Arnika: Železničáři musí zastavit plošné kácení podél tratí

25.02.2020 17:11

Stromy podél železnic se plošně likvidovat nebudou ani z preventivních důvodů[i]. Správa železnic se musí zdržet kácení, dokud nebude ze všech hledisek zmapován stav jednotlivých stromů.

Arnika: Železničáři musí zastavit plošné kácení podél tratí
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Vyplývá to z nejnovějších pokynů Ministerstva životního prostředí pro kácení dřevin podél tratí. Ministerstvo rychle zareagovalo na plány železničářů porážet stromy ve velkém[ii] poté, co v lednu vstoupila v účinnost novela zákona o drahách[iii]. Věstník Ministerstva životního prostředí s metodickou instrukcí ke kácení podél drah najdete ZDE.

Na katastrofální dopad novely zákona o drahách ministra životního prostředí upozornila Nadace Partnerství, Arnika a Společnost pro zahradní a krajinářskou tvorbu ve společném dopise[iv].

„O stromy je třeba pečovat a jejich stav pravidelně kontrolovat. Jsou naší nejúčinnější klimatizací a nemůžeme je bezhlavě likvidovat jen proto, že si úředníci ze Správy železnic chtějí ušetřit práci,“ upozorňuje Marcela Klemensová z Arniky.

Z okolí železnic nelze odstraňovat stromy pouze z toho důvodu, že by teoreticky mohly spadnout do dráhy, třebaže aktuální nebezpečí pádu vůbec nehrozí. Provozovatel drah musí nejdříve zanalyzovat stav konkrétních stromů. Tento postup ostatně potvrdil i Nejvyšší správní soud, který ve svém rozsudku z loňského prosince plošné kácení stromů z preventivních důvodů označil jako nezákonné[v].

Nově platí, že kácení podél železnic musí být písemně oznámeno 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin.

Ministerstvo životního prostředí aktualizovalo metodický pokyn pro své úředníky, kteří jeho důsledným používáním mohou zabránit bezdůvodnému kácení stovek tisíc vzrostlých stromů. To se týká jen stromů rostoucích mimo les, zatímco lesní pozemky spravuje Ministerstvo zemědělství. Ze strany ministra Brabce jde tedy o nedostatečný krok.

„Kácením u železnic jsou ohroženy stromy rostoucí na lesních pozemcích i mimo ně, včetně chráněných druhů živočichů. Dnes jsme proto na výročním setkání partnerů iniciativy Sázíme budoucnost vyzvali ministra Brabce, aby neprodleně zahájil jednání s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem zemědělství a problém řešili společně,“ dodává Klemensová.

Poznámky:
[i] TZ Arniky z 11. 9. 2019 Zmizí kolem železnic zbytečně statisíce stromů? Poslanci projednají katastrofální novelu zákona o drahách (ZDE)
[ii] TZ Arniky ze 3. 2. 2020 Správa železnic prosazuje plošné kácení podél tratí. Podle soudu je nezákonné (ZDE)
[iii] Novela zákona o drahách účinná od 15. ledna 2020 (ZDE)
[iv] Společný dopis Nadace Partnerství, Arniky a Společnosti pro zahradní a krajinářskou tvorbu ministrovi životního prostředí (ZDE)
[v] Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z 18. 12. 2019: (ZDE)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

23:08 Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT jde do nadcházejících eurovoleb s plnou kandidátní li…