DPP si připomíná 125. výročí první elektrické tramvaje

20.07.2016 14:18 | Zprávy

Dne 18. července 2016 si Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připomněl 125. výročí, kdy do pražských ulic (v trase od Letenských sadů až ke vchodu do Královské obory) vyjela první elektrická tramvaj.

DPP si připomíná 125. výročí první elektrické tramvaje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj č. 16

Zřídil ji český vynálezce František Křižík. Letos také uplynulo 75 let od smrti tohoto významného muže. DPP připravil u příležitosti obou výročí výstavku v zastávkách tramvají s názvem Fenomén Křižík. Cestující se tak na vybraných tramvajových zastávkách dozví více o počinech tohoto českého vynálezce v oblasti dopravy a také o historii pražské tramvajové dopravy.

Plakáty, shrnující výstavbu první elektrické tramvajové trati a líčící další počiny Křižíka, jsou umístěny v přístřešcích na vybraných zastávkách, které se váží k Františku Křižíkovi a jeho činnosti v Praze. V dalších tramvajových zastávkách se mohou cestující seznámit s 25 typickými pražskými tramvajemi, které jezdily v Praze od roku 1891 či jezdí i v současnosti. Zájemci si tento plakát zároveň mohou zakoupit. V prodeji je také brožura, která nabídne historické střípky z probíhající zastávkové výstavky v ucelené podobě. Tyto nové propagační předměty jsou v prodeji od úterý 19. července 2016 v Infocentrech Dopravního podniku za 30 Kč.

Význam tohoto vynálezce a průmyslníka bude připomenut i ve stanici metra Křižíkova, kde bude v následujících dnech umístěna replika obloukové lampy, kterou DPP dostal darem od společnosti Philips. Oblouková lampa je jedním z vynálezů, který Křižík zdokonalil, a jenž proslavil. Není však jediným Křižíkovým příspěvkem do světa technologií. Křižík se totiž mimo jiné zasloužil o využití elektřiny v pražské městské hromadné dopravě a zřízení první elektrické dráhy v českých zemích. Poprvé se setkal s elektrickou dráhou v roce 1879 na průmyslové výstavě v Berlíně. Od té doby ho neopustila myšlenka na výstavbu první elektrické dráhy v českých zemích. Tehdejší vedení Prahy však o elektrickou trakci nemělo zájem a Křižíkův nápad byl zamítnut. Český vynálezce se tedy rozhodl postavit první českou elektrickou dráhu na vlastní pěst a vlastní riziko. Křižík využil v roce 1891 Zemské jubilejní výstavy k tomu, aby propagoval nejnovější poznatky v oboru elektrotechniky a užití elektřiny v dopravě.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálnice

Nemyslíte, že místo toho dohadování se s vládou, kdo postavil jako dálnici, by bylo na místě řešit spíš to, proč se staví tak pomalu, proč stále není dokončená kompletní dálniční síť a proč třeba na řadě míst, kde dálnice jsou, jsou v dost bídném stavu? A když jsme u toho, jak se ANO v případné příš...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Podvodníci okrádají lidi pod rouškou nabídky práce

19:15 Policie ČR: Podvodníci okrádají lidi pod rouškou nabídky práce

Na policisty se obrátila mladá žena z Táborska s tím, že se nejspíš stala obětí podvodu.