Česká pošta: Společné česko-slovenské vydání aršíku k výročí Košicko-bohumínské dráhy

20.03.2022 9:50 | Tisková zpráva

Netradičně v pátek, 18. března, uvedla Česká pošta do prodeje příležitostný poštovní aršík, vydaný společně se Slovenskou poštou a připomínající 150. výročí zprovoznění Košicko-bohumínské dráhy.

Česká pošta: Společné česko-slovenské vydání aršíku k výročí Košicko-bohumínské dráhy
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

Autorem výtvarného návrhu je slovenský výtvarník Dušan Kállay a Jaroslav Tvrdoň připravil rozkresbu a rytinu. Námětem aršíku v nominální hodnotě 58 Kč jsou na známce a dvou kuponech motivy dobových lokomotiv s železničáři a cestujícími, podklad známek tvoří historická mapa.

Území Těšínského Slezska představovalo svou polohou významnou dopravní křižovatku. Přes město Těšín procházela například silnice spojující Vídeň a Krakov. Rozvoj železniční dopravy ve druhé polovině 19. století významně ovlivnil i vývoj celé oblasti Těšínského Slezska. Nejdůležitější železniční tratí, která tudy procházela, byla Košicko-bohumínská dráha (KBD). Tato dráha spojovala Bohumín s Košicemi, a právě v Bohumíně se napojila na starší Severní dráhu císaře Ferdinanda, spojující Vídeň s Bochnií na jihu Polska.

známky

Vlastní stavební práce KBD započaly na podzim roku 1867 výstavbou železnice z Bohumína do Těšína. Tento úsek byl uveden do provozu 5. května 1869. V pořadí druhý úsek z Těšína do Žiliny byl zprovozněn 8. ledna 1870. Výstavba celé dráhy byla dokončena 18. března 1872 dovedením železnice do Košic. Strategický význam Košicko-bohumínské dráhy se projevil v době první světové války a zejména po jejím skončení, kdy vypukl dvouletý spor mezi nově vzniklými státy Československem a Polskem o státní příslušnost Těšínského Slezska. Získání celého průběhu trati se stalo jedním z hlavních cílů obou stran. Tato dráha byla soukromou až do roku 1921, kdy většinu jejích akcií skoupil československý stát.

Společně s příležitostným poštovním aršíkem vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s ilustrací v liniové kresbě spojující železniční motivy.

Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., aršík ocelotiskem z ploché desky kombinovaný ofsetem v nákladu 30 000 kusů aršíků a FDC digitálním tiskem v počtu 3 100 kusů.

Zájemci si mohou aršík zakoupit na specializovaných přepážkách České pošty nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skupina České dráhy loni hospodařila s rekordním ziskem téměř čtyři miliardy

11:27 Skupina České dráhy loni hospodařila s rekordním ziskem téměř čtyři miliardy

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výk…