Přestože sergeje, řada T 679.1 nebo T 679.5 a později 781, nebyly v minulosti příliš populární, v posledních dvou desetiletích se staly ikonickými stroji.
Jejich malá popularita měla hned několik důvodů: Po roce 1968 se staly symbolem sovětské okupace a vlivu Sovětského svazu u nás. S tím jsou spojené také legendy o tom, že naše lokomotivka ČKD nesměla vyrábět výkonné motorové lokomotivy, které byly dovezeny právě ze Sovětského svazu. Dalším důvodem byl značný vliv sergejů na plošné a rychlé rušení parní trakce a jejich ohromné rozšíření doslova na všechny tratě od Chebu po Černou na Tisou. V jízdním řádu 1969/70 stály krátce dokonce v čele legendárního Západního expresu místo slavných parních rychlíkových lokomotiv albatros. A v neposlední řadě to byla i jejich hlučnost, především u prvních strojů ze 60. let, které byly za rozjezdu slyšet i na vzdálenost několika kilometrů.
Lokomotiva s mnoha NEJ
Sergeje měly ale také mnohá "nej"a řadu rekordů. Byly našimi nejsilnějšími motorovými lokomotivami v běžném provozu. Jejich výkon dosahoval až 1 470 kW a vyvinuly tažnou sílu až 260 kN. I přesto některé velmi těžké nákladní vlaky, například s uhlím, dopravovali ve dvojicích. Tak je bylo možné vidět například na severu a západě Čech nebo na trati z Veselí nad Moravou do Brna.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva