Česko vyváží do Francie ročně zboží za více než 5 a půl miliardy eur. Co přinesou další roky?

04.12.2014 16:10

EKONOMIKA Francie nabízí obchodní šance malým a středním firmám. Jen za posledních 10 let přitom vzrostla obchodní výměna mezi Českou republikou a touto zemí o 140 procent. Jelikož jde o blízké trhy geograficky i kulturně a Francie je trvale pátým největším investorem u nás, stále tak ukrývá pro české podnikatele velký potenciál.

Česko vyváží do Francie ročně zboží za více než 5 a půl miliardy eur. Co přinesou další roky?
Foto: Radim Panenka
Popisek: Budova české ambasády je pár kroků od Eiffelovy věže

Nutno dodat, že Francie je jednou z největších evropských ekonomik. Není proto asi překvapením, že na francouzský trh zamířilo vloni 4,8 procenta zboží z českého exportu. Tím se stala tato země čtvrtým nejvýznamnějším odbytištěm pro českou ekonomiku a naopak Česká republika je pro Francii druhým nejvýznamnějším obchodním partnerem z nových členských zemí Evropské unie. Přibližně 500 společnostmi se 100 tisíci zaměstnanci u nás tak směle drží, jak již bylo zmíněno, páté pořadí mezi všemi investory u nás. Navíc - velké skupiny, které do Česka přišly v 90. letech během období privatizace, jsou již dobře etablované a jejich přítomnost soustavně roste. Přesto má Francie zájem rozšiřovat spolupráci i dále.  

„Každý rok představujeme Českou republiku na více než dvaceti prezentacích v různých francouzských regionech a registrujeme návrat francouzského zájmu o střední Evropu. Důvodem je nejen blízkost geografická a kulturní, ale především kvalita, reaktivita a technická zdatnost českých firem. Francouzsko-česká obchodní komora se zaměřuje na podporu a další rozvoj obchodní výměny mezi českými a francouzskými firmami. Velký potenciál vidíme zejména v příležitostech pro střední a malé firmy, pro které jsme nově založili pracovní skupinu MSP. Doufáme, že přibude českých podnikatelů, kteří zkusí své štěstí ve Francii a kteří především budou chtít navázat spolupráci s francouzskými partnery, aby se společně pokusili získat postavení na nových trzích, například ve frankofonní Africe, území s velkým potenciálem,“ uvedl mimo jiné například Constantin Kinský, předseda Francouzsko-české obchodní komory.

Firem, které chtějí podnikat ve spojení s Francií, přibývá pravidelně - i navzdory krizi

Jak doplnil, od roku 2007, i přes finanční krizi a nepříznivé podmínky pro investice, přichází do podnikatelského inkubátoru Francouzsko-české obchodní komory v průměru jedna nová společnost každé čtyři týdny. A to pravidelně po celých sedm let.

Pokud se podíváme na vzájemnou spolupráci očima čísel, pak je třeba konstatovat, že dovoz z Francie do ČR vzrostl v roce 2013 o 5 % a dosáhl tak hodnoty 3,39 miliardy eur. Český vývoz do Francie v letech 2012 i 2013 činil 5,56 miliard eur. Vzájemná obchodní bilance je ve velkém přebytku ve prospěch ČR, a to v celkové výši 2,17 miliardy eur za rok 2013. Pro upřesnění pak lze dodat, že velká část obchodů uzavřených v roce 2013 byla podepsána díky filiálkám francouzských firem operujících v ČR.

Francouzi investovali u nás třeba do výroby automobilů. A výsledky se dostavily

Příkladem významné francouzské investice „na zelené louce“ v ČR je společná investice francouzské společnosti PSA Peugeot – Citroën a japonské společnosti Toyota do nového závodu na výrobu malých osobních automobilů TPCA v Kolíně, jejíž výše je 1,3 miliardy eur. Závod zahájil výrobu v roce 2005, v roce 2014 představila automobilka tři nové modely aut a v návaznosti na rozšíření výroby masivně investovala. Společnost TPCA přitom využívá z 80 procent součástky pocházející od českých subdodavatelů. Mezi další významné investory patří například společnosti Société Générale, Vinci, Bouygues, Veolia, Saint-Gobain, Dalkia, Sodexo, Alstom, Lafarge či Bongrain a Bel.

Nejčastěji vyváženými komoditami z ČR do Francie jsou dopravní prostředky, které tvoří jednu třetinu exportu, dále stroje, strojní zařízení a komponenty, elektronika a informační technologie. Přes dramatický propad prodeje dopravních prostředků v prvním pololetí 2013 (o 20 %) nakonec v roce 2013 meziročně klesl jejich vývoz do Francie o pouhých 2,6 %. Největší nárůst zaznamenaly elektrospotřebiče a domácí spotřebiče (+18 %) a oblečení, kožené výrobky a obuv (+24,5 %).

Co možná nevíte o Francouzsko-české obchodní komoře?

Francouzsko-česká obchodní komora byla založena v roce 1996 a v současnosti má 283 členských společností, mezi nimiž najdeme 57 % francouzských, 32 % českých a 11 % mezinárodních firem z mnoha průmyslových odvětví, ale také například z bankovního, obchodního nebo potravinářského sektoru. FČOK je platformou pro rozvoj francouzsko-české komunity, obchodních a kulturních vztahů obou zemí a zároveň podporovatelem myšlenky jednotné Evropy. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

4:44 Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

Paprika, která je u nás klidně za stovku, stojí na Balkáně pakatel. Maximálně půldruhého eura. Na tr…