Miliardáři a spekulant. Kdo platí klimateroristy a zákazy aut

13.11.2023 10:04

Kdo sponzoruje organizace, které se dožadují ve městech „čistého ovzduší“ a lobbují za to, aby byla auta ve městech zakázána nebo drasticky omezena? Nejsou to „obyčejní lidé“, ale finanční magnáti. Jak zjistil deník The Telegraph, v Londýně pocházela většina peněz na kampaň za čisté ovzduší z nadací a neziskovek, které mezi sebou s penězi hrají „škatulata, hejbejte se“. A zapojil se i finančník, který podporuje hnutí, které v Praze blokuje dopravu.

Miliardáři a spekulant. Kdo platí klimateroristy a zákazy aut
Foto: Repro Extinction Rebellion
Popisek: Aktivisté opět blokovali pražské ulice

Jak jsme informovali již v létě, v Londýně začala platit vyhláška, že všechna auta v centru Londýna budou muset splňovat ultra nízké limity na emise (ULEZ) nebo platit (pokud nemáte výjimku). A ne zrovna málo, 12,5 libry denně, tedy něco přes 350 Kč. Pravidla neplatí pro náklaďáky, dodávky a těžkou techniku. Těch se týká plnění nízkých emisních standardů (LEZ). Podle starosty Londýna Sadiqa Khana má tento systém zlepšit ovzduší v Londýně.

Londýňané ovšem zřejmě nejsou ze systému nadšení, a tak začaly mizet kamery, které mají vozidla sledovat. Podle informací Daily Mail například v londýnském Sydenhamu fungovalo pouze 29 ze 185 kamer, v Bromley byly neporušené pouze čtyři a na silnici A225 fungovala jen jedna. Na facebooku mezitím vznikla skupina, která monitoruje jednotlivé Ulez kamery, aby měli lidé přehled, kde budou jejich automobily sledovány. Podle mapy, kterou skupina vytvořila, je přibližně 500 kamer označeno jako nefunkční, chybějící nebo poškozené. Společnost obsluhující tyto kamery (TfL) prohlásila, že vandalismus je nepřijatelný a že kamery opraví a nahradí.

Nyní vychází najevo, že kampaň za čistý vzduch nepochází z požadavků obyvatel Londýna. Ale od miliardářů a samotného starosty. Deník The Telegraph zjistil, že v kampani se angažoval sir Christopher Hohn, který financuje kampaně za „čistý vzduch“ a klimatické organizaci vedené Sadiqem Khanem dal 46 milionů liber (téměř 1,3 miliardy korun). Za posledních ani ne deset let věnoval Hohn na různé klimakampaně 670 milionů liber, tedy necelých 19 miliard korun.

Anketa

Je srovnání Petra Fialy s Milošem Jakešem přehnané?

3%
95%
hlasovalo: 22006 lidí
Hohn je součástí sítě C40, která sdružuje skoro 100 starostů, kteří jsou dle Telegraphu odhodláni řešit klimatickou krizi. Kromě něho je v ní například bývalý starosta New Yorku Michael Bloomberg a oba patří mezi „strategické sponzory“ této sítě, kterou nevede nikdo jiný, než právě Sadiq Khan. Tato skupina pak svého času například doporučovala, aby lidé jedli méně masa, vzdali se osobní automobilové dopravy nebo cestovali letadlem jenom jednou za tři roky.

Christopher Hohn stojí za CIFF (Children’s Investment Fund Foundation), neziskovou organizací, která do C40 od roku 2013 nalila 57 milionů dolarů (1,3 miliardy korun v dnešním kurzu). Bloomberg věnoval o něco méně, 45 milionů dolarů (přes miliardu korun). Sadiq Khan šéfuje C40 (spolu se spolupředsedkyní) od roku 2021. CIFF je také jedním z velkých sponzorů lobbistické skupiny Clean Air, do které šlo z této nadace 17 milionů liber (skoro půl miliardy korun). A která se chlubí, že je za rozhodnutím vytvořit zóny s ultra nízkými emisemi v Londýně a v dalších městech.

