„Věřím, že postupné oživování české i globální ekonomiky mělo už v loňském roce pozitivní dopad na naše exportéry, a že se projeví také v nárůstu počtu soutěžících firem. Přistoupili jsme proto k úpravám některých kategorií, abychom více zviditelnili ty malé a střední firmy, které exportují skutečně globálně a nebojí se ani méně tradičních teritorií,“ vysvětluje změny v kategoriích Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.
„U malých a středních firem se vyzdvihují vždy vlastnosti jako je pružnost reakce či dynamika vývoje, což je činí odlišné a dává jim i jistou konkurenční výhodu ve srovnání s velkými globálními společnostmi. Exportní cena letos opět vyhledá a ocení právě takové malé a střední firmy, které umí úspěšně expandovat do zahraničí a obstát v globální konkurenci. V nové kategorii Globální exportér pak uspěje ten, kdo exportoval, ve srovnání s ostatními účastníky soutěže, do většího počtu zemí. Oživení ekonomiky a exportu by tak mohlo do soutěže objektivně přilákat více nových účastníků“, doplňuje Martin Růžička, Country Manager Coface Czech, zástupce odborného poradce soutěže.
Volbu vysvětluje Milan Ráž, který je pověřen řízením agentury CzechTrade: „Letošní teritoriální zaměření Exportní ceny na Afriku je do určité míry výzvou pro české exportéry. Africké země totiž zatím stále znamenají pro české firmy bariéru, kterou je potřeba překonat, podpořit vedle subdodávek i samotný vývoz zboží a služeb, a svézt se tak na vlně ekonomického růstu vybraných afrických zemí. Nicméně vzestup Afriky, jak je mnohdy uváděno, je možná trochu přehnaný. Někdy se dokonce mluví o tom, že je médii uměle vytvořený. V Africe je totiž stále mnoho politicky a ekonomicky nestabilních států a pouze země s velkými vývozy přírodních zdrojů dosahují zajímavého ekonomického růstu. Ačkoliv export ČR do afrických zemí roste, je třeba ho výrazně podpořit společnými projekty i individuální asistencí v místě. I proto zde má Ministerstvo průmyslu a obchodu a CzechTrade již tři zastoupení - v Egyptě, JAR a Maroku a otevření čtvrtého se připravuje v Keni. Černý kontinent je zajímavý pro firmy, které mají zkušenosti a vědí přesně, které země si vybrat. Říká se, že kdo chce zvládnout Afriku, musí znát zákazníky, ne jen trh.“
„České firmy jsou podruhé během několika let nucené poohlížet se po nových trzích. Západní trhy sice zůstávají klíčové pro většinu českých exportérů, ale ty jsou obvykle vysoce konkurenční a zasycené, východní trhy zas ohrožuje konflikt na Ukrajině. Řada podnikatelů proto vidí nové příležitosti na jihu. Často tam nachází menší korupci než ve východní Evropě, velkou poptávku po spotřebním zboží a stejně velkou nabídku surovin, které zas potřebuje Evropa. České banky jsou schopné financovat i export do vzdálených, exotických oblastí, stačí mít dobře promyšlený obchodní záměr a samozřejmě zákazníka,“ říká Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.
“Podíl 50 největších vývozců představuje přibližně jednu třetinu českého vývozu. Dvě třetiny tvoří masa těch menších. Menší společnosti mají vždy horší přístup na zahraniční trhy, a proto si zasluhují větší podporu. Proto apelujeme na menší firmy, aby se zapojily do tohoto projektu. Je nutné, aby do proexportní politiky byly zapojeny i samotné české firmy. Zmapování aktivit firem po světě může vzájemně propojit samotné podnikatele, každý nový kontakt může mít svou cenu. Soutěž exportních firem je jedním z pilířů celkové exportní podpory českých vývozců,” konstatuje Petr Šíma, partner poradenské firmy NSG Morison.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva