Není jim jasné, jak mohla být stanovená spotřeba energie, aniž by kdokoliv viděl jejich elektroměr nebo plynoměr. Není to sice přímo pravidlem, velmi často ale spotřebitelům na jaře chodí řádná vyúčtování za energii. ERÚ jim na svých telefonických linkách každoročně pomáhá, pokud se ve faktuře nedokážou zorientovat. Letošek je však netypický zvýšeným množstvím podnětů na stanovení spotřeby odhadem distributora.
Ten lze pro účely vyúčtování skutečně využít, pokud si zákazník neudělá samoodečet, nebo hodnoty z měřícího zařízení neodečte distributor. Nejedná se přitom o žádný náhodný odhad, ale o hodnoty vycházející z tzv. typových diagramů dodávek (TDD), tedy modelů spotřeby dle různých typů odběratelů. Spotřebu lze odhadovat maximálně dvakrát po sobě, následně už musí dojít k fyzickému odečtu, nebo samoodečtu zákazníkem.
„Obecně by odhad distributora měl odpovídat realitě, vychází totiž z velkého množství měření u domácností podobného typu. Samozřejmě se ale může stát, že v některých případech sedět nebude, protože daný spotřebitel například výrazně šetří na topení, vůbec nevyužívá některé spotřebiče a podobně. V takovém případě může vyúčtování u dodavatele reklamovat, a pokud doloží skutečnou spotřebu, měl by obchodník jeho reklamaci uznat,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva