Důl architektury: Desítky lidí demonstrovaly proti demolici havířovského nádraží

04.08.2013 9:47

V pátek se na havířovském náměstí Republiky v 17 hodin konala demonstrace proti demolici železničního nádraží v Havířově. Svolalo ji občanské sdružení Důl architektury, které již více jak dva roky bojuje proti demolici nádraží, které je postaveno v Bruselském stylu. Protestu se zúčastnilo na pět desítek občanů města.

Důl architektury: Desítky lidí demonstrovaly proti demolici havířovského nádraží
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nádražní halka v Havířově

„Chceme veřejnost upozornit na to, že zbořit nádraží je zbytečné. Existuje jednoduché řešení jeho rekonstrukce, ale o tom České dráhy nechtějí slyšet. Jejich cílem je proinvestovat co největší prostředky. To, co má na jeho místě vyrůst, je bezpohlavní stavba, která může stát na jakémkoliv místě v České republice,“ říká předsedkyně sdružení Důl architektury Lucie Chytilová.

S demolicí nádraží nesouhlasí ani bývalý havířovský primátor František Chobot. „Několikrát jsem se ve funkci primátora snažil s Českými dráhami jednat, aby se s naším nádražím něco udělalo. Bohužel bezvýsledně. Vždy jsem byl přesvědčen, že nádraží je jednodušší  opravit, než jej bourat a stavět nové.To totiž umí každý, ale něco kloudného postavit, to už je horší. Betonářské firmy tolik nevydělají, ale nám bude zachována významná tvář města,“  uvedl ve svém písemném vyjádření.

Na demonstraci přijel z Prahy i syn architekta Josefa Hrejsemnou, který je autorem nádraží. „Otec by neměl radost z toho, co se má stát s jeho dílem. Přístup vlastníka doložím na příkladu slovenského nádraží v Čadci. Před lety chtěly slovenské dráhy k nádraží provést přístavbu, zástupci drah za ním přijeli sem do Havířova, aby s ním vše zkonzultovali a dostavbu jim schválil. Nemuseli se jej na nic ptát, ale jejich úcta k němu a jeho dílu jim to nedovolila. Moc Vám za mého tatínka děkuji, že Vám není jeho dílo lhostejné,“ řekl Vladimír Hrejsemnou.

Důl architektury a jeho iniciativu už od počátku podporuje Martin Strakoš z Národního památkového ústavu v Ostravě, který je rovněž autorem studie podporující prohlášení nádraží za kulturní památku. „V šedesátých letech nebyla architektura zatížena komunistickou ideologií. A právě z období této umělecké svobody pochází jedinečné havířovské nádraží,“ řekl Martin Strakoš.

Lucie Chytilová je přesvědčena, že ostudný stav nádraží je promyšleným záměrem Českých drah, jak jej bez protestů veřejnosti zdemolovat. „To, v jakém ostudném stavu je naše nádraží, není náhoda. Jde o promyšlenou a plánovanou devastaci samotnými Českými drahami. O nádražní budovu se přestanou starat, nádraží začne chátrat, osídlí ho bezdomovci, živnostníkům nasadí tak vysoké nájmy, aby se jim v budově nevyplatilo provozovat stánek nebo restauraci a z kdysi živého čistého nádraží se po několika letech stane nepříjemné opuštěné místo plné špíny a zápachu. Pár let nechají dráhy v takových otřesných podmínkách odbavovat cestující a pak přijdou s vysvobozením – ´Postavíme Vám nové, moderní a voňavé nádraží.´ A lidé jásají. Úmyslně zdevastovaná budova se zbourá a postaví nová, neosobní stavba, jen se základním odbavením, která by mohla stát kdekoliv jinde a nerespektuje místo, ve kterém se nachází,“ řekla Chytilová.

Za pravdu ji dává viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) Martin J. Kadrman, který před pěti lety vedl boj za záchranu nádraží v Ústí nad Orlicí. „Věřte, stejný model cílené devastace dělají České dráhy po celé naší zemi. A je jedno, jestli se jedná o nádražní budovu zde v Havířově, v Mladé Boleslavi, v Karlových Varech nebo v Ústí nad Orlicí, kde se nám podařilo tamní krásné nádraží zachránit.“

Výstupy jednotlivých řečníků byly doplněny vystoupením amatérského divadelního souboru DAT z Dolní Datyně. K iniciativě za záchranu nádraží se také před časem připojila Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…