ČOI a ESC: Dobírka je přežitek, doporučujeme platit kartou

21.12.2019 21:20

Česká obchodní inspekce a Evropské spotřebitelské centrum přinášejí praktické rady při nákupech dárků na poslední chvíli.

ČOI a ESC: Dobírka je přežitek, doporučujeme platit kartou
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo
reklama

Podvody na internetu lze eliminovat důkladným prověřením obchodníka a vrácení peněz může při nedodání zboží zajistit platba kartou, nebo elektronickou peněženkou. Pozor je potřeba dát i na české přeprodejce zboží z Číny, na podmínky nákupu na splátky a také při výběru zboží na vánočních trzích.

V době předvánočního shonu přinášíme několik praktických rad, díky kterým můžete ušetřit čas i peníze:

  • Nakupujte v osvědčených kamenných a internetových obchodech. Vyhněte se e-shopům, které nemají uvedené kontaktní údaje, nebo si nejste jisti důvěryhodností provozovatele. Doporučujeme pozorně si pročíst obchodní podmínky. Řada rizikových e-shopů, na které upozorňujeme (https://www.coi.cz/rizikove/), stále aktivně prodává reklamu a lákají další spotřebitele, kteří jsou pak také zklamáni a to i přesto, že o těchto rizikových či podvodných stránkách již dávno víme a opakovaně před nimi varujeme.
     
  • Plaťte kartou nebo jinými online prostředky s garancí od zprostředkovatele platby (Paypal, Twisto apod.), peníze lze v případě problémů snadněji získat zpět. Dodržujte však zásady pro bezpečné používání platebních prostředků a nakupujte jen u důvěryhodných subjektů, používejte dvojí ověření transakce (potvrzení platby kartou přes SMS kód). Pokud v e-shop nemáte dostatečnou důvěru pro to, abyste mu svěřili údaje o platební kartě, zvažte raději nákup jinde. Uhrazená dobírka a platby bankovním převodem peníze spotřebitelů nijak neochrání, například si spotřebitelé běžně nerozbalí zásilku před podepsáním bezvadného převzetí zboží. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup u dosud neznámého subjektu, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra a dodává, že platba kartou nabízí tzv. „chargeback“ - díky tomuto nástroji lze stáhnout částku zpět v případě nedodání zboží: „Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho obvykle provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem,“ doplňuje Ondřej Tichota. Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu.
     
  • Prověřte si prodejce a vyhněte se podvodu díky praktickému návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
     
  • ČOI zároveň upozorňuje na nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající jako běžný e-shop. „Až v nejasně psaných obchodních podmínkách se spotřebitel dozví, že český web je jakousi nákupní galerií, kde jen platíte českému subjektu, který si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají také v případě reklamací nebo uplatnění nároku na vrácení do 14 dnů bez udání důvodu,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
     
  • Na předvánočních tržištích zvažte nákup dárků, které jsou určeny pro dlouhodobější užití – po Vánocích stánky zmizí a spotřebitel často neví, kde zboží reklamovat. V případě nákupu takového zboží si vyžádejte informace o tom, kde a jak uplatnit práva z vad výrobku (tj. reklamaci).
     
  • Žádejte o vystavení dokladu o koupi. Musí na něm musí být uvedeno, jaký výrobek byl zakoupen, jeho cena, datum koupě a adresa prodávajícího pro případnou reklamaci (u šperků tuto povinnost má a navíc musí vyznačit ryzost, váhu a při koupi šperku s drahým kamenem také jeho název a příslušnou hodnotu).
     
  • Vyfoťte si reklamu prodejce, který slibuje vrácení či výměnu zboží za jiné třeba i několik měsíců od nákupu. Prodejce v kamenné provozovně nemá ze zákona povinnost zakoupené zboží vzít zpět do 14 dnů bez udání důvodu, nebo umožnit jeho výměnu. Pokud se však k něčemu takovému zaváže třeba v reklamě, musí to dodržet. Doporučujeme si tuto službu nechat vyznačit na doklad. Obecně je lhůta pro uplatnění reklamace 2 roky. U e-shopů je u většiny zboží možné využít čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. V případě dárkového poukazu na zboží nebo služby pozor na termín čerpání. Prodejce není povinen vrátit peníze za nevyužité služby.
     
  • S rozvahou vybírejte i vánoční kapry, stromky a dekorace. U stromku si zkontrolujte míry a druh. Vyžádejte si doklad o koupi – budete mít potvrzeno, že jste stromek nabyli legálně. U nákupu ryb bývá nejčastějším problémem váha. Pokud nakupujete vánoční dekorace se svícny, ověřte si, že jsou opatřeny bezpečnostními kalíšky.
     
  • Dejte pozor na vánoční nákupy na splátky. Každá půjčka musí být jednou splacena, a proto zvažte, zda vánoční nákupy „pro radost“ nezatíží rodinný rozpočet na dalších několik let. Pokud na půjčku přistoupíte, je nutné si zjistit její „skutečnou cenu.“ To znamená částku, kolik za půjčení peněz nebo leasing opravdu zaplatíte.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem, může se obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů ADR při České obchodní inspekci. Jde-li o podnikatele z jiné země Evropské unie, Norska či Islandu, bezplatně může pomoci také Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

CzechInvest: Pandemie COVID-19 zasáhla i trh fúzí a akvizic

17:56 CzechInvest: Pandemie COVID-19 zasáhla i trh fúzí a akvizic

Nové vydání M&A Reportu mapuje trendy na trhu fúzí a akvizic v druhém čtvrtletí roku 2020.