Český statistický úřad: Počet počítačů na školách vzrostl od roku 2019 o polovinu

27.02.2024 13:21 | Tisková zpráva

V roce 2023 bylo v českých školách k dispozici 24 počítačů na 100 žáků. Všechny školy byly připojeny k internetu a školní agenda se zpracovávala z velké části v elektronické podobě. Mnoho škol také provozovalo vlastní bezdrátovou síť či informační systém.

Český statistický úřad: Počet počítačů na školách vzrostl od roku 2019 o polovinu
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Možnost přístupu žáků k digitálním technologiím se ve školách v Česku v posledních letech zásadně změnila. V porovnání s rokem 2019, tj. před pandemií onemocnění covid-19 a nuceným přechodem škol na online výuku z domova, vzrostl počet počítačů na školách v Česku o zhruba polovinu, absolutně o 155 tisíc.

Anketa

Která vládnoucí strana zatím nejvíce prospěla České republice?

2%
3%
0%
92%
0%
0%
3%
hlasovalo: 48751 lidí

Na konci září 2023 tak bylo ve školách dětem a žákům k dispozici 452 tisíc počítačů. Třetina byla nových, tj. maximálně dva roky starých. Šlo především o přenosné počítače, tj. notebooky a tablety. Největší podíl nových zařízení byl v mateřských školách (38 %) a na 2. stupni základních škol (35 %). Naopak nejstarší počítače byly na středních školách.

Nejrychleji rostl počet počítačů v mateřských školách, kde se od roku 2019 téměř zdvojnásobil. Na základních školách jejich počet vzrostl o zhruba dvě třetiny a na středních školách o necelou čtvrtinu. Na meziročních nárůstech se podílely především přenosné počítače. Od roku 2019 se jejich počet na školách v Česku zvyšoval průměrně téměř o 40 tisíc ročně až na 250 tisíc v roce 2023. Počet stolních počítačů zůstával od roku 2018 na úrovni zhruba 200 tisíc.

V přepočtu na 100 žáků na tom v roce 2023 byli nejlépe žáci 2. stupně základních škol, kteří měli k dispozici 46,7 počítačů na 100 žáků. Na 1. stupni základních škol bylo dostupných 36,7 počítače na 100 žáků a na středních školách 28,1 počítače na 100 žáků. Nejméně počítačů na 100 žáků na všech stupních škol bylo k dispozici v Praze. Například na 1. stupni základních škol zde na 100 žáků připadalo 27 počítačů, v Karlovarském kraji pak 50 počítačů. V Karlovarském kraji byl na základních školách největší podíl nových počítačů starých maximálně dva roky.

Stále více škol také využívá uzavřené komunikační a informační portály (tzv. školní intranet) pro komunikaci mezi učiteli a žáky, respektive rodiči. Zatímco v roce 2020 byla školním intranetem dostupným i rodičům vybavena pětina škol, v roce 2023 to bylo již 40 % škol. Na druhém stupni základních škol používalo školní intranet 80 % škol, ve srovnání s rokem 2020 se jednalo o dvojnásobek. I v mateřských školách používalo v roce 2023 intranet již 20 % škol, tedy pětkrát více než v roce 2020. Školní Wi-Fi síť dnes najdeme v 97 % všech základních i středních škol.

Podrobné údaje k tématu jsou dostupné na webu ČSÚ na stránce Informační technologie ve školách (ZDE).

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

22:04 Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

Zvýšení příspěvku na péči, které v pátek odsouhlasila Poslanecká sněmovna, se nevztahuje na nejnižší…