Stav šestiletého výběru elektronického mýtného na silnicích a dálnicích v České republice zbilancovala společnost Inoxive, která především poukázala na skutečný stav nákladů a výběru z placení mýtného a reálné výše cenových sazeb.
Zjištění a zveřejněné statistiky tak v jistém smyslu reagují na zprávu, kterou před časem na základě svého šetření zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Tyto údaje totiž vycházely z toho, že celkem dvakrát došlo k navýšení sazeb mýtného, vždy o 25 procent.
Ceny mýta se zvýšily dvakrát o 25 %, realita ale byla jiná
Výběr elektronického mýta je členěn do několika kategorií, podle emisní zátěže daného vozidla, tedy především kamionu. V tom je háček. Takzvaná kategorie Euro 5, do které se v naší zemi začleňují vozidla s nejekologičtějším provozem, je státem natolik zvýhodněna, že celkové navýšení sazeb nebylo při váženém průměru téměř žádné.
Vzhledem k tomu, že se zmíněné emisní kategorie Euro 5 navýšení o dvakrát 25 procent vůbec netýkalo a byla ze zdražení v rámci zvýhodnění modernějších kamionů vyňata, průměrná vážená sazba nominálně vzrostla o pouhých 6 procent a se započtením inflace dokonce klesla o 7 procent.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka