DPP: Dvoustý dodaný tramvajový vůz 15T bude pojmenován po olympijském vzpěrači

10.02.2017 10:23

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravil nový projekt pojmenovávání tramvají po významných zaměstnancích DPP a lidech, kteří se zasloužili či ovlivnili pražskou MHD.

DPP: Dvoustý dodaný tramvajový vůz 15T bude pojmenován po olympijském vzpěrači
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy
reklama

První takovou tramvají bude dvoustá 15T, jež ponese jméno po bývalém zaměstnanci Elektrických podniků (předchůdce DPP) a olympijském medailistovi ve vzpírání Václavu Pšeničkovi. Ročně by mělo být takto pojmenováno tři až pět tramvají.

Každá z pojmenovaných tramvají bude nosit jméno významné osobnosti po dobu deseti let. První takovou tramvají je dvoustý vůz 15T, převzatý DPP 24. ledna tohoto roku. Ročně chce Dopravní podnik pojmenovat tři až pět tramvají. Lze tak učinit po zesnulém, který je po smrti pět let či více, přičemž s pojmenováním musí samozřejmě předem souhlasit pozůstalí.

Cestující mohou 200. tramvaj 15T poznat dle speciálního polepu a také podle evidenčního čísla 9400. Nové tramvaje musí nejdříve ujet sto kilometrů, aby bylo možné vychytat případné závady, a po jejich odstranění ještě dalších sto, aby byla jistota, že může do provozu s cestujícími. Potom teprve Drážní úřad vydá povolení k ostrému provozu.

„Pražská hromadná doprava má bohatou a slavnou tradici. Často se ale zapomíná na ty, kteří ji pro Pražany i návštěvníky našeho města zajišťují. Pojmenování tramvají po osobnostech proto vnímám jako skvělou příležitost, jak jim poděkovat,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro dopravu, sport a volný čas (ČSSD).

„Jsem hrdý, že nosím jméno svého dědy a děkuji Dopravnímu podniku, že nezůstalo zapomenuto,“ řekl Václav Pšenička, vnuk

Václav Pšenička (1906 – 1961)

Václav Pšenička, zaměstnanec Elektrických podniků (předchůdce DPP), byl mistrem Evropy ve vzpírání (1934) a získal dvě stříbrné olympijské medaile (1932 – Los Angeles a 1936 – Berlín). Na olympiádě byl už v Amsterdamu v roce 1928, tehdy skončil na děleném čtvrtém místě. Vzpírat začal už ve 14 letech v klubu atletiky Bivoj Žižkov. První titul mistra ČSR získal už v roce 1926 a do roku 1943 k němu přidal dalších 13 titulů. V roce 1934 se stal vůbec prvním držitelem ceny Dr. Jiřího Stanislava Gutha-Jarkovského, kterou mu Československý olympijský výbor udělil za titul mistra Evropy.

Vzhledem k hospodářské krizi 30. let neměl Československý olympijský výbor na cestu na olympiádu v Los Angeles peníze, a tak se na všech sedm zúčastněných sportovců konaly sbírky. Na cestu se tak Václavu Pšeničkovi složili i zaměstnanci a přispěla mu i správní rada EP (DP), kde od roku 1929 pracoval. Cesta do Ameriky byla dramatická: z Prahy do Brém vlakem, dále lodí do New Yorku a odtud zase vlakem do Los Angeles a stejným způsobem zpátky. Samozřejmě bez trenéra. Sedm sportovců tehdy z Los Angeles přivezlo čtyři medaile. Václav Pšenička vybojoval stříbrnou medaili ve vzpírání v těžké váze. Jedinou zlatou pak vezl Jaroslav Skobla, jenž Václava Pšeničku těsně porazil.

Při cestě zpátky je fanoušci vítali již od německých hranic a velké přivítání se konalo v Roudnici nad Labem, odkud jeli do Prahy auty a byli přijati na Staroměstské radnici.

V Elektrických podnicích pracoval od roku 1929 až do roku 1951, kdy musel odejít do invalidního důchodu. Byl členem Sportovního klubu Elektrických podniků, známého pod zkratkou SKEP.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, dále 24 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2017 bylo ve vlastnictví společnosti 1 179 autobusů, 857 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 175 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2017 celkem 10 962 zaměstnanců, z toho 4 230 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Národní muzeum: Poklady numismatických sbírek

22:36 Národní muzeum: Poklady numismatických sbírek

Národní muzeum otevřelo 2. července tohoto roku v pořadí již čtvrtou pokoronavirovou výstavu s názve…