Londýnský starosta byl obviněn, že zmanipuloval veřejnou debatu ohledně zón s ultra nízkými emisemi tím, že z ní vyřadil 5000 odpovědí. Na to přišly neziskové organizace Together (Spolu) a Climate Debate UK (Debata o klimatu ve Velké Británii), když studovali kampaň lobbistů z Clean Air. Ve zprávě pak uvádějí, že není dostatečně známo, jak jsou financované organizace, které prosazují opatření, která budou mít zásadní vliv na život lidí. A tvrdí, že mezi miliardáři a politiky je nežádoucí vazba, která vylučuje z rozhodování veřejnost.

Naznačuje, že zdánlivě komunální organizace, včetně například sdružení magistrátů UK100, které lobbují za protiautomobilová a protiznečišťovací politická opatření, jsou ve skutečnosti financovaná miliardáři a žádné významné „lidové“ kampaně proti znečištění vzduchu ve skutečnosti nejsou. Dle těchto organizací méně než 10 takzvaně filantropických organizací poskytuje více než miliardu dolarů v darech. Což je více, než kdy vyberou lidové sbírky nebo i rozpočet politické kampaně. Autor zprávy Ben Pile říká, že s penězi se hraje hra škatulata, hejbejte se, kdy neziskovky financují jedna druhou a původ peněz je nejasný.

Finančník sir Christopher Hohn
Zdroj: YouTube

„Ačkoliv se může zdát, že politika proti znečištění ovzduší je vedena občanskými kampaněmi a je založena na vědeckých důkazech, zkoumali jsme tyto organizace a zjistili, že jsou ve skutečnosti téměř výhradně podporovány malým počtem filantropických nadací, které jsou aktivní v lobbingu za změnu klimatu a které si z kvality ovzduší udělaly zástupný problém pro stejnou agendu,“ tvrdí Pile a dodává: „Veřejnost prostě nebyla konzultována, natož aby se mohla svobodně účastnit diskuse o důležitých otázkách nebo o nich hlasovat.“

Kromě toho Christopher Hohn, jak Telegraph zjistil dříve, byl jeden z velkých sponzorů hnutí Extinction Rebellion, které například v Praze spolupracuje s dalšími neziskovkami na blokování pražské dopravy. A jeho CIFF pak sponzoruje projekt Breathe London, který rozmisťuje po Londýně senzory kvality ovzduší. Shirley Rodriguesová, náměstkyně Sadiqa Khana pro energetiku a životní prostředí, je bývalá manažerka z CIFFu. Byla obviněna, že se snažila umlčet vědce, kteří kritizovali strategii zón s ultra nízkými emisemi. A Khan pro změnu čelí obvinění, že klamal veřejnost, když prohlašoval, že kvůli špatné kvalitě ovzduší zemře ročně 4000 Londýňanů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Šebesta

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

HHH, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseantares.h , 13.11.2023 10:40:12
Oni si vyváží své zadnice v luxusních autech nebo soukromých letadlech, jídlo si nechávají vozit přes celou zeměkouli a pak jim začne hrabat a myslí si, že když mají kupu peněz tak jsou Bohové a co je dovoleno bohovi není přece dovoleno volovi!!Začnou se nadřazovat nad ostatní lidi a chtějí všem vládnout a myslí si, že jim lidé patří!! A bohužel je plno hlupáků kteří za jejich rychlé prachy odvádí špinavou práci a vůbec jim nedochází ,že tohle je jen cesta jak si chtějí lidstvo podrobit! Přitom žádný tenhle pracháč nemá odvahu se k silnici přilepit sám!!

|  13 |  0

Další články z rubriky

Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

4:44 Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

Paprika, která je u nás klidně za stovku, stojí na Balkáně pakatel. Maximálně půldruhého eura. Na tr…