České dráhy otevřely síť šestice čekáren ČD Lounge už před více než dvanácti lety. Zákazníci si v nich můžou před cestou odpočinout, nebo se občerstvit. Dříve byly tyto salonky primárně určeny cestujícím vlaků SC Pendolino, nicméně národní dopravce zareagoval na poptávku a dveře těchto čekáren otevřel i lidem cestujícím v dalších vlacích vyšší kvality. Oddělená a moderní čekárna nenabízí jen klid, ale přidává i bezplatný přístup k internetu pomocí nové spolehlivější technologie Wi-Fi, dětský koutek, elektrické zásuvky a ve většině případů i toaletu a přebalovací pult. Všechny ČD Lounge jsou navíc klimatizované, samozřejmostí jsou displeje s časy odjezdů a pravidelný, nebo stálý dozor zaměstnanců ČD.
„Chceme, aby ČD Lounge nabízely zákazníkům kromě pohodlí při čekání na vlak i něco navíc. S rozšiřující se klientelou také měníme i design celého prostoru a vybrali jsme osobnosti spjaté se železnicí nebo regionem. V Olomouci padla volba na stavitele, který se za svého působení zasloužil o propojení Vídně s Olomoucí a dále s Ostravskem i s Prahou. Navíc v den příjezdu prvního vlaku do Olomouce, 17. října 1841, mu bylo propůjčeno čestné občanství tohoto tehdy královského hlavního města,“ vysvětluje krok národního dopravce Ludvík Urban, člen představenstva Českých drah zodpovědný za regionální dopravu.
V listopadu loňského roku už zástupci Českých drah, města Brna, Jihomoravského kraje a rodiny autora zasvětili ČD Lounge v Brně grafikovi a ilustrátorovi Jiřímu Boudovi. V dubnu tohoto roku následovala pardubická čekárna, která patří staviteli železnic Janu Pernerovi. V červnu se pak pro zákazníky otevřely hned dva salonky: na pražském hlavním nádraží zasvěcený siru Nicolasi Wintonovi a ve stanici Ostrava hl.n. věnovaný úspěchům manželů Zátopkových.
Kdo byl Alois Negrelli?
V Olomouci se střetávaly tratě dvou významných železničních podniků, soukromého a státního. V roce 1842 se město stalo konečnou stanicí křídla Severní dráhy císaře Ferdinanda odbočujícího od kmenové trati v Přerově a současně výchozím bodem Severní státní dráhy, která v roce 1845 zahájila provoz do Prahy a později do Drážďan. Inženýr Alois Negrelli, generální inspektor Severní dráhy císaře Ferdinanda, vedl od roku 1840 stavbu Severní dráhy císaře Ferdinanda do Přerova a Olomouce. V roce 1842 vstoupil do státních služeb a stal se inspektorem pro stavbu Severní státní dráhy. Alois Negrelli je autorem monumentálního viaduktu v Praze-Karlíně, dnes zvaného Negrelliho viadukt, který projektoval ve spolupráci s Janem Pernerem.
Kdo může využít služeb ČD Lounge
- cestující s platnou jízdenkou pro 1. třídu
- cestující s platnou jízdenkou pro 2. třídu společně s místenkou pro vlak vyšší kvality (railjet, SuperCity, EC, IC, EN, Ex, Rx) nebo místenkou SC či railjet business nebo lůžkovým či lehátkovým příplatkem pro vlak vyšší kvality
- cestující se zákaznickou aplikací IN 100 nebo IN Business na In Kartě
- cestující s dětmi do 10 let
- těhotné ženy
- cestující s platným průkazem ZTP nebo ZTP/P
Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda a Kulturní dědictví Severní státní dráhy – publikace Aleny Borovcové
Historií železniční dopravy se zabývá Národní památkový ústav, odborné pracoviště v Ostravě, které nedávno vydalo postupně dvě samostatné monografie památkářky Aleny Borovcové – Kulturní dědictví Severní dráhy císaře Ferdinanda a Kulturní dědictví Severní státní dráhy. Tento její výzkum zprostředkovává i nově instalovaná výstava Z Vídně na sever – dvě páteřní železniční tratě České republiky. Výstava se zaměřuje zejména na první období výstavby a provozu Severní dráhy císaře Ferdinanda a Severní státní dráhy, jež byla po deseti letech prodána soukromé společnosti. Další stavební vývoj sleduje do doby zestátnění obou společností. Obrazový materiál panelů doprovází trojrozměrné papírové modely staveb Vladimíra Londina. Výstavu je možné navštívit do 31. března 2018 každý všední den v 9 až 15 hodin na adrese Odboje 1, Ostrava.
autor: komerční tisková zpráva