České dráhy hledají dodavatele nových příměstských vlaků pro velké aglomerace

19.11.2022 10:10 | Tisková zpráva

EMU 400 je pracovní název nových souprav, které poptávají České dráhy u výrobců vlaků. Dvousystémové patrové jednotky nahradí předchozí příměstské vlaky CityElefant.

České dráhy hledají dodavatele nových příměstských vlaků pro velké aglomerace
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„V blízké době musí železnice v Praze a ve Středočeském kraji vyřešit hned několik výzev. Je to dlouhodobý rostoucí zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci, který současný počet ani kapacita jednotek CityElefant už nemůže uspokojit. Další je konverze napájení ze stejnosměrného na střídavý systém. A třetí je náhrada jednotek CityElefant, které v příští dekádě dosáhnou své plánované životnosti. Na tyto skutečnosti se musíme připravit, proto jsme vypsali soutěž na dodávku nových příměstských souprav pro linky S v Praze a ve Středočeském kraji,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Nové jednotky budou čtyřvozové. Výrobci mohou nabídnout plně dvouposchoďové nebo kombinované řešení s dvou- a jednopatrových vozů. Soupravy musí nabízet nejméně 380 míst k sezení, místo pro dva cestující na vozíku, pro 6 kočárků a minimálně pro 30 jízdních kol. Interiér bude klimatizovaný a místa mohou být uspořádána klasicky proti sobě i za sebou. Jednotky budou určeny pro provoz na napájecích soustavách 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC a pro rychlost nejméně 160 km/h. V běžném provozu bude možné spojit až tři jednotky do maximálně dvanáctivozového vlaku s kapacitou až 1 140 sedících cestujících. Součástí výbavy bude moderní komunikační a zabezpečovací systém GSM-R a ETCS nebo systém dálkové diagnostiky závad, který umožní přenos informací o poruchách mezi vlakem na trati a centrem údržby, ve kterém bude probíhat potřebná oprava po příjezdu vlaku do depa.

„Nový vlak bude ve všech ohledech přizpůsoben pohodlí zákazníků. Musí mít bezbariérový nástup, výsuvné schůdky a rampy pro cestující na vozíku, audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a zásuvkami pro dobíjení nejen cestovní elektroniky, ale také elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Zhruba 5 % kapacity bude řešeno jako 1. třída. Myslíme i na naše společenské závazky, takže vlak bude vybaven koši na tříděný odpad, rekuperace sníží spotřebu elektřiny a při brždění umožní vracet elektřinu do sítě, nástupní dveře bude možné ovládat na dálku slepeckými ovladači a budou vybaveny zvukovými majáčky. Důležité nápisy najdou nevidomí v Braillově písmu,“ vyjmenovává hlavní přednosti nových vlaků Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

S vítězem tendru chtějí České dráhy uzavřít rámcovou smlouvu na výrobu až 90 jednotek. Jejich dodávka by se měla uskutečnit od roku 2027. Předpokládaný objem této investice je až 42,2 miliardy korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…