Český statistický úřad: Vzrostl zájem o sportovní a rekreační zboží

14.03.2019 11:26

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v lednu zvýšily reálně o 4,7 %, stejně jako bez očištění. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,5 %.

Český statistický úřad: Vzrostl zájem o sportovní a rekreační zboží
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

„V lednu se celkové tržby v maloobchodě meziročně zvýšily o 4,7 %. Nejvyšší růst tentokrát zaznamenaly specializované prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Dobré sněhové podmínky lákaly k nákupům lyžařského vybavení, dobře se prodávaly také hračky a knihy. Růst tohoto sortimentu byl však ovlivněn nízkou srovnávací základnou z loňského roku,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v lednu reálně o 0,5 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 1,3 %, za pohonné hmoty o 0,9 % a za potraviny o 0,2 %.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v lednu 2019 i 2018) zvýšily o 4,7 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,8 %, za pohonné hmoty o 2,9 % a za potraviny o 0,9 %2).

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 4,7 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,8 %, za pohonné hmoty o 2,9 % a za potraviny o 1,4 %2).

K meziročnímu růstu tržeb výrazně přispěl prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb3) (růst o 18,6 %). Ve specializovaných prodejnách nejrychleji rostly tržby prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (růst o 22,9 %). Zvýšení tržeb zaznamenaly také prodejny s oděvy a obuví (o 6,6 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 5,5 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 5,1 %) a s výrobky pro domácnost (o 0,2 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,7 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 3,0 %.

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,4 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, pohonných hmot, potravin a výrobků pro domácnost. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) vzrostly reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby snížily o 5,1 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) meziročně klesly o 5,7 % a za opravy motorových vozidel o 3,0 %.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.

Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota
Data za měsíc leden 2019 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2019 budou publikovány v červnu 2020
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel
2) Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní
3) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby
4) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …