ČEZ: První česká „jaderná“ rychlodobíječka dodala za šest měsíců elektřinu na cestu desetkrát kolem republiky

18.08.2020 11:52

První veřejná rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v České republice napájená výhradně z produkce bezemisního jaderného zdroje – stojan ČEZ u dukovanské elektrárny – dodala za první pololetí do baterií e-aut více než 3 MWh elektřiny.

ČEZ: První česká „jaderná“ rychlodobíječka dodala za šest měsíců elektřinu na cestu desetkrát kolem republiky
Foto: ČEZ
Popisek: Rychlodobíjecí stanice pro elektromobily u dukovanské elektrárny

Umožnila tak elektromobilům ujet téměř 24 tisíc kilometrů, což odpovídá cestě desetkrát kolem celé České republiky. Zapojením rychlodobíjecí stanice do systému vlastní spotřeby elektřiny v elektrárně lze stoprocentně garantovat, že dobitý elektromobil se ani zprostředkovaně nepodílí na emisích skleníkových plynů a nezatěžuje tak planetu. U dukovanské elektrárny fungují celkem 3 veřejné dobíjecí stanice ČEZ. V celém Kraji Vysočina jich Skupina ČEZ momentálně provozuje 7, v sousedním Jihomoravském kraji pak dalších 19.

Statistiky využívání dobíjecích stanic napájených z bezemisního jaderného zdroje v Dukovanech představila Skupina ČEZ na Dni čisté mobility a chytré energetiky pro kraj Vysočina, který se konal dnes v Třebíči.

Rychlodobíjecí stojan ABB umístěný u dukovanské jaderné elektrárny má za sebou první kompletní půlrok provozu. Je plně uzpůsoben k dobíjení všech nejrozšířenějších typů a značek elektromobilů. Většinu kapacity baterií elektromobilů zvládne tato stanice o výkonu 50 kW a s dvojící DC konektorů doplnit za několik desítek minut. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení umožňující dobití baterie e-auta do 2-3 hodin. Elektromobilisté u stanice v letošním prvním pololetí čerpali energii celkem 264krát a odebrali 3 026 kWh elektřiny. Takové množství elektřiny postačí elektromobilu s průměrnou spotřebou 12,7 kWh/100 km k ujetí 23 832 kilometrů.

Kromě rychlodobíjecí stanice využívá bezemisní energii z Dukovan i stanice normálního dobíjení zprovozněná společně s rychlodobíjecím stojanem v prosinci 2019. Poprvé si mohli řidiči e-aut dobít v Dukovanech své vozy v roce 2013, kdy začala fungovat stanice normálního dobíjení před budovou Infocentra Jaderné elektrárny Dukovany. U všech tří dukovanských stanic se v prvním pololetí e-auta zastavila k dobíjení v 321 případech a odebrala energii umožňující ujet více než 27 tisíc kilometrů.

„Elektromobily už jsou nedílnou součástí provozu nejen ve městech, ale stále častěji se s nimi setkáváme přímo u elektrárny nebo v jejím okolí. Je přirozeným posláním energetické společnosti podporovat tento trend zejména včasnou výstavbou spolehlivé rychlodobíjecí infrastruktury. Rostoucí zájem řidičů elektrických aut o dobíjení v Dukovanech, navíc přímo z bezemisního jaderného zdroje, ukazuje, že jsme se s touto službou trefili takříkajíc do černého. U nás navíc zákazníci mohou po dobu dobíjení využít kvalitní zázemí v Infocentru naší elektrárny,“ uvedl Roman Havlín, ředitel JE Dukovany.

Celkově ČEZ provozuje v ČR více než 220 veřejných dobíjecích stanic, z toho přes 160 rychlodobíjecích. Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část stanic vzniká také z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ a část z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava. Více ZDE.

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Elektromobilita v Kraji Vysočina a v Jihomoravském kraji

Skupina ČEZ dnes v Kraji Vysočina provozuje 7 veřejných dobíjecích stanic, z toho 3 rychlodobíjecí v Dukovanech, Ždírci nad Doubravou a Velkém Meziříčí na 146. km dálnice D1. V sousedním Jihomoravském kraji je zasíťování ještě hustší, v provozu pod vlajkou ČEZ je zde 19 stanic, z toho 15 rychlodobíjecích (vedle Brna také např. v Blansku, Břeclavi, Hodoníně, Kuřimi a ve dvojici lokalit u dálnice D1). V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách.

V České republice je aktuálně registrováno více než 4000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektromobilů, loni 789 e-aut a letos do konce července 1395 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

Od začátku roku elektrárna Dukovany vyrobila 9 003 235 megawatt hodin elektřiny. Dukovany  Temelín jsou zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

JCCR: V oblasti cestovního ruchu musíme zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

19:15 JCCR: V oblasti cestovního ruchu musíme zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

“Na čem nám ujíždějí sousedé” bylo tématem 8. ročníku největší konference cestovního ruchu v České r…