ČEZ pomůže snižovat emise v letecké dopravě

03.07.2020 12:31 | Zprávy

Společnost Sunfire je jedním ze čtyř zakladatelů společného podniku Norsk e-Fuel, který chce letecký benzín nahradit čistým vodíkovým palivem. Do roku 2026 by měl první komerční závod v Evropě vyrábět 100 milionů litrů obnovitelného leteckého paliva ročně. Ušetřit tak má každý rok až 250 000 tun CO2. Sunfire, v níž Skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes Inven Capital, dodá elektrolyzér pro výrobu vodíku, klíčového komponentu paliva.

ČEZ pomůže snižovat emise v letecké dopravě
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste v industriální zóně na poloostrově Heroya, asi 100 km jihozápadně od Osla. Na jeho výstavbě se kromě Sunfire, která je světovým lídrem v technologiích převádění elektrické energie na tekutá paliva (power-to-liquid), podílejí ještě švýcarská společnost Climeworks, zaměřená na technologii zachytávání CO2 ze vzduchu, dodavatel energetických řešení pro ocelárny Paul Wurth a norská investiční společnost Valinor. Při spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 milionů litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100 milionů litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.

„Řada evropských firem i samotná Evropská komise věnují využití vodíku v energetice a v dopravě velkou pozornost. Zvláště s ohledem na iniciativu Green Deal se vodíkové technologie mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení klimatické neutrality. Aktivity Sunfire v této oblasti i fakt, že si jej jako partnera do nejrůznějších projektů volí známé evropské společnosti, ukazují, že rozhodnutí Inven Capital investovat do této oblasti bylo správným krokem,“ řekl ředitel pro investice Inven Capital Ivo Němejc.

Nors e-Fuel pro výrobu zeleného paliva využije kombinaci inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík, který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech. Vytvořený syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Předškolní péče

Tvrdíte, že je předškolní péče dostupnější. To je sice částečně pravda, ALE. Myslíte, že je to vaše zásluha? Není to náhodou proto, že se rodí čím dál méně dětí? A pak dostupnější také není pro všechny. Vzniká sice řada soukromých školek, dětské skupiny apod., ale máte ponětí, kolik stojí? Proč na n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS: Hasiči v pátek zasahovali u stovek událostí

11:17 HZS: Hasiči v pátek zasahovali u stovek událostí

V?souvislosti s?masivním výpadkem elektrické energie 4. července 2025 vyjeli hasiči k více než třem …