Deset let levného cestování po Euroregionu Nisa

27.05.2015 8:20

Nový název, kompletnější služby. Tak by se dal charakterizovat projekt jednodenní turistické jízdenky, na níž mohou zájemci procestovat křížem krážem území ohraničené německými městy Weisswasser a Bischosfwerda, polskými Bolesławiec a Jelenia Góra, a českými Doksy nebo Lomnice nad Popelkou.

Deset let levného cestování po Euroregionu Nisa
Foto: Euroregion Nisa
Popisek: Euroregion Nisa

Projekt vznikl před deseti lety a měl na české straně název Libnet+, na německé Neisse Ticket, na polské Bilety Euro-Nysa. Od začátku roku 2015 se jmenuje Euro-Nisa-Ticket (ENT) a zapojily se do něj všechny přepravní společnosti na česko-německo-polském území Euroregionu Nisa.

„V současné době lze jízdenky Euro-Nisa-Ticket používat na území, na kterém žije víc než jeden milion lidí. Do systému je zapojeno šestadvacet společností zabývající se regionální i městskou dopravou, které jezdí na víc než sedmi stovkách železničních, autobusových a tramvajových linkách. Cestující zvlášť ocení, že na ni také mohou vyjet lanovkou na Ještěd, nebo se svést úzkorozchodnou parní železnicí Zittau, která vede romantickou krajinou Žitavských hor do lázeňských městeček Oybin a Jonsdorf,“ vysvětlil jednatel české části Euroregionu Nisa Jaroslav Zámečník.

Výhodnost jízdenky ENT se zcela projeví při prohlídce ceníků ještědské lanovky, nebo žitavské úzkokolejky. Cena euroregionálního Ticketu je totiž pro jednu osobu 160 Kč (11,50 euro, 25 zlotých). Výhodnější je však jezdit v malých skupinách do pěti osob. Češi za takový lístek zaplatí dohromady 320 korun, Němci 23 euro a Poláci 75 zlotých. Pamatováno je i na cyklisty. Za kolo dají 90 Kč (4 euro, 10 zlotých). Stejnou částku si musí připravit i majitelé psů. Jízdenka platí jeden kalendářní den do čtyř hodin rána příštího.

Jízdenky lze koupit v Libereckém kraji ve všech předprodejních místech IDOL, na vlakových a autobusových nádražích, u průvodčích vlaků, nebo v regionálních autobusech. V Německu a v Polsku se prodávají na území Euroregionu Nisa na běžných prodejních místech, ve vlacích a autobusech (jen v Německu). 

Stručná historie

Společný projekt Dopravní odborné skupiny Euroregionu Nisa vznikl v roce 2004 jako jednodenní jízdenka na vybraných trasách v české části a polské části Euroregionu Nisa. O rok později byl rozšířen na celý Liberecký kraj. Ve stejném roce zavedl soukromý Dopravní svaz Horního Lužice a Dolního Slezska, známější pod názvem ZVON, jízdenky pro malé skupiny.

Na české straně mohly hromadné jízdenky využívat cestující od roku 2007. Ve stejném roce přistoupil do systému společné jízdenky polský dopravce ban/Bolesławiec. Na české a německé straně bylo zavedeno ve stejném roce jednotné jízdné pro jízdní kola.

V roce 2008 uznala dnešní  Euro-Nisa-Ticket (tehdy Libnet+) také Městská hromadná doprava v Liberci. Rok na to přistoupil do systému polský dopravce Koleje Dolnośląskie.

Významným mezníkem se stal rok 2010, kdy byla po šedesáti pěti letech obnovena železniční trať mezi Jelení Horou a Harrachovem.

V roce 2013 se do přeshraničního projektu společné jízdenky nově zapojily dvě polské přepravní společnosti MZK JG a Bielawa, která nahradila PKS Zgorzelec.

V prosinci roku 2014 došlo k dalšímu rozšíření služeb. Jízdenku ENT lze od té doby využít ve všech osobních vlacích (trilex) a spěšných vlacích (trilex-expess) v tzv. Východosaské síti ve směrech Drážďany-Zhořelec a Drážďany-Žitava. (Platnost jízdenky končí ve směru do Drážďan ve městě  Bischofswetda.)

„S rozšiřujícími se službami i větším počtem dopravců na polském, německé a české území Euroregionu Nisa roste o tuto jízdenky ENT zájem veřejnosti. Zatímco v roce 2007 na ni cestovalo ve třech zemích sedmdesát tisíc lidí, loni jich bylo téměř čtyřikrát víc,“ uvedl Zámečník.

Pohled do budoucnosti

Zavedení jízdenky Euro-Nisa-Ticket, které nemá v Evropě obdoby, dosáhlo po deseti letech snažení desítek organizací a stovek lidí bodu, který si žádá nový přístup, nové nápady. V současnosti uvažují jeho tvůrci o zavedení vícedenních jízdenek, tipují nová místa jejich distribuce, plánují zahrnutí jízdenek do balíčku turistických služeb, které budou v regionu nabízeny společně.

Jednu z možných cest, jak tento systém přeshraničních jízdenek inovovat a rozšířit, ukázal projekt NEISSE GO / NISA GO, jenž obdržel Cenu Euroregionu Nisa za rok 2014 za přeshraniční spolupráci. „Jedná se o interaktivní informační a plánovací systém mobility pro veřejnou dopravu v Euroregionu Nisa. Jeho prioritou je propojení veřejné dopravy s cestovních ruchem. Proto tento mapový portál nabízí nejen vše o cestování na tomto území, ale také tipy k výletům, pamětihodnosti regionu, možnosti stravování, ubytování a další služby,“ vysvětlil Dirk Benofsky z dopravního sdružení Zvon.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…