Březen s rekordním výběrem mýta, padla hranice 80 miliard a provozní náklady klesly na 15 %

18. 4. 2017 12:00

Nedávno skončený březen 2017 se stal nejsilnějším měsícem ve více než desetileté historii elektronického mýtného v České republice.

Březen s rekordním výběrem mýta, padla hranice 80 miliard a provozní náklady klesly na 15 %
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

„Stát vybral od kamionů 935 milionů korun a poprvé tak překonal devítisetmilionovou hranici, meziročně výběr mýta vyskočil o 11,5 procenta,“ potvrzuje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic, které státní mýto spravuje. Za skvělým výsledkem stojí hospodářská konjunktura regionu, kterou potvrzuje i počet mýtných transakcí (jednotlivých průjezdů kamionů pod mýtnicemi) přes 42 milionů – proti loňsku o 13 % více. Kromě rostoucích dopravních intenzit dopravy se na březnovém výsledku podepsal také kalendářní faktor, loni vyšly velikonoční svátky už na březen, místo letošního dubna. „Silný výběr mýta spolu se slevami, které státu poskytnul smluvní provozovatel Kapsch, vedl k dalšímu poklesu provozních nákladů v březnu až na 15 procent,“ doplňuje David Šimoník, mluvčí českého mýtného systému MYTO CZ. Celkové výběry mýta za dosavadních 123 měsíců provozu v březnu překonaly hranici 80 miliard korun, které doputovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Tab.: Výběry mýtného podle měsíců

Měsíc

2016 (Kč)

2017 (Kč)

Rozdíl

leden

727 709 728

786 916 553

8,14 %

únor

798 359 219

799 126 951

0,10 %

březen

838 931 943

935 005 124

11,45 %

duben

859 661 133

 

 -

květen

865 222 095

 

 -

červen

880 390 967

 

 -

červenec

762 419 328

 

 -

srpen

818 420 410

 

 -

září

861 059 979

 

 -

říjen

861 143 146

 

 -

listopad

887 081 902

 

 -

prosinec

727 162 378

 

-

Celkem

9 887 562 228

2 521 048 628

6,60 %

CELKEM

80 043 922 029 Kč (123 měsíců)

Zdroj: MYTO CZ

To, že nebude březnový rekord hned tak překonán, ukazuje pohled na kalendář. Duben má jen 30 dnů a dva velikonoční svátky, květen je rovněž sváteční, červen má jen 30 dnů. Oba letní měsíce jsou charakteristické poklesem výběrů. V září vychází svátek na pracovní den, stejně jako v listopadu. Vánoční prosinec rovněž nebude nejsilnější. Jediný říjen by mohl březnovou dominanci ohrozit, i když bude mít o jednu neděli víc.

Celoročně si zatím výběr mýta vede přibližně 6 o procent lépe proti roku 2016 a je tak pravděpodobné, že letos konečně překoná hranici 10 miliard ročního výběru mýta. Ekologický efekt mýta sice způsobil, že do kategorie EURO VI s nejnižšími kilometrovými sazbami se přesunulo velké množství vozidel a snižuje absolutní výběry mýta – ale za poslední tři měsíce se jejich podíl na výběrech mýta nezměnil a ustálil se na 46 procentech. České mýto tak zůstává významným pozitivním prvkem při zkvalitňování životního prostředí.

České mýto je silně proekologické

Otázku emisí kamionů velmi úspěšně zohledňuje stávající mýtný systém České republiky už šest let. Tarif pro nákladní automobily je totiž stanovován mimo jiné podle emisní třídy jejich motoru tak, aby byli zvýhodněni dopravci s moderními ekologickými vozidly, a více na mýtném naopak zaplatili provozovatelé starších kamionů. V českém mýtném systému tak platí zásada, kdo víc znečisťuje životní prostředí, zaplatí víc na mýtném.

