také  majitelem vozu staršího data výroby. „Řekněte mi, jak budu objíždět celý Přerov, abych se dostal, kam potřebuju, když tu nemáme obchvat? Je nemyslitelné, aby město něco takového vyhlásilo, aniž by tu byl vybudovaný obchvat, nebo alespoň napojení na dálnici,“ tvrdí pan Kamil z Přerovska.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Kupka

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…