Armáda ČR: V Ústavu leteckého zdravotnictví otevřeli nový simulátor letových iluzí

07.05.2019 22:22

Ministr obrany Lubomír Metnar se dnes v pražském Ústavu leteckého zdravotnictví zúčastnil slavnostního otevření tzv. dezorientačního simulátoru. Nový trenažér letových iluzí budou primárně využívat čeští armádní piloti, cvičit na něm ale budou moci i příslušníci vzdušných sil států NATO a civilní piloti.

Armáda ČR: V Ústavu leteckého zdravotnictví otevřeli nový simulátor letových iluzí
Foto: Armáda ČR
Popisek: Armáda ČR, logo.

Trenažér GYRO IPT II nahradil předchozí, zastaralý model z roku 2004 a jeho úkolem je podle ministra obrany Metnara připravit piloty na krizové situace. Prostorová dezorientace je přitom jednou z častých příčin nehod vojenských letadel jak ve světě, tak v ČR. Letecká iluze podle ředitele ÚLZ Petra Chmátala stála podle vyšetřování například i za havárií letadla ruského ministerstva obrany z prosince 2016 u Soči, při níž zahynula část pěveckého sboru Alexandrovců. „Při vyšetřování této nehody se podstatnou měrou dávala souvislost s pravděpodobnou letovou iluzí kapitána letadla,“ uvedl.

Podle náměstka ředitele ÚLZ pro výcvikově expertizní činnost Petra Došela je člověk za letu vystaven velmi nezvyklým situacím, s nimiž si jeho tělo nedokáže dobře poradit. „Vzniká falešný, nesprávný dojem o pohybu v prostoru. Tím, že ztratíme vizuální kontakt se zemí, ztratíme pojem nahoře a dole. To se stává za letu v noci, v mracích nebo v mlze,“ vysvětlil. Iluzi podléhá každý pilot za určitých specifických okolností. Záleží na tom, jakým způsobem létá a v jakých meteorologických podmínkách se ocitne. „Iluze se dají potlačit tím, že popřete své vlastní pocity a striktně se řídíte přístroji. Je to nepřirozené, a nepříjemné, ale je to jediný způsobe, jak se iluzím bránit. Proto se to musí trénovat a proto také máme tento trenažér,“ doplnil Došel.

Trenažér si vyzkoušel ministr obrany osobně

Nový dezorientační simulátor americké firmy ETC si jako první vyzkoušel právě ministr obrany Lubomír Metnar. „Letělo se mi perfektně, byl to zážitek. Protože nejsem pilot, byla to má první zkušenost a užíval jsem si to,“ prozradil. Dezorientační mód ale přenechal zkušenějším: „Ten nechávají pro piloty, já jsem měl asi základní nejjednodušší program,“ řekl s úsměvem.

Kokpit dezorientačního simulátoru GYRO IPT II odpovídá reálnému kokpitu letounu s ovládacími prvky. Pohled z kokpitu je zobrazován na zakřivenou, kupulovitou projekční plochu s širokým zorným úhlem. Pohyb trenažéru umožňuje čtyři stupně volnosti a jejich kombinaci – podélný a příčný náklon, zvedání a rotace.

V dezorientačním módu je pilot naváděn podle příkazů řídícího letového provozu a v určité fázi je do letu vložena iluze, kdy pilot smyslově s různou intenzitou vnímá pohyb, který je v rozporu s reálnou situací. To může vést postupně až k úplné ztrátě prostorové orientace. Cílem je naučit piloty tyto stavy včas rozpoznat a řešit.

Kromě toho lze na trenažéru současně cvičit let s použitím systémů nočního vidění. Podle odborníků je totiž budoucnost leteckého boje právě v nočním vidění. „Náš nový trenažér je kompatibilní s NVG (Night Vision Goggles – brýle pro noční vidění) a umožňuje pilotovi realistický pohled jak mimo brýle, tedy lidským okem, tak skrze brýle,“ doplnil Petr Chmátal.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

22:04 Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

Kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (…