Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste v industriální zóně na poloostrově Heroya, asi 100 km jihozápadně od Osla. Na jeho výstavbě se kromě Sunfire, která je světovým lídrem v technologiích převádění elektrické energie na tekutá paliva (power-to-liquid), podílejí ještě švýcarská společnost Climeworks, zaměřená na technologii zachytávání CO2 ze vzduchu, dodavatel energetických řešení pro ocelárny Paul Wurth a norská investiční společnost Valinor. Při spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 milionů litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100 milionů litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.
„Řada evropských firem i samotná Evropská komise věnují využití vodíku v energetice a v dopravě velkou pozornost. Zvláště s ohledem na iniciativu Green Deal se vodíkové technologie mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení klimatické neutrality. Aktivity Sunfire v této oblasti i fakt, že si jej jako partnera do nejrůznějších projektů volí známé evropské společnosti, ukazují, že rozhodnutí Inven Capital investovat do této oblasti bylo správným krokem,“ řekl ředitel pro investice Inven Capital Ivo Němejc.
Nors e-Fuel pro výrobu zeleného paliva využije kombinaci inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík, který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech. Vytvořený syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva