Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát loni očekával, že na mýtném vybere kolem deseti miliard korun, vybral "pouze" 8,7 miliardy korun.
Podle Václava Nestrašila z Ředitelství silnic a dálnic (provozovatele elektronického mýta) i letos bude výběr mýtného nižší. „Celoroční výběr mýta letos poklesne o 1,5 procenta oproti roku 2012. Rok skončí s 8,54 miliardami korun,“ zmínil k tomu Nestrašil na tiskové konferenci, kde se kromě jiných dat hovořilo i o spokojenosti uživatelů mýtných systémů.
„Pokles na vybraném mýtném i přes rostoucí aktivitu kamionové dopravy zapříčinil rostoucí podíl vozidel v emisní kategorii Euro 5+,“ vysvětlil Nestrašil s tím, že nákladní automobily s motory kategorie Euro 5 totiž platí nižší mýtné tarify. Podobné výjimky pak mají podle něj i například někteří autobusoví dopravci.
Slevu má více než polovina dopravců
„Coby součást ekologické strategie státu unikly dvojímu zvyšování tarifů v letech 2011 a 2012. Ještě v roce 2010 se vozidla s Euro 5 podílela na mýtných transakcích jen 23 procenty, letos už to bylo 55 procenty,“ píše k tomu ve zprávě Ředitelství silnic a dálnic.
Přitom celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 49 miliard korun. Od této sumy je ale třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí deset miliard korun. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 miliard korun, uvedlo dále Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ke statistice.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb