Česká pošta: Nová poštovní známka připomíná vznik první turistické trasy

20.04.2021 22:11

Česká pošta představí 21. dubna novou výplatní písmenovou známku s kupóny pro přítisky, jejímž motivem je fiktivní mapa s turistickými značkami. Cenina z autorské dílny Mikuláše Kavana tak upozorní na 132 let od vzniku první značené turistické trasy na našem území.

Česká pošta: Nová poštovní známka připomíná vznik první turistické trasy
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta
reklama

Značení turistických tras má v České republice dlouholetou tradici. První pěší turistická trasa vznikla 11. května 1889, kdy „označovací družstvo“ spojilo červenou značkou Štěchovice a Svatojánské proudy.

Anketa

Pokud by se potvrdilo, že sklad ve Vrběticích vyhodili do vzduchu Rusové, byl by to pro vás akt státního terorismu?

9%
88%
hlasovalo: 17726 lidí

V roce 1889 byly dále vyznačeny trasy na Karlštejn, Skalku a Rač a délka tras tak dosáhla 55,5 km. V roce 1912 bylo dokončeno značení první dálkové trasy z Prahy přes Brdy na Šumavu. V současnosti je v České republice kolem 40 000 km turistických značených tras pro pěší, lyžaře a cyklisty. Pěší trasy jsou na území České republiky značeny pásovými značkami, které se skládají ze tří vodorovných pruhů. Prostřední pás určuje barvu značené trasy. Červená značí dálkovou nebo hřebenovou trasu, modrá významnější trasu, zelená místní trasu a žlutá krátkou nebo spojovací cestu. Značení turistických tras obvykle začíná u železničních či autobusových zastávek. Značky jsou umísťovány na pevných objektech, jako jsou budovy, sloupy, stromy a jiné. Na koncích značených tras najdete značku koncovou. Různé krátké významové odbočky jsou značeny speciálními značkami odbočka k vyhlídce, ke zřícenině hradu, ke studánce či k jinému zajímavému objektu.

Nominále nové výplatní písmenové známky je zastoupeno  písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.

Upravené tiskové listy obsahují 7 známek s 8 kupony, zbývajících 6 kuponů tvoří kompaktní celek s jedním velkým grafickým motivem. Část nákladu je vytištěna s prázdnými kupony, na něž budou dodatečně zhotovovány přítisky podle přání zákazníka.

Tiskové listy vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou plnobarevného ofsetu nákladem 98 000 kusů k datu vydání.

Tiskový list si mohou zájemci zakoupit na specializovaných filatelistických přepážkách, v PostShopech nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

dTest: Co je dropshipping a proč je nevýhodný pro zákazníky

19:27 dTest: Co je dropshipping a proč je nevýhodný pro zákazníky

Dropshipping je druh internetového obchodování, při kterém maloobchodník nabízí zboží, které nemá na…