CzechTrade: Velkou Británií hýbe situace kolem brexitu, vývozu se však čeští podnikatelé bát nemusí

1. 2. 2019 17:25

Vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie nese pro český export do této země značná rizika. Problematická je zejména varianta označovaná jako tzv. „tvrdý brexit“, protože obsahuje i riziko zavedení tarifních překážek obchodu. Agentura CzechTrade však nadále zastává názor, že není nutné se vývozu za kanál La Manche obávat.

CzechTrade: Velkou Británií hýbe situace kolem brexitu, vývozu se však čeští podnikatelé bát nemusí
Foto: CzechTrade
Popisek: CzechTrade

Česká republika vyváží do Velké Británie zboží a služby za více než 200 miliard korun a struktura českého vývozu sestává z celé řady výrobků. Jedná se zejména o automobily, autokomponenty či mechanické součásti. „Varianta tzv. ‚tvrdého brexitu‘ by pro podnikatele znamenala překážky v podobě cel, navýšení administrativy spojené s procesováním exportu, pomalejší logistiky spojené s pevnou hranicí nebo odlišné regulace. Ve hře i nadále zůstává více variant, od zastavení brexitu přes opakování referenda až po dohodu s EU o minimalizaci ekonomických škod brexitu, která by zachovala současný stav exportu a importu, dokud by nedošlo k dohodě o volném obchodu,“ uvádí Martin Macourek, vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně.

Podle agentury CzechTrade by poslední zmíněná varianta byla pro český export nejlepší, neboť zachová kontinuitu českých exportních toků a ukončí současnou nejistotu. Nicméně čeští vývozci se expanze do Velké Británie nemusejí obávat. „Britové zůstávají pragmatičtí. I nadále pořádáme exportní akce s významnými britskými výrobci, kteří hledají kvalitní, konkurenceschopné dodavatele. Jako příklad lze uvést chystané dodavatelské fórum s největším britským výrobcem autobusů Alexander Dennis,“ říká Martin Macourek.

Na druhou stranu brexit nepřináší pouze komplikace. Je možné jej brát také jako impuls k inovacím skrze investice do technologií či k rychlejšímu pokročení směrem k digitalizaci firem. „Brexit v některých případech obnažuje nízkou přidanou hodnotu českých vývozců. Proto by se firmy měly snažit o hodnotový posun v dodavatelském řetězci. Inovativní exportéry se speciálními výrobky či službami nemůže zastavit ani tvrdý brexit,“ uzavírá vedoucí zahraniční kanceláře v Londýně Martin Macourek.

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již více než 20 let partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. CzechTrade disponuje sítí 50 zahraničních kanceláří na 5 kontinentech.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Lesy Praha: Shledání po letech - poštolka v ochranné síti byla naší starou známou

23:33 Lesy Praha: Shledání po letech - poštolka v ochranné síti byla naší starou známou

Přísloví o dobrých holubech, kteří se vracejí, všichni důvěrně známe. Pracovníci Záchranné stanice h…