Bárta dává miliardy Kalouskovi. Ten je odmítá

25.08.2012 19:49

Poslanec Vít Bárta (VV) vymyslel způsob, jak obohatit státní kasu dvěma až třemi miliardami. U šéfa státní kasy se ale s pochopením nesetkal.

Bárta dává miliardy Kalouskovi. Ten je odmítá
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vít Bárta
reklama

Ceny pohonných hmot raketově rostou. Za litr v současnosti zaplatíme až kolem čtyřiceti korun a není jasné, zda ceny nebudou nadále stoupat. Cena se zvýšila zejména kvůli situaci na světových trzích. Poslanec Věcí veřejných Vít Bárta má ale vysvětlení jiné, českým viníkem je prý pán státní kasy, Miroslav Kalousek (TOP 09).

„Pohonné hmoty jsou jedna z mála komodit, jejíž cenu může česká vláda docela výrazně ovlivnit. Benzín i nafta jsou zdaněny spotřební daní (benzín 12,84 Kč/litr, nafta 10,90 Kč/litr), kterou však lze velmi snadno změnit,“ uvedl Bárta s tím, že jde o změnu jediného čísla v zákoně a dodává: „Snížená spotřební daň by měla velké pozitivní přínosy pro celou ekonomiku.“

3 miliardy k dobru?

Bárta v této souvislosti navrhuje, aby se například cena nafty snížila o dvě koruny na litr. Stát by si podle něho díky změně přilepšil o 2-3 miliardy ročně.

Se snížením spotřební daně souhlasí i sociálnědemokratický poslanec František Bublan. "Snížení spotřební daně původně navrhl náš poslanec, Milan Urban, určitě by to pomohlo k tomu, že lidé budou více tankovat u nás," řekl ParlamentnímListům.cz.

  • Vít Bárta odhaluje zákulisí politiky ZDE

Právě Urban za snížení spotřební daně lobbuje už dlouho. Zatím neúspěšně. „ČSSD považuje za nepřípustné, aby ceny pohonných hmot stále raketově stoupaly, poškozovaly české hospodářství i občany a pravicová Nečasova vláda seděla s rukama v klíně a nereagovala. Zvyšující se ceny benzínu a nafty jsou v kombinaci s vládními škrty a chybným zvyšováním daní další ranou pro rodinné i firemní rozpočty a celou českou ekonomiku,“ uvedl před nedávnem Urban.

Kalousek o návrhu nechce slyšet

Miroslav Kalousek je však proti tomuto návrhu. Podle něj by to způsobilo výpadek příjmu státního rozpočtu."Kompenzovat nepřímými daněni ceny ropy je ekonomický nesmysl. Navíc státy EU se v roce 2005 zavázaly, že to dělat nebudou," uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

V současnosti je v ČR daň z minerálních olejů u motorové nafty 10,95 Kč za litr, u benzínů s obsahem olova do 0,013 g/l činí tato daň 12,84 Kč za litr, a u benzínů s obsahem olova přes 0,013 g/l činí tato daň 13,71 Kč za litr. Navíc je na pohonné hmoty uvalena 20 % daň z přidané hodnoty.

Nejvíce odebírají naftu v ČR mezinárodní dopravci, naopak ti naši dopravci v současnosti jezdí do sousedních zemí, protože dnes je u nás jedna z nejvyšších cen v EU. Při své cestě si jednoduše natankují tam, kde je aktuálně cena nejnižší.



Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Jana Šulcová

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Nejvyšší dluhy mají Pražané

13:08 Nejvyšší dluhy mají Pražané

Už třetí rok po sobě se snížil průměrný dluh obyvatel naší země. Zatímco v roce 2018 šlo o zhruba 28…