Ekologický aspekt mýta zafungoval od jeho samotného zavedení v roce 2012. Nejprve mýtné tarify preferovaly vozy v emisní třídě EURO V. Dopravci rychle obměňovali vozový park, a ekologické kamiony s motory v EURO V se na konci roku 2014 podílely na zaplaceném mýtném již 63 procenty. Od začátku roku 2015 pak začal mýtný systém upřednostňovat kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší.  Dopravci opět rychle zareagovali a v současnosti se tyto kamiony ohleduplnější k životnímu prostředí podílí na zaplaceném mýtném takřka polovinou. Ekologický efekt mýta přinesl v porovnání let 2012 a 2015 snížení emisí oxidu uhelnatého (CO) o 21 procent, nespálených uhlovodíků (HC) o 28 procent a oxidů dusíku (NO) o 40 procent.

Rok

Mýtné (Kč)

Meziročně

2007

5 565 277 630

-

2008

6 144 1521 02

+ 10,40 %

2009

5 543 272 476

- 9,78 %

2010

 6 574 441 233

+ 18,60 %

2011

8 126 016 899

+ 23,60 %

2012

8 680 051 033

+ 6,82 %

2013

8 554 998 250

+ 1,44 %

2014

8 714 961 827

+ 1,87 %

2015

9 732 139 723

+ 11,67 %

2016

9 887 562 228

+ 1,6 %

Zdroj: MYTO CZ

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Vybrané mýtné v ČR   

 

Rok CZK  EUR
2007 5 565 277 630 200 478 301
2008 6 144 152 102 246 258 601
2009 5 543 272 476 209 575 519
2010 6 574 441 233 259 962 089
2011 8 126 016 899 330 460 224
2012 8 680 051 033 345 268 538
2013 8 554 998 250 329 164 996
2014 8 714 961 827 316 562 362
2015 9 732 139 723 356 749 990
2016 9 887 562 228 366 206 008
2017 (leden-březen) 2 521 048 628 93 372 171
Celkem za 123 měsíců 80 043 922 029 3 054 058 799

Zdroj: MYTO CZ     
Provozní náklady v ČR


Rok Náklady na provoz                          mýtného systému (v CZK) Vybrané mýtné  (v CZK) Poměr provozních nákladů na vybraném mýtném
2007 928 000 000 5 565 277 630 17%
2008 1 371 000 000 6 144 152 102 22%
2009 1 156 000 000 5 543 272 476 21%
2010 1 817 000 000 6 574 441 233 28%
2011 1 832 000 000 8 126 016 899 23%
2012 1 851 000 000 8 680 051 033 21%
2013 1 882 000 000 8 554 998 250 22%
2014 1 987 000 000 8 714 961 827 23%
2015 1 959 000 000 9 732 139 723 20%
2016 1 959 000 000 9 887 562 228 20%
2017 (leden-březen) 381 307 869 2 521 048 628 15%
CELKEM za 123 měsíců 17 123 307 869 80 043 922 029 21%

Pozn.: Všechny uvedené hodnoty jsou pro korektní srovnání bez DPH
Pozn.: Výstavba mýtného systému, který je modernizován a zůstává v majetku, státu byla dosud 3,4 mld. Kč bez DPH.  

Náklady na výstavbu mýta v ČR  

Rok Náklady na výstavbu a implementaci mýtného systému v CZK
2007 712 000 000
2008 1 130 000 000
2009 1 184 000 000
2010 197 000 000
2011 34 000 000
2012 93 000 000
2013 173 000 000
2014 101 000 000
2015 75 000 000
2016 8 438 000
2017 (přepoklad) 59 634 000
CELKEM za 123 měsíců 3 767 072 000

Pozn.: Všechny uvedené hodnoty jsou pro korektní srovnání bez DPH  
Pozn.: Obsahuje také náklady na pořízení nových OBU a mýtné na nových dálnicích.  

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: komerční tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Nemocnice Sokolov rozšířila gastroenterologické oddělení o nový přístroj pro vyšetření a léčbu trávicího traktu

20:20 Nemocnice Sokolov rozšířila gastroenterologické oddělení o nový přístroj pro vyšetření a léčbu trávicího traktu

Právě včasné odhalení je základní předpoklad pro léčbu rakoviny tlustého střeva a konečníku. Ta je d…