ČD: Den železnice oslaví 140 let Moravské pohraniční dráhy

11.09.2013 19:14 | Zprávy

V letošním roce uplyne 140 let od zahájení provozu na Moravské pohraniční dráze, železniční trati ze Šternberka přes Šumperk a Hanušovice do Dolní Lipky. České dráhy vypraví v sobotu 14. září zvláštní historický vlak s parní lokomotivou „Kremák“ a bufetovými vozy, který doprovodí průvodčí v dobových uniformách. V jednotlivých městech, Šternberku, Uničově, Šumperku, Hanušovicích a Dolní Lipce je připraven doprovodný program.

ČD: Den železnice oslaví 140 let Moravské pohraniční dráhy
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Parní vlak vyjede z olomouckého hlavního nádraží v 7:35 a do Dolní Lipky, hlavního centra oslav, dorazí v jednu odpoledne. V průběhu cesty bude po příjezdu vlaku ve vybraných městech probíhat doprovodný kulturní program. V Šumperku je připravena ukázka historických vozidel a kolejové techniky firmy Pars nova. Hanušovice pozvou cestující do místního pivovaru Holba. V Dolní Lipce čeká na návštěvníky například výstava Letohradského železničního klubu, historických jízdenek a fotografií Františka Pecha nebo projížďka na ruční drezíně. Na zpáteční cestu se vlak z Dolní Lipky vydá v 16:39, do Olomouce přijede ve 22:25.

140 let Moravské pohraniční dráhy

Historie železniční dopravy na trati dlouhé 89,9 km se začala psát v roce 1872 založením společnosti C. k. privilegovaná Moravská pohraniční dráha (německy K. k. privilegierte Mährische Grenzbahn, úřední zkratka MGB). Na stavbě trati, která byla přímým napojením tratě od Brna, se podílela firma bratří Kleinů ze Sobotína. Ta zajistila nejen projektovou dokumentaci, ale i kompletní výstavbu. Již při projektování se počítalo s výstavbou železničního spojení do Jeseníku a Polska. Celé toto propojení mělo mít zásadní význam pro průmyslový region Šumperska, dopravu železné rudy z okolí Uničova a především se počítalo s tím, že se po dokončení železničního spojení s Nisou bude dovážet i černé uhlí z tohoto regionu. Celá stavba Moravské pohraniční dráhy byla dokončena v roce 1873. Již 15. října tohoto roku se uskutečnila slavnostní zahajovací jízda. Pro zajištění provozu nakoupilo vedení společnosti deset parních lokomotiv. Kromě pořadových čísel od 1 do 10 dostaly všechny také jména podle měst a obcí, ležících na síti MGB, například Grulich (Králíky – původní název stanice Dolní Lipka), Hannsdorf (Hanušovice), Eisenberg (Ruda nad Moravou), Bluda (Bludov), Frankstadt (Frankštát, dnes Nový Malín), Liebau (Libina), Schönberg (Šumperk), Neustadt (Uničov), Sternberg (Šternberk).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Občanství politiků

Také si myslím, že by ministr a nejen on, ale všichni politici, co zde chtějí kandidovat měli mít české občanství. Navrhnete to tedy dát do Ústavy? Pokud vím, nyní musí mít české občanství snad jen prezident nebo ani ten ne? A souhlasíte se mnou, že by se to mělo týkat všech politiků, i třeba těch k...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ASO: První kolektivní smlouva vyššího stupně na rok 2026 byla podepsána

22:03 ASO: První kolektivní smlouva vyššího stupně na rok 2026 byla podepsána

Po nepříliš dlouhém, ale o to intenzivnějším vyjednávání byla d19. prosince 2025 podepsána kolektivn…