ČVUT: Testování nového motoru GE Catalyst začne na létající zkušebně na berlínském letišti

20.04.2021 10:06

Prestižní časopis AVIATIONWEEK & SPACE Technology zveřejnil výstupy projektu spolupráce ČVUT v Praze a GE Aviation.

ČVUT: Testování nového motoru GE Catalyst začne na létající zkušebně na berlínském letišti
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT, logo.

Testování turbovrtulového motoru GE Catalyst, v upraveném letounu King Air 350, proběhne ve druhém čtvrtletí tohoto roku na letišti v Berlíně. Letoun, který pro Fakultu strojní ČVUT v Praze byl v Německu upraven jako létající zkušebna pro letové zkoušky, je vybaven vysokorychlostními systémy sběru dat.

Anketa

Pokud by se potvrdilo, že sklad ve Vrběticích vyhodili do vzduchu Rusové, byl by to pro vás akt státního terorismu?

9%
88%
hlasovalo: 19121 lidí

Spolupráce ČVUT a společnosti GE Aviation započala v roce 2016 a má vést k rozvoji leteckého průmyslu v Česku a upevnit postavení nejstarší technické univerzity ve střední Evropě v oblasti digitalizace průmyslu. Jedním z výsledků spolupráce je létající zkušebna v podobě upraveného letounu King Air 350, aktuálně využívaná pro společné projekty ČVUT a GE Aviation Czech.

Nový turbovrtulový motor GE Catalyst je první zcela nově vyvinutý turbovrtulový motor po více než 30 letech. Catalyst obsahuje řadu nových technologií poprvé užitých v turbovrtulových motorech, ale i leteckých motorech vůbec. Jde o plně digitální integrované řízení motoru a vrtule, naklápěcí lopatky, uvnitř chlazené lopatky, ale třeba o komponenty vyráběné 3D tiskem. To vše vede k významnému zlepšení vlastností motoru oproti existujícím na trhu. Catalyst má o 10% vyšší tah s vyšším dostupem při 15% snížení spotřeby paliva a o 30% prodlouženou meziservisní dobu.

Motor při vývoji prochází řadou testů. Jedny z nich proběhnou na létající zkušebně ČVUT. První část bude zahájena na berlínském letišti a pak se přesune na letiště v Hradci Králové. Testování probíhá v rámci kolaborativní výzkumné spolupráce GE Aviation Czech a ČVUT. Na základě změřených dat na zkušebnách ČVUT vyvíjí individuální celoživotní monitorovací systém funkčnosti motoru s prediktivní údržbou. Je to aplikace myšlenek Průmyslu 4.0 a digitalizace na sledování leteckých motorů. Internet věcí vede ke sběru big data a jejich analýza přináší znalosti pro prediktivní údržbu i výzkum.

Celá spolupráce ČVUT s GE Aviation Czech vznikla z požadavku vlády České republiky, abychom posílili výzkumné a výukové kompetence v leteckých a kosmických technologiích na ČVUT pro vybudování ekosystému spolupráce univerzity s průmyslem. Prvním partnerem tohoto ekosystému je právě GE Aviation Czech. Zájem projevují další velké letecké firmy. Ekosystém přispívá k podpoře rozvoje leteckých a kosmických aktivit v ČR jako důležitého segmentu průmyslu, který navíc může diversifikovat specializaci České republiky na automotive.

Základem ekosystému bylo vybudování ucelené řady zkušeben leteckých motorů. Postaveny a využívány jsou čtyři pozemní (dynamometrická, jádrová, dvě vrtulové). Nyní se dokončuje v Berlíně poslední létající zkušebna. Ta spočívá v přestavbě letadla King Air 350 na experimentální letadlo vybavené vysokorychlostními systémy sběru dat.
 
Důležitou součástí ekosystému na straně univerzity jsou výzkumníci a studenti. ČVUT s GE si vzájemně poskytují znalosti a jejich rozvoje se zúčastní studenti. Kromě zajímavé práce pro své vývojáře a studenty získává ČVUT zároveň šanci, aby vedlo studenty k zájmu o letecký trh na špičkové technologické úrovni. Ze synergií GE a ČVUT může profitovat celý český letecký průmysl a celková konkurenceschopnost domácí ekonomiky. ČVUT je vůbec první univerzitou, s kterou má GE tak úzkou spolupráci.

ČVUT také na projektu spolupracuje s Leteckým ústavem FSI VUT Brno, pražským Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem (VZLÚ) a českým leteckým podnikem Praga Avia v Hradci Králové. „V současné době jsme na cestě od systému řízení kvality pod oprávněním GE Aviation Czech dozorovaným UCL pod EASA k samostatné registraci systému řízení kvality ČVUT. Zde přebíráme znalosti a zkušenosti od GE Aviation. Bez samostatné registrace ČVUT bychom užití zkušeben leteckým výrobcům mohli nabízet jen obtížně,“ říká děkan Fakulty strojní ČVUT prof. Valášek.

Časopis AVIATIONWEEK & SPACE Technology je prestižní časopis v oboru, který vydává společnost Aviation Week Network. Ta sdružuje odborníky v oblasti letectví kosmonautiky a obrany. Článek vyšel 7. dubna 2021 a pojednává o novém turbovrtulovém motoru, který vyvinula firma GE Aviation ve spolupráci s ČVUT. Jeho vývoj se uskutečnil v českém závodě GE v Letňanech. Nyní probíhá certifikování a testování tohoto motoru a poté se motor začne v Letňanech vyrábět. Článek můžete najít ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

22:04 Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

Kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (…