České dráhy: Desítky historických kolejových vozidel přechází do sbírek Národního technického muzea

11.06.2021 8:24

Další část historických železničních vozidel Českých drah přejde do sbírek Národního technického muzea. Završí se tak několikaleté společné úsilí při záchraně technických památek zachycujících vývoj drážní dopravy a železničního průmyslu v bývalém Československu, které jsou neodmyslitelnou součástí našeho kulturně-technického dědictví.

České dráhy: Desítky historických kolejových vozidel přechází do sbírek Národního technického muzea
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Smlouvu, která stvrdila prodej historických vozidel do sbírek muzea, dnes podepsali předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik a generální ředitel Národního technického muzea (NTM) Karel Ksandr. Slavnostní akt proběhl v jídelním voze císařského vlaku Františka Josefa I., který je součástí expozice muzea.

„Jedná se o vozidla, která zastupují významné řady lokomotiv a typy vozů, charakteristických pro naši železnici. V našem vozidlovém parku a sbírce Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka se zachovala v několika exemplářích nebo nezapadají do naší sbírkové koncepce, proto je můžeme předat do péče Národnímu technickému muzeu, aby tu zůstala pro budoucí generace,“ říká generální ředitel ČD Ivan Bednárik a dodává: „Není to poprvé, kdy Národnímu technickému muzeu zbytná vozidla prodáváme, zatím ale nikdy nešlo o tak početnou skupinu.“

„Pro Národní technické muzeum se jedná o završení dlouhodobého plánu na doplnění sbírky kolejových vozidel, který má počátek již v roce 2006. Vážím si toho, že se nyní podařilo dlouhodobá jednání podpisem smlouvy úspěšně zakončit. Řada vozidel byla už mnoho let deponována v Železničním depozitáři NTM v Chomutově z důvodu jejich fyzické ochrany a budou zde pro veřejnost v letní sezóně přístupná i nadále,“ uvádí generální ředitel NTM Karel Ksandr.

Uzavřená smlouva zahrnuje celkem 66 položek, z toho se jedná o 18 hnacích vozidel, 17 osobních vozů, 27 služebních, poštovních a nákladních vozů, několik vozidel pro údržbu železniční infrastruktury a také o dva úzkorozchodné podvalníky. Na seznamu jsou legendární lokomotivy, vozy a jednotky, známé pod přezdívkami Čmelák, Brejlovec, Singrovka či Kredenc, dále jeden z prototypů šestikoláku, třívozová jednotka Žabotlam a další. Mezi technikou jsou i unikáty, jako například železniční kolejový jeřáb EDK 1000 nebo východoněmecký motorový vůz pro údržbu trakčního vedení.

Všechna vozidla již byla Národnímu technickému muzeu předána a umístěna do jeho depozitárních prostor. Muzeum za 66 vozidel a dva podvalníky zaplatí po zdanění přes 21 milionů korun, které České dráhy využijí při další péči o historická vozidla ve svém majetku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…