„Na cestách utrácíme nejvíce za ubytování. Na hotely, motely, penziony či turistické resorty připadlo v loňské zimní sezóně přibližně 15 % z celkového objemu bezhotovostních transakcí našich klientů,“ říká Peter Demjanovič, ředitel útvaru Karty ČSOB a Ery. „Transakce platební kartou převažují, ale při cestách do zahraničí bychom neměli zapomínat ani na hotovost pro případ, že maloobchodníci či taxikáři neumožní použití karty. Zároveň je třeba dodržovat bezpečnostní zásady při výběru hotovosti z bankomatů. Tak, aby nebylo možno kopírovat údaje z karet a monitorovat zadávání PINu,“ dodává Demjanovič.
Mezi nejčastěji uváděné výhody platby kartou v zahraničí patří přepočítání lokální měny devizovým kurzem, který je výhodnější než valutový kurz při výměně hotovosti ve směnárnách. Kartu lze také v případě ztráty zablokovat, její zneužití kryje banka pojistkou, což u ztracené nebo ukradené hotovosti neplatí.
Pro nákupy v zimním období jsou nejpopulárnější vánoční trhy v sousedních zemích – zejména v Německu nebo Rakousku. Desetitisíce z nás vyráží za vánoční atmosférou nejčastěji do Vídně, Drážďan, Norimberku nebo Mnichova. Za předvánočními nákupy cestují Češi rádi i do Velké Británie – na víkendový „shopping“ směřují do Londýna tisíce turistů. I do USA jezdí na pravý nákupní „maraton“ stále početnější skupina zejména náročnějších turistů. Ti využívají nabídek cestovních kanceláří na několikadenní nákup na Páté avenue, v Macy’s nebo Century 21. Množství nákupních center s příznivými cenami, především v den masivních výprodejů, jsou pak každoročně lákadlem pro všechny Evropany, Čechy nevyjímaje. Podrobnější informace o jednotlivých destinacích najdete na následujících stránkách tohoto dokumentu.
Naopak do Čech přijede kolem Vánoc cca 115 tisíc turistů a 70 % z nich zůstává v Praze. Nejvíce jezdí do Prahy během vánočních svátků turisté z Německa, Ruska, Itálie a Velké Británie. Velký zájem je i o adventní trhy – cizinci atmosféru českých Vánoc totiž zbožňují. Asijští turisté vánoční tradici nemají, pražský adventní trh je pro ně tedy velkým lákadlem.
USA
Pro Američana platební karta rovná se kreditka. Debetní karty nejsou v porovnání s nimi zdaleka tak rozšířené. Obliba kreditních karet vede jak v absolutním počtu mezi lidmi, tak v objemech, které jsou kreditkou zaplaceny. Objemy plateb kreditní kartou jsou zhruba o 20 % vyšší než v případě debetních karet, což ukazují data ČSOB a Ery. V tomto se Spojené státy americké od většiny zemí výrazně liší. Dostupnost bankomatů pro výběr hotovosti je v USA více než čtyřikrát větší než třeba u nás (na 10 000 obyvatel tam připadá 17 bankomatů). Stejnou bilanci najdeme i v případě platebních terminálů u obchodníků. Američané tak daleko častěji platí bezhotovostně přímo v obchodě, než aby vybrali hotovost z bankomatu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSOB