Česká pošta: Nové známky připomínají region Krušnohoří a výtvarníka Bořka Šípka

09.06.2021 18:58

Krásy Krušnohoří připomíná nový poštovní aršík a dílo Bořka Šípka doplní filatelistickou sérii Český design.

Česká pošta: Nové známky připomínají region Krušnohoří a výtvarníka Bořka Šípka
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

Krásy Krušnohoří připomíná nový poštovní aršík

Ve středu 9. června uvedla Česká pošta do prodeje příležitostný poštovní aršík Krásy naší vlasti: státní zámek Jezeří. Motivy dvou známek na aršíku je již zmíněná jedna z nejzajímavějších památek u nás a skalnatá rokle Vlčí jáma, výtvarnou podobu emitované ceniny uzavírá pohled na hornický region Krušnohoří s dobovou ilustrací středověké hornické činnosti. Autorem výtvarného návrhu emise je Adolf Absolon, Martin Srb je pak autorem rozkresby horní známky a rytiny obálky prvního dne vydání. Nominální hodnota známek je 26 a 27 Kč.

Původně středověký hrad de Lacu, jinak i Eisenberg, shlížel ze svahu Krušných hor již od roku 1365 a později byl upraven na renesanční zámek. Po bitvě na Bílé hoře byl zámek zkonfiskován a roku 1623 se stal majetkem rodu Lobkowiczů, ale roku 1649 bohužel vyhořel a musel být přestavěn. Nová budova zámku byla vystavěna ve stylu vrcholného baroka na půdorysu ve tvaru písmene „H“ a stala se významným kulturním a společenským centrem, navštěvovaným známými osobnostmi tehdejšího kulturního života, jako byli například Johan Wolfgang Goethe či Ludwig van Beethoven. Druhý jmenovaný zde poprvé uvedl svou Symfonii č. 3 Eroica. Během druhé světové války byl na zámku umístěn strážní oddíl SS, jenž hlídal zajaté vyšší důstojníky spojeneckých armád. Po válce byl zámek zestátněn a využíván Československou armádou. V polovině 80. let byl z důvodu prioritní těžby uhlí určen k likvidaci, k níž naštěstí nedošlo a od roku 1988 je postupně rekonstruován. Dnes je zámek Jezeří výjimečnou památkou nejen pro svoji mimořádnou uměleckou a architektonickou hodnotu, ale i pro svůj pohnutý osud a neobyčejně krásnou polohu. Vlčí jámy jsou chráněnou přírodní památkou v Krušných horách, kterou tvoří Vlčí a Ledová jámy, jež nejsou dílem přírody, ale vznikly při těžbě cínu. Hornický region Krušnohoří – Ersgebirge je součástí Světového dědictví UNESCO.

Motivy dvou druhů obálek prvního dne vydání (FDC) jsou torzo javoru z původní výsadby zámeckých zahrad a zálom bývalého dolu sv. Jiří, který je nazýván Ledová Jáma.

Aršík vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. v nákladu 30 000 kusů metodou plnobarevného ofsetu (u známky se zámkem Jezeří ofsetem s liniovou kresbou) a FDC jednobarevným ocelotiskem z ploché desky v nákladu 2 700 ks.

Zájemci si mohou nový příležitostný aršík zakoupit na specializovaných filatelistických přepážkách, v PostShopech či prostřednictvím e-shopu na webových stránkách České pošty.

Dílo Bořka Šípka doplní filatelistickou sérii Český design

Skleněný objekt z Pražského hradu od výtvarníka a architekta Bořka Šípka je námětem nové příležitostné písmenové poštovní známky série Český design, která je věnována právě tomuto světoznámému tvůrci. Autorem grafického návrhu emise známky, jíž Česká pošta uvede do prodeje ve středu 9. června tohoto roku, je Pavel Sivko.

Bořek Šípek (14. 6. 1949, Praha – 13. 2. 2016, Praha) byl českým výtvarníkem, architektem, designérem a v neposlední řadě vysokoškolským pedagogem. Proslavil se zejména jako tvůrce skleněných uměleckých objektů a nábytku. V letech 1992 až 2002 působil ve funkci hlavního architekta správy Pražského hradu, kde pracoval na obnově hradních interiérů. Pro tehdejšího prezidenta České republiky Václava Havla vytvořil řadu artefaktů. Podle jeho návrhu vznikly například markýzy nad vstupy do Obrazárny Pražského hradu i hradních kanceláří. Stal se jediným výtvarníkem, který po Josipu Plečnikovi zasáhl do architektonické a výtvarné podoby hradních interiérů. Zemřel 13. února roku 2016 po dlouhé nemoci.

Nominále známky je zastoupeno  písmenem „E“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – evropské země dle Ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – k datu vydání 39 Kč.

Společně se známkou vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s motivem světelné fontány z Pražského hradu. Známku vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou plnobarevného ofsetu nákladem 64 000 ks a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 800 kusů.

Zájemci si mohou známku zakoupit na specializovaných přepážkách poštovních poboček, v PostShopech či v e-shopu na webových stránkách České pošty.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Česká správa sociálního zabezpečení: Zpráva o činnosti za rok 2020

22:25 Česká správa sociálního zabezpečení: Zpráva o činnosti za rok 2020

Na webu ČSSZ byla zveřejněna Zpráva o činnosti České správy sociálního zabezpečení za rok 2020.