Česko vyváží do Francie ročně zboží za více než 5 a půl miliardy eur. Co přinesou další roky?

04.12.2014 16:10

EKONOMIKA Francie nabízí obchodní šance malým a středním firmám. Jen za posledních 10 let přitom vzrostla obchodní výměna mezi Českou republikou a touto zemí o 140 procent. Jelikož jde o blízké trhy geograficky i kulturně a Francie je trvale pátým největším investorem u nás, stále tak ukrývá pro české podnikatele velký potenciál.

Česko vyváží do Francie ročně zboží za více než 5 a půl miliardy eur. Co přinesou další roky?
Foto: Radim Panenka
Popisek: Budova české ambasády je pár kroků od Eiffelovy věže

Nutno dodat, že Francie je jednou z největších evropských ekonomik. Není proto asi překvapením, že na francouzský trh zamířilo vloni 4,8 procenta zboží z českého exportu. Tím se stala tato země čtvrtým nejvýznamnějším odbytištěm pro českou ekonomiku a naopak Česká republika je pro Francii druhým nejvýznamnějším obchodním partnerem z nových členských zemí Evropské unie. Přibližně 500 společnostmi se 100 tisíci zaměstnanci u nás tak směle drží, jak již bylo zmíněno, páté pořadí mezi všemi investory u nás. Navíc - velké skupiny, které do Česka přišly v 90. letech během období privatizace, jsou již dobře etablované a jejich přítomnost soustavně roste. Přesto má Francie zájem rozšiřovat spolupráci i dále.  

„Každý rok představujeme Českou republiku na více než dvaceti prezentacích v různých francouzských regionech a registrujeme návrat francouzského zájmu o střední Evropu. Důvodem je nejen blízkost geografická a kulturní, ale především kvalita, reaktivita a technická zdatnost českých firem. Francouzsko-česká obchodní komora se zaměřuje na podporu a další rozvoj obchodní výměny mezi českými a francouzskými firmami. Velký potenciál vidíme zejména v příležitostech pro střední a malé firmy, pro které jsme nově založili pracovní skupinu MSP. Doufáme, že přibude českých podnikatelů, kteří zkusí své štěstí ve Francii a kteří především budou chtít navázat spolupráci s francouzskými partnery, aby se společně pokusili získat postavení na nových trzích, například ve frankofonní Africe, území s velkým potenciálem,“ uvedl mimo jiné například Constantin Kinský, předseda Francouzsko-české obchodní komory.

Firem, které chtějí podnikat ve spojení s Francií, přibývá pravidelně - i navzdory krizi

Jak doplnil, od roku 2007, i přes finanční krizi a nepříznivé podmínky pro investice, přichází do podnikatelského inkubátoru Francouzsko-české obchodní komory v průměru jedna nová společnost každé čtyři týdny. A to pravidelně po celých sedm let.

Pokud se podíváme na vzájemnou spolupráci očima čísel, pak je třeba konstatovat, že dovoz z Francie do ČR vzrostl v roce 2013 o 5 % a dosáhl tak hodnoty 3,39 miliardy eur. Český vývoz do Francie v letech 2012 i 2013 činil 5,56 miliard eur. Vzájemná obchodní bilance je ve velkém přebytku ve prospěch ČR, a to v celkové výši 2,17 miliardy eur za rok 2013. Pro upřesnění pak lze dodat, že velká část obchodů uzavřených v roce 2013 byla podepsána díky filiálkám francouzských firem operujících v ČR.

Francouzi investovali u nás třeba do výroby automobilů. A výsledky se dostavily

Příkladem významné francouzské investice „na zelené louce“ v ČR je společná investice francouzské společnosti PSA Peugeot – Citroën a japonské společnosti Toyota do nového závodu na výrobu malých osobních automobilů TPCA v Kolíně, jejíž výše je 1,3 miliardy eur. Závod zahájil výrobu v roce 2005, v roce 2014 představila automobilka tři nové modely aut a v návaznosti na rozšíření výroby masivně investovala. Společnost TPCA přitom využívá z 80 procent součástky pocházející od českých subdodavatelů. Mezi další významné investory patří například společnosti Société Générale, Vinci, Bouygues, Veolia, Saint-Gobain, Dalkia, Sodexo, Alstom, Lafarge či Bongrain a Bel.

Nejčastěji vyváženými komoditami z ČR do Francie jsou dopravní prostředky, které tvoří jednu třetinu exportu, dále stroje, strojní zařízení a komponenty, elektronika a informační technologie. Přes dramatický propad prodeje dopravních prostředků v prvním pololetí 2013 (o 20 %) nakonec v roce 2013 meziročně klesl jejich vývoz do Francie o pouhých 2,6 %. Největší nárůst zaznamenaly elektrospotřebiče a domácí spotřebiče (+18 %) a oblečení, kožené výrobky a obuv (+24,5 %).

Co možná nevíte o Francouzsko-české obchodní komoře?

Francouzsko-česká obchodní komora byla založena v roce 1996 a v současnosti má 283 členských společností, mezi nimiž najdeme 57 % francouzských, 32 % českých a 11 % mezinárodních firem z mnoha průmyslových odvětví, ale také například z bankovního, obchodního nebo potravinářského sektoru. FČOK je platformou pro rozvoj francouzsko-české komunity, obchodních a kulturních vztahů obou zemí a zároveň podporovatelem myšlenky jednotné Evropy. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Katastrofa století. A vláda nic.“ Mrazy zasadily v ČR krutou ránu

9:11 „Katastrofa století. A vláda nic.“ Mrazy zasadily v ČR krutou ránu

POHLED SELSKÝM ROZUMEM „Za mého dětství se říkávalo, že brambory jsou pokrmem chudého lidu,“ vzpomín…