Česká obchodní inspekce: 70 % kontrolovaných e-shopů v roce 2021 porušilo zákon

02.05.2022 19:38 | Tisková zpráva

Česká obchodní inspekce v průběhu roku 2021 uskutečnila celkem 1 900 kontrol internetových obchodů. Porušení právních předpisů zjistila v 1 288 případech, což je téměř 70 %.

Česká obchodní inspekce: 70 % kontrolovaných e-shopů v roce 2021 porušilo zákon
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Obchodníci i nadále neposkytují kompletní a komplexní informace o prodávaných výrobcích, nebo používají nekalé obchodní praktiky.

Česká obchodní inspekce v období od 4. ledna do 31. prosince 2021 provedla celkem 1 900 kontrol tuzemských e-shopů. Porušení právních předpisů zjistila v 1 288 případech (67,8 %).

Kontroly ČOI potvrdily, že nedostatky přetrvávají v poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích nebo se prodávající uchylují i k nekalým obchodním praktikám. Provozovatelé e-shopů také opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a neposkytují informace související s uplatněním práva z odpovědnosti za vady výrobků (reklamace).

Vzhledem k výsledkům, v kontextu narůstajícího objemu internetového obchodování, bude kontrola v této oblasti pokračovat i v následujícím období.

Inspektorát

Počet kontrol

Kontroly se zjištěním

Zjištění v %

Středočeský a Hl. město Praha

158

137

86,7%

Jihočeský a Vysočina

103

96

93,2%

Plzeňský a Karlovarský

193

112

58,0%

Ústecký a Liberecký

158

108

68,4%

Královéhradecký a Pardubický

315

112

35,6%

Jihomoravský a Zlínský

630

410

65,1%

Olomoucký a Moravskoslezský

343

313

91,3%

Celkem

1 900

1 288

67,8%

Zjištěné nedostatky

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl porušen v celkem 2 563 případech. Konkrétně se jednalo:
- v 740 případech prodávající porušil povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
- v 534 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
- v 533 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp.
- v 398 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
- ve 121 případech obchodník nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací, to mu zejména ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)
Porušení dalších § zákona č. 634/1992 Sb., bylo zjištěno v menším počtu.

Dále inspektoři ČOI zjistili porušení některých právních předpisů Evropské unie:
• nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/425 o osobních ochranných prostředcích, v 697 případech
• nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků, ve 92 případech
V dalších 323 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce, například:
- zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, byl porušen v 87 případech, nejčastěji § 8, stanovující povinnosti dovozce a § 9 stanovující povinnosti distributora před dodáním výrobků na trh
- zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole, konkrétně § 10 odst. 2 tohoto zákona byl porušen v 67 případech, kdy kontrolovaná osoba nesplnila uložené povinnosti a § 10 odst. 3 tohoto zákona (2 případy), kdy kontrolovaná osoba nezajistila potřebnou součinnost k výkonu kontroly
- zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky byl porušen v 57 případech, kdy byl nejvíce porušován § 13 odst. 9, upravující podmínky při uvádění stanovených výrobků na trh a odst. 2, kdy byl na trh uveden výrobek bez označení CE nebo jiného stanoveného dokumentu
- zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, byl porušen v 51 případech

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v minulém roce pravomocně uložila 1 260 pokut v celkové výši 11 692 300 Kč.

Nejvyšší sankci internetovému prodejci v roce 2021, konkrétně ve výši 1 150 000 Kč, uložila Česká obchodní inspekce společnosti ELI ATD s.r.o. Tato společnost mimo jiné nabízela v letáku k prodeji „frekvenční čip“ s ochranou před virem COVID-19 s možností jeho objednání telefonicky, sms nebo e-mailem na elektronické adrese objednavky@bicomltm.cz a prostřednictvím internetových stránek www.bicomltm.cz uváděla nepravdivou informaci o jeho vlastnostech. Tento čip také nabízela na internetových stránkách www.biorezonance-litomerice a www.bicomltm.cz se stejnou možností objednání.

Druhá nejvyšší pokuta byla uložena společnosti ZAPPER CENTRUM ČR s.r.o. v hodnotě 300 000 Kč, když na webových stránkách www.zapper-centrum.cz mimo jiné použila nekalé obchodní praktiky -  neprokázala žádným způsobem pravdivost údajů, které k výrobkům a jejich vlastnostem a účinkům uváděla, zejména pak k jejich údajným léčivým vlastnostem.

Třetí nejvyšší pravomocná pokuta, ve výši 250 000 Kč, byla v loňském roce uložena společnosti Alza.cz a.s. mimo jiné i za to, že prostřednictvím internetových stránek prodávala respirátory, které nesplňovaly příslušná nařízení EU, jako je například chybějící návod, jméno a adresa výrobce respirátorů, důležité informace týkající se pokynů pro skladování, používání, čištění, údržbu, desinfekci apod.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ číslo týdne: 30

19:02 ČEZ číslo týdne: 30

30 zemí světa staví, plánuje nebo projektuje jaderné reaktory.