AV ČR: Břevnovského Krista namaloval Hans von Aachen, potvrdil historik umění

23.12.2020 13:18 | Zprávy

Za zdmi břevnovského kláštera jsou ukryty mnohé poklady. Dlouhá léta v jedné z místností visel bez povšimnutí obraz původně přisouzený neznámému umělci. Podle nejnovějších závěrů však autorství patří Hansi von Aachenovi, oblíbenci císaře Rudolfa II., žijícímu na přelomu 16. a 17. století v Praze.

AV ČR: Břevnovského Krista namaloval Hans von Aachen, potvrdil historik umění
Foto: AV ČR
Popisek: Logo Akademie věd ČR

 A co víc – jak ukázala rentgenová analýza, pod náboženským výjevem se zřejmě skrývá portrét malířova chlebodárce. Za objevem stojí Štěpán Vácha z Ústavu dějin umění AV ČR. O výzkumu malby a jejím restaurování vzniká také dokumentární film a 17. prosince odstartovala výstava přístupná přímo v ulicích hlavního města.

Odhalené tělo nesoucí známky bičování, přesto stále krásné, jemné rysy v obličeji, výraz tichého utrpení, ale také odevzdanosti, elegantní gesta rukou. Když se Štěpán Vácha před čtyřmi lety procházel po chodbách břevnovského kláštera, kde v rámci svého tehdejšího projektu studoval barokní nástěnné malby, padl mu do oka obraz Krista svlékaného z roucha. Zarazila ho popiska vedle plátna, na které stálo: neznámý český autor z druhé poloviny 17. století. „Zafungovala intuice historika umění – má vizuální zkušenost mi zkrátka říkala, že to nemůže být barokní obraz, že musí být starší a že by to mohl být Hans von Aachen,“ říká vedoucí oddělení raného novověku v Ústavu dějin umění AV ČR.

Na císařském dvoře

Výtvarník pocházející z Německa se zkušenostmi z Benátek, Florencie nebo Říma byl na přelomu 16. a 17. století oblíbeným dvorním malířem Rudolfa II., velkého podporovatele umění. Za více než dvě desetiletí ve službách císaře v Praze pro něho namaloval řadu obrazů a byl také jeho hlavním portrétistou.

Štěpán Vácha je přesvědčen, že výjev Krista vznikl Aachenovou rukou a podporuje to několika důkazy. „Velice rád používal temnosvit, typické jsou pro něho dlouhé prsty – jako by patřily klavírnímu virtuosovi, jsou zvláštně afektované, což je poznávací znamení rudolfinských dvorních malířů. I výraz v tváři je příznačný – spíše než vyhrocenou emoci v ní vidíme něžné utrpení. A podobně zobrazoval bolestného Krista v jiných svých pracích,“ vysvětluje historik umění.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Filip Turek byl položen dotaz

kandidatura

Europoslancem jste se stal teprve nedávno a už kandidujete jinam? Nemyslíte, že když vám lidi dali důvěru, že byste se měl nejdříve předvést a ne pendlovat sem - tam? O co vám vlastně jde?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NKÚ: Prostředky „Modernizačního fondu“ na podporu OZE směřují výhradně do fotovoltaických elektráren

22:14 NKÚ: Prostředky „Modernizačního fondu“ na podporu OZE směřují výhradně do fotovoltaických elektráren

Vláda ČR v roce 2024 rozhodla, že do roku 2030 bude 30 % spotřebované energie pocházet z obnovitelný…