ČOI: Kontroly e-shopů v době první vlny pandemie

22.09.2020 20:08

Česká obchodní inspekce reagovala v období pandemie na některá omezení přijatá v souvislosti s výskytem koronaviru, kdy po většinu 2. čtvrtletí 2020 byly mimo provoz tržnice, trhy i kamenné provozovny, což mělo za důsledek změnu nákupních zvyklostí českých spotřebitelů a tím došlo k navýšení objemu obchodování přes internet.

ČOI: Kontroly e-shopů v době první vlny pandemie
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

V tomto období ČOI provedla v rámci internetového obchodování o 15 procent více kontrol než za 1. čtvrtletí 2020. Celkem uskutečnila 193 kontrol a porušení právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI zjistila téměř v 80 procentech. „Výsledky kontrol opět potvrdily, že v oblasti internetového prodeje je stále porušována platná spotřebitelská legislativa a tím i práva spotřebitelů. V důsledku výskytu koronaviru ČOI zaznamenala nárůst nových podnikatelských subjektů zabývajících se touto moderní formou obchodování,“ říká k výsledků kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce v období od 1. dubna do 30. června 2020 provedla 193 kontrol, při kterých ověřovala dodržování povinností vyplývajících především ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Porušení zákonů zjistila ve 150 případech (77,7 %). Provozovatelé e-shopů stále opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace související s uplatněním práva zboží reklamovat. Kontrolované osoby se také dopouštějí nekalých obchodních praktik při prodeji výrobků, kdy jde často o poskytování nepravdivých, nebo částečně pravdivých informací, nebo informace důležité pro rozhodnutí spotřebitele o koupi zcela chybí.

    Inspektorát

Počet kontrol

Kontroly se zjištěním

            Zjištění v %

Středočeský a Hl. město Praha

6

5

83,3%

Jihočeský a Vysočina

13

7

53,9%

Plzeňský a Karlovarský

7

3

42,9%

Ústecký a Liberecký

28

21

75,0%

Královéhradecký a Pardubický

38

29

76,3%

Jihomoravský a Zlínský

37

25

67,6%

Olomoucký a Moravskoslezský

64

60

93,8%

Celkem

193

150

77,7%

Zjištěné nedostatky

Struktura porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl porušen nejčastěji a to celkem v 323 případech. Konkrétně se jednalo:

  • v 79 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • v 75 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
  • v 63 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
  • v 57 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • v 18 případech nebyl dodržen postup při uplatnění a řešení reklamací, prodávající zejména nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)

V 11 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011, o názvech textilních vláken, a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků. V dalších 22 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních obecně závazných právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v tomto období 128 pokut v celkové hodnotě 1 125 800 Kč. Počty pokut a jejich výše zahrnují i pokuty za další porušení obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna.

Nejvyšší pokutu, v hodnotě 200 000 Kč, uložila ČOI společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která se na svých webových stránkách www.ttop.cz dopustila mimo jiné nekalých obchodních praktik spočívajících v uvedení podstatných informací o právu na odstoupení od kupní smlouvy nejasným a nejednoznačným způsobem. Firma také nezajistila, aby u výrobku zakoupeného prostřednictvím webových stránek www.ttop.cz byly uvedeny v návodu informace o použití, údržbě a nebezpečí v českém jazyce, přitom to bylo u konkrétního výrobku nezbytné. Dále například neinformovala spotřebitele řádně o podmínkách a způsobu uplatnění práv z vadného plnění, tedy „reklamaci“ zboží a nevydala na žádost spotřebitele doklad o zakoupení.

Druhou nejvyšší pokutu, v hodnotě 80 000 Kč, uložila ČOI pravomocně společnosti LUKO, s.r.o., která provozuje internetový obchod www.luko.cz. Společnost na svých webových stránkách uváděla nepravdivé informace o materiálovém složení nabízených výrobků, jednalo se například o pánské košile s krátkým rukávem a další zjištění se týkalo materiálového složení dámské halenky, které neodpovídalo deklaraci uvedené na výrobku.

reklama

autor: Tisková zpráva

Odchod do důchodu

Paní Schillerová, přijde mi to, nebo nějak často měníte své názory? Teď tvrdíte, že je pro vás navýšení věku odchodu do důchodu nepřijatelné, ale podle jiných, s tím souhlasili a zrovna vy jste to jako ministryně sama navrhovala - https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/396856-schillerova-chce-zvysi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

LIBERTY Ostrava: Restrukturalizační plán byl schválen valnou většinou věřitelů

11:08 LIBERTY Ostrava: Restrukturalizační plán byl schválen valnou většinou věřitelů

Věřitelé společnosti LIBERTY Ostrava schválili restrukturalizační plán, pro který hlasovalo více než…