Dopravní podnik poskytuje noční přepravu již více než sto let

27.07.2013 12:00 | Zprávy

Noční přeprava v Praze nebyla vždy samozřejmostí. I když se její historie datuje od roku 1911, tak „noční“ tramvajové linky končily o půlnoci a za večerní provoz od 22:30 se platilo více peněz. Tradice dražšího jízdného vydržela i během socialismu. V roce 1970 například cestující v nočních vozech mezi 23:00 až 4:00 platili za jízdenku třikrát více. Zásadní mezník pro podobu noční přepravy, jak ji známe dodnes, nastal v roce 1985. Nyní DPP poskytuje jednu z nejlépe organizovaných nočních doprav na světě, a v noci tak po Praze jezdí 59 tramvají a 48 autobusů.

Dopravní podnik poskytuje noční přepravu již více než sto let
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

„Cestující, kteří zažili první noční linky před více než sto lety, by si těžko představili, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude jednou zajištovat přepravu po celou noc na devíti tramvajových a patnácti autobusových linkách,“ sdělil Milan Křístek, generální ředitel DPP.

„Noční“ linky byly spuštěny poprvé za příplatek 21. ledna 1911, tehdy nově až do půlnoci jezdilo 9 linek v 15minutovém intervalu. Připomeňme, že MHD v Praze zahájila svou činnost v roce 1875 a provoz tehdy končil kolem 22:00. Bohulibý záměr přerušila na několik let první světová válka.

V roce 1932 začaly jezdit celonoční autobusové linky A, B a C, ke kterým později přibyly dvě další. Po vypuknutí druhé světové války autobusovou dopravu postihla těžká krize způsobená nedostatkem pohonných hmot, a proto noční autobusové linky zanikly. V prvních válečných letech se zkrátil i tramvajový provoz, ale časem se ukázalo, že potřeba cestovat v noci je velká. Od 30. listopadu 1942 byl poprvé v Praze zaveden celonoční provoz tramvají. Vzniklo 6 linek označených písmeny A–F, jezdících v intervalu 40 minut.

Na sklonku války, v lednu 1945, ale musel být noční provoz z úsporných důvodů přerušen.  Obnoven byl v nové podobě 17. prosince 1945. Denní linky končily kolem 23:00, polonoční krátce po půlnoci a osm linek jezdilo po celou noc – se stejnými čísly jako přes den, někdy po stejné, jindy po odlišné trase oproti dennímu provozu. Když se v polovině šedesátých let rozběhla výstavba sídlišť, která nebyla v dosahu tramvajové sítě, začaly vznikat znovu i noční autobusové linky. Noční provoz pak zaznamenal ještě několik dílčích úprav.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Došlo podle vás k pochybení soudů?

Podle vás šlo v kauze o praní špinavých peněz, já bych to viděl stejně, ale na druhou stranu, proč je tedy soudy podle všeho odblokovaly a vrátili Jiříkovskému?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NP Šumava: Lupina mnoholistá – velký problém celé Šumavy

22:08 NP Šumava: Lupina mnoholistá – velký problém celé Šumavy

Lupina mnoholistá se aktuálně vyskytuje na více než 160 hektarech národního parku v různé intenzitě …