České dráhy: Mezinárodní studie prokázala ekologické výhody vlaků

05.08.2012 16:05

Mezinárodní železniční unie si nechala vypracovat studii o externích nákladech, tzv. externalitách, u jednotlivých druhů dopravy. Ty se projevují zejména prostřednictvím znečištěného ovzduší, hluku, ale i nehod. Experti ze společností CE Deft, INFRAS a ISI došli k závěru, že železniční doprava má ve srovnání se silniční na externalitách v Evropské unii nepatrný podíl. Zatímco osobní a nákladní vlaky způsobují okolo dvou procent těchto nákladů, osobní automobily více než 60 procent a všechny druhy silničních prostředků dokonce přes 90 procent.

České dráhy: Mezinárodní studie prokázala ekologické výhody vlaků
Foto: Archiv
Popisek: Moderní regionální vlak RegioShark

Hlavním závěrem je, že železniční doprava má v přepočtu na osobokilometry asi čtyřikrát méně externích nákladů než silniční nebo letecká. U nákladní dopravy dokonce šestkrát méně. Zatímco externí náklady na jednoho cestujícího ve vlaku mají činit 15,3 eura (u elektrické trakce jen 12 eur), v případě osobních automobilů to je 64,7 eura a v letecké dopravě 57,1 eura. Více než polovina externích nákladů ze silniční dopravy přitom pochází z nehod. U letadel zase z drtivé většiny souvisí se změnou klimatu.

Zveřejněná studie zkoumala údaje z roku 2008, přičemž experti zpracovali data z 25 států Evropské unie (bez Malty a Kypru) plus z Norska a Švýcarska. Celková roční výše dopravních externích nákladů činila v těchto zemích více než 500 miliard eur, tedy asi 4 procenta HDP. Okolo 76 procent externích nákladů souvisí s osobní dopravou, zbývajících 24 procent s nákladní.

„Zpráva je dalším jasným důkazem výhod železniční dopravy, a to ze společenského i ekonomického hlediska,“ říká Jean-Pierre Loubinoux, generální ředitel Mezinárodní železniční unie, a dodává: „Ukazuje také klíčovou roli železnice při budování takzvané zelené ekonomiky.“  

Podíl na dopravních externalitách v EU*
Osobní automobily   62 %
Autobusy   4 %
Motocykly   5 %
Lehké nákladní automobily   9 %
Těžké nákladní automobily   14 %
Nákladní vlaky   1 %
Osobní vlaky   1 %
Letadla**    4 %
Říční lodě   0,3 %

*           EU včetně Norska a Švýcarska, bez Malty a Kypru.
**         Pouze letadla na linkách uvnitř posuzovaných států.

CO JE TO EXTERNALITA
V negativním slova smyslu se jedná o náklad, za který jeho původce nemusí platit. Typickým příkladem je poškození životního prostředí, ke kterému dochází z nějaké ekonomické činnosti. Ve společnosti vznikne škoda (vyjádřitelná např. zvýšením výdajů na lékařskou péči), ale znečišťovatel se vyhne úhradě.

Tisková zpráva byla zpracována na základě podkladů Mezinárodní železniční unie UIC v Paříži a Společenství evropských železnic CER v Bruselu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…