V popisovaném případě reklamující byl zákazníkem Air Telecomu od července 2013. Operátor v roce 2017 klienta kontaktoval s tím, že přistupuje k modernizaci sítě a související změně dosavadních tarifů. Zákazník souhlasil se zasláním nového zařízení a tím se změnou tarifu. S novým zařízením převzal i písemný návrh dodatku smlouvy. Podepsaný dodatek však nazpět operátorovi nezaslal, i když služby využíval a později zaslaná vyúčtování řádně platil. Po deseti měsících od této změny technologie klient službu vypověděl a Air Telecom mu naúčtoval částku odpovídající jedné pětině součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy.
ČTÚ při přezkoumání neuznané reklamace faktury měl za prokázané, že změna typu služby i její cena byla učiněna pouze konkludentně, když si zákazník převzal zaslané zařízení. Nepodepsaný dodatek však nelze považovat za platné a účinné právní jednání, které by obě smluvní strany zavazovalo. Písemně uzavřená smlouva z roku 2013 tak zůstala (kromě uvedené konkludentní změny typu služby) v platnosti a po dvou letech se podle všeobecných podmínek změnila ve smlouvu na dobu neurčitou. Pokud takovou smlouvu zákazník následně vypověděl, nemůže za to být sankcionován. Smluvní pokutou totiž lze trestat jen porušení povinnosti, ne výkon práva jako v tomto případě.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva