ČD: Dálková doprava v Jízdním řádu 2014

05.12.2013 11:56

Nabídka mezistátních i vnitrostátních dálkových spojů Českých drah zůstává v novém jízdním řádu zachována v podobném rozsahu jako doposud.

ČD: Dálková doprava v Jízdním řádu 2014
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Na hlavních dálkových trasách pojedou spoje nadále v základních hodinových nebo dvouhodinových intervalech. K největším novinkám patří zavedení dvou párů přímých spojů SC Pendolino mezi Ostravskem a západočeskými lázněmi, zkrácení jízdy spojů SC Pedolino mezi Prahou a Ostravou pod 3 hodiny, posílení počtu spojů EuroCity na lince Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina na dvouhodinový interval, změna organizace dopravy do Ruska a zrychlení spojů z Prahy do Českých Budějovic o 12 minut. Během roku 2014 budou uváděny do provozu v dálkových vlacích další modernizované, komfortní vozy.

Mezinárodní dálková doprava

Nejrychlejší pozemní spojení do Moskvy

Zcela nově bude koncipována doprava do Ruska. V letní období dvakrát a v zimním dokonce třikrát týdně pojede komfortní vlaková souprava sestavená z nejmodernějších lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD) na lince Praha – Moskva. Zároveň se o zhruba 12 hodin zkrátí jízdní doba, a to na 25 hodin. Zákazníci Českých drah budou moci využít také spojení vlakem RŽD na lince Moskva – Ostrava – Břeclav – Milán – Monte Carlo – Nice. Provoz tohoto vlaku je plánován celoročně jedenkrát týdně. V tomto vlaku jsou kromě lůžkových vozů zařazeny také vozy salonní a restaurační.

Z Prahy do Lince rychleji a komfortněji

Ve směru do Rakouska na rychlících Praha – Linec přes Summerau (součást vnitrostátní linky R7) dojde k nasazení komfortnějších souprav standardu EuroCity (vozy s klimatizací a elektrickými zásuvkami, vůz pro vozíčkáře, přeprava jízdních kol zjednodušenou formou atp.). Spojení obou měst se navíc zrychlí o 18 minut ve směru z Prahy do Lince (z 5 hod. a 9 min. na 4 hod. a 51 min.), respektive o 8 minut ve směru z Lince do Prahy (z 5 hod. a 4 min. na 4 hod. a 56 min.).

Více denních vlaků na Slovensko, méně vlaků do Polska

Více denních spojů vyrazí na Slovensko. Vedle současného základního dvouhodinového intervalu na lince Ex1 Praha – Olomouc – Ostrava – Žilina bude rozšířen počet přímých spojů a zaveden základní mezistátní dvouhodinový interval také na lince Ex2 v trase Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina. Díky tomu budou některé vnitrostátní rychlíky a expresy nahrazeny spoji EuroCity. Do těchto vlaků budou zařazeny komfortnější, klimatizované vozy. V nabídce se objeví také druhý pár přímých vlaků v trase Praha hl.n. (odj. v 7:11) – Zvolen (příj. ve 14:51) a zpět (Zvolen 13:09 – Praha hl.n. 20:53).

Ve směru do Polska došlo na žádost PKP Intercity k omezení počtu přímých denních vlaků na 3 páry. Z tohoto důvodu byl ukončen provoz spoje EC Praha. Cestující z Prahy do Varšavy mohou nadále využívat přímé noční spojení a nově bude vytvořeno 3× denně rychlé spojení s přestupem na / ze spojů SC v Ostravě a 3× denně mezi spoji EC v Hranicích na Moravě (provázání přestupu mezi linkami Praha – Žilina a spojením Vídeň – Varšava).

Vnitrostátní dálková doprava

SC Pendolino pojede 2× denně na západ Čech

Ve vnitrostátní dopravě představuje největší novinku zavedení četnější jízdy přímých vlaků SC Pendolino mezi severní a střední Moravou a západními Čechami (Plzeň, Stříbro, Planá u Mariánských Lázní, Mariánské Lázně, Cheb, Františkovy Lázně). Nově pojedou tyto spoje dvakrát denně. Spoje budou odjíždět z Bohumína v 5:11 (kromě neděle, kdy pojede tento vlak jen v úseku Praha – Františkovy Lázně) a v 7:11 a do Františkových Lázní dorazí přibližně za 6 hodin v 11:24 a ve 13:27. Zpět se budou spoje vracet z Františkových Lázní ve 12:36 a 14:36 a do Bohumína přijedou v 18:52 a ve 20:52 hod. Mezi Prahou a Plzní bude trvat cesta vlaky SC Pendolino 1 hod. a 24 min., resp. 1 hod. a 26 min., mezi Prahou a Chebem s větším počtem zastávek než dosud to bude 2 hod. a 33 min., resp. 2 hod. a 34 min. Zároveň dochází ke zkrácení jízdní doby vlaků SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou na 2 hod. a 59 min.

Rychleji do Českých Budějovic

V souvislosti s dokončením některých úseků na 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi dojde také k výraznějšímu zrychlení dopravy na lince R7 z Prahy do jihočeské metropole, a to o 12 minut ze současných 2 hod. a 40 min. na nových 2 hod. a 28 min. Po dokončení modernizace dalších úseků koridoru v budoucnosti se cestovní časy dále zkrátí. Na této lince se objeví modernizované, klimatizované vozy s elektrickými zásuvkami pro drobnou elektroniku (PC, mobilní telefony) nejen v mezistátních spojích Praha – Linec, ale také v soupravách několika vnitrostátních rychlíků.

Vrací se některé dříve zrušené spoje

Ministerstvo dopravy znovu objednalo některé dříve omezené dálkové spoje. Jedná se např. o rychlíky R 1160 a R 1173 z Liberce (odj. 18:28) do Ústí n. Lab. hl.n. (příj. 20:32), respektive z Ústí n. Lab. hl.n. (odj. 19:27) do Liberce (příj. 21:31), vlaky mezi Kolínem a Ústím nad Labem (rychlíky R 780 a 795 ve večerních hodinách, které pojedou v pracovní dny a v neděli), opět i v sobotu budou vedeny vlaky R 823 a R 846 v ranních hodinách mezi Brnem, Přerovem a Bohumínem a v původním rozsahu pojedou večerní vlaky R 620 a R 669 v úseku Brno – Jihlava a zpět. 

Do rychlíků zamíří více modernizovaných, komfortních vozů

Obnova vozidlového parku dálkových vlaků bude v roce 2014 pokračovat. Dojde k masivnímu nasazení vozů po modernizaci (více než 100 vozů) a vozů odkoupených od rakouských ÖBB (cca 80 vozů). Do provozu budou uvedeny poslední ze série 64 modernizovaných, bezbariérových vozů typu Bbdgmee, které dopravce nasadí např. na linky Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Plzeň – České Budějovice – Brno. Pokračovat bude také modernizace vozů typu Bmee na Bdmpee (klimatizované velkoprostorové vozy 2. třídy s místy pro jízdní kola), které budou jezdit např. na lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Další modernizované vozy typu ABpee (1. a 2. třída, klimatizace, el. zásuvky) a Bdtee (tzv. malá modernizace vozů 2. třídy, např. místa na kola, el. zásuvky) budou během nadcházejícího roku nasazeny např. na linku R13 Brno – Břeclav – Olomouc nebo na spoje Praha – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda) linky R6. Od poloviny roku předpokládají České dráhy také zkušební provoz souprav Railjet na vybraných vlacích EuroCity mezi Prahou a Vídní.    

O společnosti České dráhy, a.s.

České dráhy patří k předním železničním dopravcům v rámci Evropské unie. V roce 2012 využilo jejich spoje 169 milionů cestujících. Zákazníci pozitivně vnímají probíhající změny v kvalitě poskytovaných služeb a jejich počet roste zejména v dálkové a v příměstské dopravě. Společnost loni uvedla do provozu přes 240 nových nebo modernizovaných vozů a lokomotiv. K úplným novinkám patří elektrické jednotky RegioPanter a motorové jednotky RegioShark. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Domácnosti vodou nadále šetří, v průmyslu její spotřeba mírně roste

11:44 ČSÚ: Domácnosti vodou nadále šetří, v průmyslu její spotřeba mírně roste

Češi v roce 2023 denně spotřebovali v průměru téměř 87 litrů vody, což bylo o zhruba tři litry méně …