ČEZ: V Temelíně usadili na pozici obří separátory

07.04.2021 14:21

Dva separátory mění technici na prvním bloku Jaderné elektrárny Temelín. Stodesetitunová zařízení, která páru zbavují vlhkosti a přihřívají ji, umístili v těchto dnech na pozice na strojovně v nejaderné části elektrárny.

ČEZ: V Temelíně usadili na pozici obří separátory
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Nyní budou do zařízení instalovat vnitřní části a napojovat ho na další technologii. Celkově má harmonogram výměny separátorů 453 dílčích činností a jde o jednu z nejnáročnějších prací během odstávky prvního bloku. Vedení elektrárny od nového zařízení očekává zvýšení výkonu, řádově v jednotkách elektrických megawatt (MWe).

Bez vnitřních vestaveb váží každý ze dvou separátorů 110 tun, je dlouhý třicet metrů a na výšku má čtyři metry. Při jejich usazovaní rozhodovaly milimetry. Skrz transportní koridor ho energetici museli zvednout na strojovnu na 15 metrů. Následovalo pak náročné uložení separátoru. „Pozice separátorů jsou přesně dané, aby je bylo možné spojit s okolní technologií. Proto jsme je museli usadit s milimetrovou přesností. Vše proběhlo bez komplikací,“ konstatoval Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Anketa

Je Janek Ledecký dezinformátor?

32%
68%
hlasovalo: 8687 lidí

Vlastní umístění nádoby jednoho obřího separátoru trvalo jednu osmihodinovou směnu. Specialisté se zařízením manipulovali pomocí mostového jeřábu o nosnosti 125 tun. První nádobu energetici usadili v neděli, druhou o den později. Samotná výměna není jenom o manipulacích s obrovským zařízením. Náročné bude i napojení na další technologii elektrárny. „V praxi to znamená, že technici ze Škody JS musí každý separátor propojit s šesti desítkami různých potrubí o průměru od dvaceti milimetrů do lehce přes dva metry. Vše pak budeme ověřovat zkouškami po montáži i během najíždění bloku,“ upřesnil Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

Vedení ČEZ si od nových separátorů slibuje zvýšení výkonu. „Půjde o jednotky MWe. Je to další z příkladů modernizace a zlepšení účinnosti zařízení v nejaderné části, navíc s přínosem pro životní prostředí díky úspoře jednotek tisíc tun emisí CO2 ročně,“ doplnil Bohdan Zronek.

První temelínský blok ČEZ plánovaně odstavil 27. března. Během odstávky energetici vymění v reaktoru 48 ze 163 palivových souborů, zkontrolují bezpečností systémy a provedou 73 investičních akcí. Celkově má harmonogram odstávky téměř čtrnáct tisíc činností, na jejichž zajištění se podílí tisícovka pracovníků z ČEZ a dodavatelských firem. Odstávka běží ve zpřísněném „covid režimu“. V praxi to může znamenat až tisíc testů zaměstnanců i dodavatelů denně. (Více ZDE)

Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 180 tun. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.

Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 4,8 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…